روانشناسی و مشاوره ابزاری کارآمد در مدیریت و کاهش بحران‌ها

سرپرست اداره کل بهزیستی استان اصفهان در همایش گرامیداشت روز روانشناس و مشاور گفت: همه خدمات در سازمان بهزیستی بر توسعه کمی و کیفی و فرهنگ استفاده از خدمات روانشناسی توسعه پیدا کرده است و روانشناسی و مشاوره به عنوان یک ابزار مؤثر و کارآمد می‌تواند نقش حیاتی در مدیریت و کاهش این بحران‌ها ایفا کند.

    به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان، سمیه کریمی با ابراز تسلیت در خصوص حادثه بندر شهید رجایی، نقش روانشناسان و مشاوران را در مدیریت بحران مهم برشمرد و گفت: در دنیای مدرن، پرشتاب و پرتنش امروزی، بحران‌های زندگی به شکلی اجتناب‌ناپذیر بر سر راه افراد قرار می‌گیرند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان اصفهان، حضور روانشناسان در کنار مردم را امن‌ترین نقطه و مرهمی برای زخم آنان دانست و افزود: در این میان، روانشناسی و مشاوره به عنوان یک ابزار مؤثر و کارآمد می‌تواند نقش حیاتی در مدیریت و کاهش این بحران‌ها ایفا کند. مشاوره نه تنها به افراد کمک می‌کند تا راه‌های بهتری برای مقابله با مشکلات پیدا کنند، بلکه زمینه‌ساز رشد و بهبود شخصی نیز می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی از اولین دستگاه‌های دولتی است که در حوزه روانشناسی و مشاوره بطور مدون، سیستماتیک و با برنامه به حوزه خدمات روانشناسی ورود پیدا کرد و بواسطه نوع وظایفی که به این دستگاه محول شد، افراد متخصص در سازمان مشغول به کار شدند.

کریمی یادآور شد: سازمان بهزیستی با ۵۷ سرفصل و ۱۷۰ ریز فعالیت به عموم مردم جامعه خدمات ارائه می‌دهد که در بخش عمده این خدمات، نیاز به حضور روانشناسان، مشاوران و مددکاران ضروری است.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: مرهم همه دردها و رنج‌هایی که مردم تحمل می‌کنند، روانشناسانی هستند که در این حوزه دلسوزانه، عاشقانه، متعهدانه و ایثارگرانه خدمات ارائه می‌دهند.  

وی با اشاره به عدم تطابق حجم کار، فعالیت بالا و رضایت شغلی در حوزه روانشناسی گفت: آنچه همکاران را در این حوزه نگه داشته است؛ عشق و تعهد آنان نسبت به مردم و نسبت به جامعه است.

کریمی افزود: دربخش عمده آسیب‌هایی اجتماعی که امروز جامعه شاهد آن است و بخشی از آسیب‌ها که بواسطه زنجیره اتفاق می‌افتد، غیر از یک روانشناس و مشاور نمی‌تواند به لایه‌های پنهانی روان مردم، رنج و دردهای آنان ورود پیدا کند.

 سرپرست اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه همه خدمات در سازمان بهزیستی بر توسعه کمی و کیفی و فرهنگ استفاده از خدمات روانشناسی توسعه پیدا کرده است، گفت: روانشناسان در صدای مشاور، خط ۱۲۳ به کسانی خدمت ارائه می‌دهند  که حتی حاضر به مراجعه مشاوره حضوری نیستند.

وی ادامه داد: ۳۰۳ مرکز مشاوره بالغ بر ۳۵۰ هزار خدمت روانشناسی در کل استان ارائه می‌دهند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۳ در صدای مشاور و خط ۱۴۸۰ بالغ بر ۵۷ هزار تماس موفق حاصل شد که با توسعه خطوط این خط در سال گذشته شاهد رشد مثبتی نسبت به تماس‌های سال ۱۴۰۲ با ۴۱ هزار تماس موفق به وجود آمد.

کریمی اظهار کرد: با تدابیر اندیشیده شده توسعه خدمات ۱۴۸۰ در سال جاری از مرز ۶۵ هزار تماس عبور خواهد کرد.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان اصفهان، عمده‌ترین چالش خدمان روانشناسی و مشاوره را ورود مداخله‌گران درمان دانست و گفت: مداخله‌گران درمان، افرادی هستند که بدون تخصص، مدرک  تخصصی و دانش کافی به حوزه روانشناسی ورود پیدا کرده و نه تنها ایجاد آرامش نکرده بلکه با ایجاد حبابی، سلامت روان مردم را به خطر ‌اندازند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد به‌دلیل نداشتن سواد و تجربه، با توصیه‌های اشتباه نه تنها به مخاطبان آسیب می‌رسانند بلکه  باعث تخریب وجهه روانشناسان واقعی و دلسرد شدن مردم نسبت به خدمات روانشناسی  و در نهایت به خطر افتادن سلامت روان عمومی می‌شوند.

کریمی راه مقابله با این افراد را مطالبه عمومی و ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه‌های همکار در حوزه سلامت روان عنوان کرد.

وی در پایان ضمن قدردانی از استانداری، سازمان نظام روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی، شبکه بهداشت، آموزش و پرورش، کمیته امداد، نیروی انتظامی، شهرداری، دادگستری، تعامل این دستگاه‌ها را با بهزیستی مثبت و دوجانبه برشمرد و گفت: سود حاصل از این همکاری برای همه مردم استان و سلامت روان عمومی خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی، همایش گرامیداشت روز روانشناس با حضور سرپرست بهزیستی استان اصفهان، اعضای سازمان نظام روانشناسی استان، دستگاه‌های همکار، مسئولین استان، شهرستان‌ها و جمعی از روانشناسان و مشاوران مراکز روانشناختی سراسر استان برگزار شد.

کد خبر 135668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد