روابط عمومی باید نقش نورافکن را ایفا کند/ لزوم استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی و تخصصی در فعالیت ها

رئیس سازمان بهزیستی از جهش جدی در عملکرد روابط عمومی این سازمان خبر داد و گفت: راه‌اندازی رادیو بهزیستی، موشن‌گرافی و سند دیپلماسی اجتماعی از مهم‌ترین دستاوردهای اخیر است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر سید جواد حسینی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، در دیدار با کارکنان حوزه فرابخشی، روابط عمومی و امور بین‌الملل، امور مجلس و امور بانوان، با تأکید بر اهمیت اجتماعی‌سازی در سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی دارای طیف متنوعی از مأموریت‌هاست و این مأموریت‌ها زمانی به درستی به جامعه منتقل می‌شود که یکی از سیاست‌های کلان ما یعنی "اجتماعی‌سازی" محقق شود.

وی افزود: اجتماعی‌سازی یا جامعه‌پذیری فشرده سبب افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی سازمان می‌شود و مشارکت مردم را در حوزه‌های مختلف مأموریتی بهزیستی افزایش می‌دهد در نتیجه، توانمندسازی جامعه هدف و کارکنان بهزیستی نیز ارتقا می‌یابد.

دکتر حسینی تحقق اجتماعی‌سازی را منوط به درک و اجرای چهار محور دانست و گفت: نخست باید جامعه درک درستی از رویکردها و عملکرد سازمان داشته باشد. دوم اینکه از فعالیت‌ها و خدمات سازمان آگاه شود. سوم، درک دقیقی از شکاف‌های اجتماعی و چالش‌های حوزه مأموریتی سازمان به دست آید و این مسائل به‌درستی منعکس شود و چهارم، جلوه‌های ویژه‌ای که اغلب مغفول مانده‌اند مانند ایثارگری یک مددکار، نوآوری یک معلول یا تلاش‌های خستگی‌ناپذیر یک مدیر به شکل معناداری بازنمایی شوند.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه «روابط عمومی باید نقش نورافکن را ایفا کند»، ادامه داد: مناسبت‌ها، بهترین فرصت برای اجتماعی‌سازی هستند.

وی بیان کرد: در جامعه‌شناسی مفهومی به‌نام برساخت وجود دارد. اگر تنها چهره‌ای از سازمان بهزیستی به نمایش بگذاریم که مملو از رنج، فقر و ناکامی است، این تصویر با واقعیت فاصله دارد. در حالی‌که فعالیت‌هایی مانند غربالگری، مراکز شبه‌خانواده، خدمات ۱۳گانه توانبخشی و ... مصادیق عدالت اجتماعی هستند و باید برجسته شوند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به مدیریت رسانه‌ای بحران حادثه کاشمر گفت: اگر روابط عمومی سازمان در مدیریت این موضوع ورود نمی‌کرد، احتمالاً با یک بحران ملی روبه‌رو می‌شدیم.

۴ وظیفه روابط عمومی

حسینی چهار وظیفه مهم برای روابط عمومی برشمرد: رسانه‌داری، ارتباطات استراتژیک، گفت‌وگوی اجتماعی و همکاری با نهادها و مجموعه‌های همکار.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به تحولات رسانه‌ای عصر حاضر اظهار داشت: ما اکنون در عصر جامعه دگرراهبر هستیم جایی که رسانه‌ها و فضای مجازی مسیر زندگی فردی و اجتماعی را تعیین می‌کنند. بنابراین، روابط عمومی باید با شناخت این فضا، راهبرد ارتباطی خود را بازتعریف کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر ضرورت پاسخگویی دقیق و تحلیلی به مکاتبات نمایندگان گفت: همه بخش‌های سازمان باید به نامه‌های نمایندگان پاسخ دقیق، مستند و تحلیلی بدهند. همچنین، باید گزارش‌های تخصصی دوره‌ای در حوزه‌هایی مانند اورژانس اجتماعی یا شورای سالمندی به مجلس ارائه شود.

حسینی با تأکید بر اهمیت ارتباطات میدانی گفت: در ایام نوروز به پنج شهرستان سفر کردم و در همه این بازدیدها، نمایندگان مجلس را همراه داشتیم. حضور کمیسیون‌های اجتماعی و بهداشت و درمان در سازمان بسیار مؤثر بوده است.

وی افزود: به مدیران کل استان‌ها تأکید شود که تعامل فعال‌تری با این کمیسیون‌ها داشته باشند و آن‌ها را به بازدید از مراکز بهزیستی دعوت کنند.

تحول در روابط عمومی و دستاوردهای بین‌المللی

حسینی با اشاره به دستاوردهای جدید در روابط عمومی اظهار داشت: رشد جهشی در روابط عمومی مشهود است. اقداماتی مانند راه‌اندازی رادیو بهزیستی، تولید کلیپ‌ها و محتواهای چندرسانه‌ای، تولیدات خبری کوتاه، ساخت موشن‌گرافی، رصد هفتگی اخبار، اجرای پویش "بهزیست‌یاران"، تورهای خبری و گالری مجازی برای معرفی دستاوردها، از جمله این تحولات هستند.

وی ادامه داد: بازطراحی سایت سازمان با رویکرد خدمات‌محور، برنامه ریزی برای راه‌اندازی پایگاه خبری رسمی، جذب ۲۰ میلیارد تومان برای حمایت از زنان در دوران بارداری، اختصاص ۲۱ دستگاه ون از نهادهای بین‌المللی و تدوین سند دیپلماسی اجتماعی از جمله برنامه ها و اقدامات ارزشمند اخیر است.

حسینی با اشاره به تلاش برای جذب ۷۰۰ هزار دلار کمک بین‌المللی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار افزود: از دستاوردهای بین‌المللی در آموزش‌های تخصصی داخلی نیز باید بهره‌برداری کنیم.

نگاه ویژه به حوزه زنان

رئیس سازمان بهزیستی در پایان، با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد جامعه هدف و کارکنان سازمان را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: برنامه‌ریزی برای ارتقاء کیفیت کاری بانوان باید جدی گرفته شود. همچنین، با ادغام دفاتر پراکنده در این حوزه می‌توان اثربخشی فعالیت‌ها را افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه انتصابات، بیشترین مدیرکل زن را در سازمان بهزیستی منصوب کرده‌ایم و این موضوع را باید به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز منعکس کنیم.

 رئیس سازمان بهزیستی با تأکید بر ضرورت اتخاذ رویکردی هوشمندانه در تعاملات پارلمانی، گفت: در حوزه امور مجلس باید با تأمل، تمرکز و دقت عمل کنیم. لازم است پاسخ به مکاتبات آنان، تحلیلی، شفاف و مبتنی بر اطلاعات تخصصی هر حوزه باشد.

وی با بیان اینکه باید از حالت واکنشی به حالت کنشی در ارتباط با مجلس برسیم، افزود: ارائه گزارش‌های تخصصی و دوره‌ای به نمایندگان مجلس یکی از راهبردهای ما در این مسیر است. 

حسینی در پایان بر استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی و تخصصی تأکید کرد و گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌های علمی و مؤسسات تخصصی می‌توانند بازوان اجرایی ما در تحقق اهداف سازمان باشند و باید بیش از پیش در سیاست‌گذاری و اجرا از ظرفیت آن‌ها بهره ببریم.

کد خبر 134783

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =