به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دکتر سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در این نشست گفت:شکل گیری نظام های اداری به طرز معناداری به نوع نظام های سیاسی و استقرار دولتها وابسته است و از این منظر در قلمرو جامعه شناسی سیاسی، دولت ها تحولات زیادی داشته و چند مرحله را طی کرده اند.
وی افزود: دولت ها در ابتدا سیاسی بوده اند یعنی سازو کار و رویه و استراتژیهای مشخص در عرصه های مختلف نداشته اند و تنها به عنوان یک هویت سرزمینی در یک مرز جغرافیایی شکل گرفته اند. سپس با اخذ مالیات و تأمین امنیت در قبال این مالیات به دولت های امنیتی تبدیل شده و در مرحله بعد با تأمین انرژی، سد، جاده، اشتغال، افزایش تولید سرانه و... به دولت های اقتصادی تبدیل شدند.
دکتر حسینی در ادامه گفت:دولت ها در مرحله اقتصادی نیز باقی نماندند و با ورود به تمامی عرصه های زندگی مردم به دولت های خدمتگزار تبدیل شدند و زمانی که دولت، تبدیل به دولت خدمتگزار شد مردم نیز به ارباب رجوع تبدیل شدند و با بزرگ و پهن پیکر شدن دولت ها گویی مردم از ارباب بودن خارج شدند و دیوان سالاری شکل گرفت.
وی افزود:برای اینکه دولت ها بتوانند سریع، با دقت، منظم، جامع ، شفاف و پاسخگو باشند و خدمات را با انصاف و عدالت ارائه دهند، بروکراسی شکل گرفت و بروکراسی این ویژگی را دارد که افراد شایسته را به سیستم وارد کند. اما زمانی که بروکراسی زیاد در پهنه کشور حاکم شد، کم کم ویژگی های خود را از دست داد، از شفافیت و عدالت خارج و به یک بیماری اداری تبدیل شد.
رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: غالب دولت ها در این مرحله بر مبنای کوچک و سیاست گذار بودن و بزرگ شدن مردم بنا نهاده شدند و تشکل ها و نهادهای مختلف مردمی شکل گرفتند.
وی افزود :در بهزیستی هم ۲۳ هزار موسسه و مرکز وجود دارد که ماموریت خود را به آنها واگذار کرده است و به منظور نظارت بر این سیاست گذاری و واگذاری به مردم، مراکز بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، شکل گرفته است.
دکتر حسینی در ادامه و در خصوص گزارشی از برنامه های اجرا شده دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در سال گذشته و برنامه های پیش رو برای سال جدید، گفت: تاکید بر نظارت بر ارزیابی همین اندازه کفایت می کند که مقام معظم رهبری می فرمایند:۵۰ درصد موفقیت در یک دستگاه به نظام ارزیابی و نظارت بر می گردد. یعنی ۵۰ درصد از کار به طراحی و برنامه ریزی و اجرای فعالیت و ۵۰ درصد به چگونگی ارزیابی و ایجاد بهبود عملکرد بر اثر این ارزیابی است.
وی با اشاره به اینکه به طور کلی در نظام اداری کشور، آن طور که شایسته و بایسته است در سنجه های قابل ارزیابی در ابعاد مختلف جلو نیستیم، گفت:در سازمان بهزیستی در این زمینه جلوتر از بقیه نهادها هستیم.
رییس سازمان بهزیستی کشور گفت:به طور کلی دو نوع ارزیابی وجود دارد که یکی ارزیابی عملکرد و اقدام که در نظام ارزیابی مدیریتی به آن کارایی می گویند و به این معناست که اقدام خود را به خوبی انجام داده ایم یا خیر. و دیگری ارزیابی اثربخشی است که مهم تر از نوع اول است.
وی افزود:واحد بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در ارائه گزارش های خود باید به اثر بخشی در ۴ شاخص پاسخ بدهد و این شاخص ها شامل: کاهش تخلفات اداری در نظام اداری بهزیستی، افزایش سرعت رسیدگی به شکایات، ارتقای عملکرد و شکل گیری شفافیت سازمانی است.
دکتر حسینی به اهمیت پیشگیری در فعالیت های این دفتر اشاره کرد و گفت: در دفتر شما قبل از هر چیز باید رویکرد فعال به جای رویکرد منفعل قرار گیرد و آنچه ما را برجسته می کند نگاه فعال برای پیشگیری از تخلف و کم کردن هزینه هاست و این امر با شناخت گلوگاه های فساد، توانمند سازی افراد با آگاه سازی از رویه ها و... صورت می گیرد.
وی با اشاره به لزوم باز تعریف تعارض منافع به شکل حقیقی و با رویکرد پرهیز از سخت گیری، گفت:البته تعارض منافع بسیار مهم است، اما چون قاعده مند نیست، گاهی به مرزهای کارآمدی ما لطمه می زند. پس لازم است که تعارض منافع به گونه ای تعریف شود که واقعا تعارض را از بین ببرد و رویه ها و اهداف سازمانی را از بین نبرد.
رییس سازمان بهزیستی کشور بر اهمیت نظارت های تیمی یا مشارکت های گروهی و تخصصی و تقویت این نظارت ها تاکید کرد. وی همچنین به پاسخگویی به شکایت های پرتکرار با رویکرد فعال به جای منفعل ، مکانیزه کردن رسیدگی به شکایات با استفاده از داشبورد مدیریتی هوش مصنوعی و تحلیل داده هایی که از سامانه دیده بان به دست می آید نیز اشاره کرد.
وی همچنین به بازنگری مواد قانونی بهزیستی اشاره کرد و گفت:از بزرگان، افراد با تجربه و قدیمی و افراد با انگیزه در بهزیستی خواهش کرده ایم که این بازنگری قوانین را انجام دهند تا بتوانیم با کارآمدی بیشتر آن را پیش ببریم.
دکتر حسینی در پایان سخنان خود به اهمیت بهبود عملکرد در نتیجه ارزیابی ها اشاره کرد و گفت:اگر ارزیابی ها چه در زمینه کارایی و چه در زمینه اثر بخشی، منجر به بهبود عملکرد ما نشود و این بهبود عملکرد که چهارمین رکن نظام جامع عملکرد پس از طراحی، اجرا و برنامه ریزی است؛ در برنامه ریزی های ما خود را نشان ندهد، فلسفه وجودی ما زیر سوال می رود.
معرفی برنامه های واحد بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی برای سال جدید
مهناز کاشی مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی کشور نیز در این جلسه با اشاره به مهمترین برنامه های جاری این واحد، گفت:برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم در بهمن ماه سال گذشته ارجاع شده است که بر شش محور اصلاح ساختار نظام جاری کلان دولت، توسعه دولت هوشمند، ارتقای سلامت اداری و رفع زمینه های فساد، ارتقای بهره وری، ارتقای نظام مدیریت عملکرد و بهبود کیفیت خدمات و همچنین مدیریت سرمایه انسانی استوار است و اهداف متناسب با این برنامه در محورهای جداگانه، تعریف و به عنوان وظایف و برنامه کاری واحد ما، بر عهده همکاران گذاشته شده است.
وی افزود:قصد ما این است که امسال دقیقا مرتبط با این برنامه، انتظارات در هر محور مکتوب شود و ارزیابی ماهانه یا فصلی روی محورها داشته باشیم تا پیشرفت کار خود را رصد کنیم.
کاشی گفت:در بررسی و مقایسه برنامه های اجرایی در سال های گذشته شاهد کاهش تخلفات اداری و همچنین افزایش سرعت پاسخگویی به شکایات هستیم و همچنین در مواردی به اصلاح برخی رویه ها نیاز داشتیم که با همکاری حوزه های سازمانی این موارد نیز انجام شد.
در ادامه این نشست، کاهش مدت زمان پاسخگویی به شکایات، ایجاد پنل کاربری ثبت شکایات در سامانه دیده بان، تدوین برنامه زمان بندی و بازدید از ادارات بهزیستی استان و شهرستان ها، انعکاس شکایات پرتکرار در بازه زمانی یک ماهه به واحدهای ستادی و... به عنوان برنامه های پیش رو در واحد پاسخگویی به شکایات این واحد معرفی شدند.
همچنین استفاده از ظرفیت های استانی در راستای اجرای برنامه های نظارتی در قالب کارگروه های منطقه ای، اجرای فرایند خودارزیابی سلامت اداری در بستر الکترونیک، نظارت عالیه بر اجرای نظام نامه نظارتی و راستی آزمایی نظارت ها به صورت موردی، بازنگری نظام نامه نظارتی به منظور انطباق با برنامه هفتم توسعه و... به عنوان برنامه های سال جدید حوزه، ارزیابی عملکرد سازمان بهزیستی معرفی شدند.
نظر شما