ارائه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار مشاوره تلفنی رایگان در خط ۱۴۸۰

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خدمات این دفتر را در حوزه سلامت روان و مشاوره تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از ایسنا، معصومه توکلی، با اشاره به ارائه خدمات تخصصی مشاوره در قالب مراکز غیردولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی به افراد و گروه‌های کم درآمد، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۱ تاکنون، خدمات مشاوره به افراد و گروه‌های کم درآمد و خانواده‌های بی‌بضاعت (دهک‌های پایین درآمدی) در مراکز مشاوره دولتی به صورت رایگان و در مراکز غیردولتی در قالب یارانه مشاوره (حداقل ۴ جلسه مشاوره) ارائه می‌شود. همچنین این افراد (در صورت نیاز و تمایل)، می‌توانند از دوره‌های آموزشی مهارت‌آموزی (از قبیل مهارت‌های زندگی، آموزش پیش از ازدواج، آموزش زندگی خانواده، مهارت‌های فرزندپروری، آموزش مدیریت رفتاری نوجوان و توانمندسازی خانواده در بلوغ و نوجوانی، آموزش روابط زوجین، حل تعارض و...) به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، آحاد جامعه به ویژه افراد و گروه‌های کم درآمد می‌توانند از طریق خط تلفنی ۱۴۸۰ از خدمات رایگان مشاوره در زمینه‌های ازدواج و خانواده، کودک و نوجوان، مشکلات بین فردی، اختلالات روانی، مشاوره تحصیلی و تربیتی، مشاوره شغلی، مشاوره سالمند و ... استفاده کنند که زمان فعالیت این مراکز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب است.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در همین راستا به تشریح گزارش عملکردی از اقدامات این دفتر در حوزه خدمات سلامت روان به جامعه هدف خود پرداخت و گفت: طی سال گذشته ۹۰ هزار و ۴۴۰ جلسه مشاوره در مراکز مشاوره دولتی برای افراد و گروه‌های مراجعه‌کننده به این مراکز و همچنین ۶۶ هزار و ۳۹۹ جلسه مشاوره با استفاده از یاری‌برگ‌ها برای افراد کم درآمد و بی‌بضاعت در مراکز خصوصی برگزار شد.

توکلی همچنین میزان مشاوره‌های رایگان ارائه شده از طریق خط ۱۴۸۰ (صدای مشاور) را بالغ بر یک میلیون و ۶۸۸ هزار و ۵۲ مورد اعلام کرد و گفت: تعداد دوره‌های آموزشی حوزه سلامت روان (آموزش‌های پیش از ازدواج، زندگی خانواده، مهارت‌های زندگی) بالغ بر ۳۱ هزار و ۹۶۰ دوره بوده که ۸۰۹ هزار و ۱۳۱ نفر از این آموزش‌های حوزه سلامت روان (آموزش‌های پیش از ازدواج، زندگی خانواده، هنگام ازدواج، بلوغ و نوجوانی و مهارت‌های زندگی) بهره‌مند شده‌اند.

وی در ادامه به گزارش عملکردی از این دفتر در ۳ ماهه اول سال جاری اشاره کرد و افزود: طی سه ماهه امسال ۱۸ هزار و ۴۴۱ جلسه مشاوره در مراکز دولتی، ۴۲۳۲ جلسه مشاوره با استفاده از یاری‌برگ‌ها برای افراد کم درآمد و بی‌بضاعت در مراکز غیردولتی، تعداد ۴۰۸ هزار و ۶۶۴ مشاوره رایگان توسط خط ۱۴۸۰ (صدای مشاور)، ۶۳۱۸ دوره آموزشی حوزه سلامت روان (آموزش‌های پیش از ازدواج و زندگی خانواده) و آموزش مربوط به حوزه سلامت روان (آموزش‌های پیش از ازدواج و زندگی خانواده) به ۱۰۹ هزار و ۳۹۹ نفر ارائه شده است.

‌مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که بیشترین مشکلات مراجعه‌کنندگان مربوط به چیست؟، تصریح کرد: علاوه بر مشکلات مالی و اقتصادی و موانع دسترسی به خدمات، بیشترین مشکلات روان شناختی، مرتبط با اختلالات اضطرابی و خلقی و سپس مسائل خانوادگی و بین فردی است. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش تعداد مراجعین در سال‌های اخیر، نیاز به استفاده از خدمات سلامت روان افزایش پیدا کرده که این موضوع نشان از آگاهی بیشتر مردم و دسترسی بیشتر به خدمات و لزوم توجه به این موضوع دارد که تایید این نتایج مستلزم انجام پژوهش‌های سیستماتیک از سوی مراجع پژوهشی است.

کد خبر 117826

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =