۱۴ مرکز نگهداری شبانه روزی ویژه زنان و دختران فعال است

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه حمایت ازبانوان و دختران آسیب پذیر جامعه از فعالیت های مهم بهزیستی  به شمار می‌روند، گفت: در حال حاضر ۱۴مرکز دولتی و غیردولتی تحت نظارت بهزیستی به زنان و دختران تحت حمایت، خدمات جامع مددکاری ، مشاوره‌های حقوقی ، پیگیری‌های تحصیلی و درصورت نیاز نگهداری وآموزش ارائه می دهند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده لو افزود: در معاونت امور اجتماعی ۷ مرکز نگهداری شبانه روزی ویژه زنان و دختران فعالیت می کند که در حال حاضر۲۳ کودک و بانوی در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی نگهداری می شوند.

وی افزود: ۲ خانه کودک ونوجوان دختران در شهرستان زنجان در دو رده سنی ۶ تا ۱۲ سال و ۱۳ تا ۱۸ ، یک مرکز خانه امن، یک مرکز مداخله در بحران، یک مرکز خانه سلامت و یک مرکز خانه ی تلاش و شیرخوارگاه خدمات بهداشتی و درمانی  از جمله  تهیه شرح حال ،  انجام معاینات کامل ، انجام آزمایشات پاراکلینیکی روتین ، تشخیص ، تدوین و اجرای طرح خاص درمانی -نظارت بر بهداشت فردی و محیطی ، آموزش پیشگیری از ایدز و هپاتیت  به این افراد ارائه می دهند.

خدابنده لو تصریح کرد: دخترانی که نیاز به حمایت دارند ابتدا از طریق تیم تخصصی مرکز مداخله در بحران (فردی، خانوادگی و اجتماعی) ارزیابی شده و در صورت نیاز به نگهداری به مراکز نگهداری انتقال داده  می‌شوند.

وی به خانه ی امن ویژه زنان خشونت دیده اشاره کرد و افزود: ارائه خدمات مشاوره ای، حقوقی، مددکاری و ... در خانه امن با اخذ حکم قضایی و به صورت سرپایی و اسکان موقت صورت می گیرد و در شرایطی که زن خشونت‌دیده یا در معرض خشونت در خطر امنیت جانی بوده و امکان بازگشت به محل زندگی و یا محلی که در آن مورد خشونت قرار گرفته است ، وجود نداشته باشد ، به صورت موقت در خانه امن همراه با فرزندان دختر و پسران کمتر از ۱۲سال نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۶ مرکز ویژه زنان و دختران دارای معلولیت، اعصاب و روان و سالمند نیز در حوزه توانبخشی فعال است، اظهار کرد:۳ مر کز توانبخشی دختران رده ی سنی زیر ۱۴ سال و بالای ۱۴ در شهرستان های زنجان و خدابنده  و یک مرکز اعصاب و روان در شهرستان زنجان و دو  مرکز سالمندان ویژه ی بانوان سالمند در شهرستان هیدج و شهرستان زنجان  فعالیت دارند و در مجموع  تعداد ۳۰۱  بانوی  دارای معلولیت و سالمند در مراکز توانبخشی بهزیستی نگهداری می شوند.

خدابنده لو ادامه داد: در حوزه ی معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان نیز یک مرکز اقامتی، بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد  "رهایافتگان نوای آسایش" ویژه زنان با  ظرفیت پذیرش ۶۰ نفر فعال است و زنان دارای سوءمصرف مواد مخدر در محدوده سنی ۱۸ الی ۶۰ سال در این مرکز پذیرش می شوند. 

وی پذیرش، غربالگری، ارزیابی اولیه، سم زدایی بدون دارو ، ویزیت پزشک در بدو ورود و در طول مدت اقامت در مرکز و همچنین انجام برنامه های بهبود و بازتوانی شامل: گروه درمانی، آموزش گروهی، جلسات مشارکت جمعی،آموزش خانواده، جلسات بهبودی و ... را  از جمله برنامه های این مرکز برای مددجویان مقیم برشمرد.

مدیرکل بهزیستی خاطرنشان کرد: برای کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه فرار دختران از منزل باید اطلاع رسانی مناسب و هدفمندی از سوی دستگاه‌های متولی امر برای خانواده ها با هدف اصلاح رفتارهای خود در برابر فرزندان به ویژه  دختران انجام شود و تحقق این مهم به مراتب شمار چنین وقایعی را کاهش می دهد .

کد خبر 108599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد