۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۱

وزیر اقتصاد در بازدید از شیرخوارگاه آمنه خبر داد

آماده کمک به اقتصاد توانبخشی و توانمندسازی با تشکیل کمیته مشترک هستیم

تعداد موسسات خیریه بهره‌مند از ظرفیت‌های مالیاتی در این دولت نسبت به کل دولت های گذشته ۲ برابر شد
آماده کمک به اقتصاد توانبخشی و توانمندسازی با تشکیل کمیته مشترک هستیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بازدید سه ساعته از شیرخوارگاه آمنه گفت: آماده کمک به اقتصاد توانبخشی هستیم و می‌توانیم در این زمینه کمیته مشترکی را تشکیل دهیم و بررسی کنیم که چگونه می‌شود اقتصاد این بخش را ارتقا داد و نوسازی کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی پنجشنبه (۱۶ فروردین)  از مجتمع خدمات بهزیستی و شیرخوارگاه آمنه بازدید کرد.

 در این بازدید علی محمد قادری معاون وزیر و  رئیس سازمان بهزیستی کشور و تعدادی  از مدیران  سازمان بهزیستی و وزارت اقتصاد، وزیر اقتصاد را همراهی کردند.

 وزیر اقتصاد در این بازدیدبا اشاره به پیگیری‌ها و تلاش‌های رئیس سازمان بهزیستی گفت: در سطح مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی برای حمایت از شیرخوارگاه آمنه و سازمان بهزیستی باید تدابیری اتخاذ کرد.

وی افزود: در موضوع حمایت از مراکز توانبخشی، توانمندسازی، حمایتی و بهزیستی در حوزه قوانین کشور به معنای عام کلمه دست خالی نیستیم و دلیل آن هم مشخص است؛ چراکه دوستان در مجموعه‌هایی فعالیت می‌کنند که مستقیماً با کیفیت زندگی خانوارها و افراد سروکار دارد و بقیه دستگاه‌های اجرایی کشور خدمت‌رسانی های مستقیم و غیرمستقیم با آنان دارند.

خاندوزی توضیح داد: آن کسانی که  انتخاب کردند و واقعاً عاشقانه در چنین مجموعه‌هایی شب و روز کار می‌کنند، هم خودشان لذت درست خدمت رساندن و مفید بودن را می‌برند و هم پیشرفت و زندگی جامعه روی دوش آنهاست؛ ولو اینکه خیلی به چشم مسئولین و مردم نیایند.

وی ادامه داد: ما در حوزه قوانین دستمان خالی نیست، البته در بخش‌های مربوط به بودجه‌ریزی نقطه ضعف جدی وجود دارد؛ نه صرفا برای اینکه هزینه بیشتری انجام شود، بلکه به این جهت که اساساً اقتصاد توانبخشی، اقتصاد توانمندسازی و اقتصاد رفع آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روحی و جسمی، تبدیل به موضوعی که جریان ورودی منابع مشخص و بازیگران با ایفای نقش‌های مشخصی داشته باشد، نشده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: ما در طول زمان به شکل تجربی و اقتضائی آموخته‌ایم و اصلاحاتی انجام داده‌ایم و مصوباتی داشته و جلساتی را برگزار کرده‌ایم؛ اما با ظرفیت نظام بودجه‌ای دولت، بخش‌های عمومی کشور، بخش‌های غیردولتی و ظرفیت‌هایی که در جامعه وجود دارد، خروجی آن پتانسیل چیزی نیست که الان وجود دارد.

خاندوزی اضافه کرد: در وهله نخست ما در وزارت اقتصاد آماده کمک به اقتصاد توانبخشی و توانمندسازی و رفع آسیب‌ها و اختلال‌های روحی و جسمی هستیم و می‌توانیم در این زمینه کمیته مشترکی را تشکیل دهیم و ببینیم که چگونه می‌شود اقتصاد این بخش را ارتقا داد و نوسازی کرد.

وی متذکر شد: در حوزه سلامت به دلیل اینکه هم آموزش‌های آکادمیک باسابقه‌تری وجود داشته و جریان‌های اقتصادی بیشتری را به عنوان پشتیبان دارد؛ از غنای بیشتری برخوردار است اما در حوزه اقتصاد مربوط به امور بهزیستی و توانبخشی چنین پشتیبانی وجود نداشته است.

وی افزود: در حوزه اقتصاد بهزیستی و توانبخشی خیلی کم کار شده است و آنچه از وزارت اقتصاد برمی‌آید این است که بضاعت خودمان را به اشتراک بگذاریم و تا می‌توانیم کمک و همکاری کنیم تا ظرف مدت کوتاهی به خروجی مطلوب و مناسب برسیم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در محور اول که لایحه و قوانین و مقررات است، ما هیچ حس متفاوت و تبعیضی در مورد استفاده کردن از ظرفیت‌های مالیاتی نداریم؛ کل مؤسسات و انجمن‌های خیریه‌ای که از ظرفیت ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کرده بودند؛ تا نیمه ۱۴۰۰ فقط ۳۱ انجمن و مؤسسه و خیریه بودند و این در حالی است که از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز ۳۲ مؤسسه به آن فهرست ۳۱ مؤسسه اضافه شده است و به اندازه کل دولت‌های گذشته در دولت سیزدهم مؤسسه و انجمن و خیریه مشمول این ماده قانونی شده‌اند.

خاندوزی تاکید کرد: ما حتی به دنبال این هستیم که بتوانیم پروژه‌های مشخص‌تری را هم با منافع مالیات‌دهندگان گره بزنیم و موضوعات مربوط به بهزیستی از مواردی است که مردم با شوق و رغبت بیشتری با انگیزه‌های معنوی و اخلاقی و درونی خودشان حاضرند بخشی از هزینه‌های مالیاتی خودشان را صرف آن کنند.

علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی نیز در این جلسه با اشاره به وجود بیش از ۴ هزار استعداد در میان افراد دارای معلولیت اظهار کرد: نیاز به طراحی برنامه استعداد یابی افراد دارای معلولیت، برنامه بین المللی با حضور افراد دارای معلولیت سایر کشورها، ساخت پردیس توانمند سازی و پارک مناسب سازی اوقات فراغت، جلوگیری از خام فروشی و مولد سازی املاک سازمان بهزیستی با حمایت وزارت اقتصاد وجود دارد.

در این بازدید، مدیران و معاونان سازمان بهزیستی به عنوان میزبان وزیر اقتصاد و هیات همراه، در خصوص مشکلات پیش روی سازمان بهزیستی و اقدامات یکساله این سازمان و همچنین شیرخوارگاه آمنه گزارشی را به وزیر اقتصاد ارائه کردند.

خاندوزی در ادامه این بازدید، از مجتمع شوق زندگی که با هزینه ۶ میلیارد تومان در کمتر از یکسال پیش راه‌اندازی شد و مجموعه‌ای کامل از شعبات مختلف اعم از قضائی و امور سرپرستی و پزشکی قانونی و ... دارد؛ شیرخوارگاه آمنه و بخش نوزادان و همچنین مجموعه اورژانس اجتماعی بازدید کرد و در جریان اقدامات، تلاش‌های مجموعه‌ها و مشکلات و موانع پیش روی آنان قرار گرفت.

کد خبر 105421

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد