نزدیک به ۱۱ هزارکودک غربالگری شنوایی شده اند

مدیرکل بهزیستی استان زنجان اعلام کرد:  در سال گذشته با اجرای برنامه غربالگری شنوایی، نزدیک به ۱۱ هزار کودک غربال شده اند و ۱۳۷ مددجو نیز کمک هزینه کاشت حلزون دریافت کرده اند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده لو با بیان اینکه ۸ پایگاه غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان ۳ تا ۵ سال تحت نظارت بهزیستی با هدف پیشگیری از معلولیت شنوایی و ارتقاء سطح سلامت شنوایی در استان فعالیت می کنند، افزود: توصیه می شود خانواده ها به سلامت شنوایی نوزادان  توجه بیشتری نشان دهند چرا که اختلالات شنوایی نوزاد حتما باید قبل از ۳ ماهگی تشخیص داده شود و همچنین مراحل درمانی تا قبل از رسیدن به ۶ ماهگی انجام شود.
وی عنوان کرد: آزمونهای غربالگری برای نوزادان بصورت انجام تست OAE برای کلیه نوزادان متولد شده وانجام تست  AABR برای کودکان ارجاعی و دارای عوامل خطر و برای کودکان ۳ تا ۵ سال با دستگاههای ادیومتری و تیمپانومتری انجام می شود.
مدیرکل بهزیستی به فعالیت اولین مرکز توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی اشاره کرد و گفت: خدمات گفتار درمانی، شنوایی شناسی، روانشناسی، مربی آموزشی و هنری و ورزشی برای کودکان بدو تولد تا ۱۰ سال در این مرکز ارائه می شود و دیگر نیازی نیست خانواده ها جهت آموزش کودک ناشنوای خود به استانهای دیگر بروند.
وی ادامه داد: در این مرکز کودک دارای اختلال شنوایی از نظر سطح شنیداری، میزان افت شنوایی، سطح زبان بیانی و درکی و اختلالات تلفظی ارزیابی می شود و برای هر کودک برنامه درمانی اختصاصی تهیه و تدوین شده و مربی های آموزشی بر اساس برنامه اختصاصی با کودک تمرین می کنند.
خدابنده لو یادآور شد : بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ فرد دارای معلولیت شنوایی و بیش از ۸۰۰ فرد دارای اختلالات گفتاری، تحت پوشش بهزیستی هستند و دو کانون ناشنوایان در شهرستان‌های زنجان و ابهر نیز با هدف خدمت رسانی فرهنگی، ورزشی و توانبخشی به افراد دارای معلولیت شنوایی فعالیت می کنند.

کد خبر 104770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد