پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز جهانی سندرم داون

علی محمد قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز جهانی سندرم دان (۲۱ مارس مصادف با دوم فروردین ماه ) پیامی به شرح ذیل صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، متن این پیام به شرح ذیل است؛

بیست و یکم مارس در تقویم میلادی مصادف با دومین روز بهار در تقویم خورشیدی سال جاری به نام روز جهانی سندرم داون شناخته می‌شود. سندرم داون از متداولترین اختلالات کروموزمی حین تولد است که همیشه کم توانی هوشی را به درجات مختلف همراه دارد. این اختلال در همه کشورهای جهان در میان همه اقوام و اقشار مختلف تقریبا به یک نسبت وجود دارد.

این افراد به دلیل داشتن ویژگی ها و نیازهای ویژه از بدو تولد، نیازمند دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی ویژه هستند. برنامه‌های آموزشی آنان در برگیرنده مهارت های مربوط به زندگی در دنیای واقعی، مهارت های تحصیلی و مهارت های اجتماعی، شناختی و شغلی است. این آموزش ها معمولا از طریق متخصصان تیم توانبخشی ارائه می شود. در برنامه های آموزشی و توانبخشی ویژه این افراد سه مهارت مهم برای آماده سازی آنها برای ورود به دنیای بزرگسالی تعریف شده است:

۱-مهارت های زندگی روزمره نظیر مدیریت مالی خانواده، انتخاب، مدیریت و نگهداری از خانه، خرید و آماده سازی غذا، انجام فعالیت های ورزشی، آشنایی با مقررات ایمنی و حمل و نقل، بهره گیری از وسایل نقلیه عمومی، استفاده از پول، اوقات فراغت و تفریح

۲- مهارت های فردی – اجتماعی نظیر کسب اعتماد به نفس، رشد مسولیت های پذیری اجتماعی، رشد خودآگاهی، رشد مهارت های میان فردی

۳- مهارت های شغلی نظیر ایجاد عادت ها و رفتارهای کاری مناسب، آشنایی با مشاغل مختلف، انتخاب و طراحی شغل، اکتساب یک مهارت شغلی خاص و در واقع مهم ترین اصل در آموزش این افراد برقراری ارتباط میان یادگیری در محیط های توانبخشی آموزشی و تجارب دنیای واقعی است. افتخار سازمان بهزیستی بر این است که در بستری از توان و دانش سازمانی خود و با بهره ‏گیری از برکات خرد جمعی شرکای اجتماعی، مراکز و موسسات غیردولتی، خانواده ها، متخصصان و صاحب نظران و با پیش‏بینی ساختار تخصصی در سراسر کشور، ارائه دهندة خدمات برشمرده به عزیزان دارای سندرم داون، در قالب انواع مراکز مراقبتی، توانبخشی، ویزیت و مراقبت در منزل و نیز خدمات حمایتی است ولیکن ثمردهی این تلاش ها زمانی خواهد بود که شاهد حضور این گروه از افراد دارای معلولیت، در جامعه و شامل پذیری حداکثری ایشان در فعالیت های اجتماعی باشیم و این مهم صورت نخواهد پذیرفت مگر آنکه تمام دستگاه های مسئول در قبال افراد دارای معلولیت که به تفکیک شرح وظایف در متن قانون حمایت از حقوق معلولان مشخص شده اند، نسبت به انجام وظایف قانونی خود، بیش از پیش همیاری نمایند.

سازمان بهزیستی ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای این همه فعالان در این حوزه، امید آن دارد که با همدلی و همراهی خانواده ‏ها، دستگاه‏ های مسئول و همه کسانی که دل در گرو رشد جوانه‏ های امید و باور در وجود مهربانان دارای سندرم داون دارند و به برکت همزمانی شروع سال نو با ماه مبارک رمضان، در سال پیش روی، بهترین اقدامات برای این گروه از عزیزان دارای معلولیت صورت پذیرد.

روزجهانی سندرم داون گرامی باد.

علی محمد قادری

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور

کد خبر 104714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =