اختتامیه طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (مانا) برگزار شد

به همت معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی استان البرز روز پنجشنبه۲۴ اسفندماه باحضور معاون توسعه پیشگیری بهزیستی البرز، رؤسای ادارات بهزیستی کرج و ساوجبلاغ، تسهیلگران و مؤسسات مجری طرح مانا و همچنین نوجوانان بهره مند از این طرح باهمراهی خانواده هایشان در محل تالار شهیدان نژاد فلاح برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز؛"زهرا نریمانوند" کارشناس مسئول بهزیستی و مجری این طرح در حاشیه این مراسم گفت: اجتماعی شدن فرآیندی است که در آن هنجارها، مهارت ها، انگیزه ها، نگرش ها و رفتارهای فرد شکل می گیرد.

اگر چه بخشی از فرآیند اکتساب و بکارگیری مهارت های اجتماعی در خانواده شکل می گیرد، اما والدینی که اغلب زمینه مشارکت اجتماعی را برای فرزندانشان ایجاد میکنند، نه تنها مهارت های ابراز هیجانی و مسئله گشایی را در وی تقویت می کنند بلکه با ایجاد فرصت یادگیری، زمینه تعامل سازنده او با سایرین را فراهم می سازند.

مشارکت اجتماعی فرآیندی است که از طریق آن، شخصیت اجتماعی افراد شکل می گیرد و همکاری، سازگاری، پذیرش، همبستگی، یکپارچگی و حتی مطالبه گری اجتماعی به شیوه ای سالم و سازنده تحقق یابد.

بعلاوه بروز آسیب های اجتماعی نو پدید، هیجان خواهی در نوجوانان و تأثیر پذیری آنها از گروه همسالان این فرآیند را با مشکلاتی مواجه می کند.

طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان با بهره مندی از تسهیلگرانی همراه و توانمند علاوه بر ایجاد زمینه تعامل نوجوانان در فضایی شاد، این تهدید را تبدیل به فرصت نموده و درمحیطی امن برای گذران اوقات فراغت، زمینه توسعه آموزش های پیشگیرانه، افزایش شناخت نسبت به مسائل و آسیب های اجتماعی و نحوه مواجهه با آن را فراهم می سازد.

معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی استان البرز امسال نیز در راستای دستیابی به اهداف خود در مسیر ارتقاء سلامت روانی اجتماعی طرح مانا را با همکاری ۳۰ تسهیلگر محلی و دو نفر تسهیلگر میانی و ۱۶ مؤسسه و مرکز مثبت زندگی اجرا نموده که ماحصل آن پیوستن ۶۶۰ نوجوان دیگر به خانواده بزرگ ماناست که بخشی از این نوجوانان به دلیل ارتکاب جرم ساکن کانون اصلاح و تربیت بوده اند.

گفتنیست اختتامیه این طرح که با هدف ترویج روحیه تفاهم، گذشت، دوستی، صلح و توسعه احترام به حقوق متقابل اجرا شد فرصتی برای مروری بر تجربیات تسهیلگران و نوجوانان و تقدیر و تشکر از فعالان این عرصه بود.

مانا مسیر خلاقانه ای برای توانمند سازی و ایجاد ظرفیت ترویج پیام های پیشگیرانه، همفکری برای بررسی چالش ها و مخاطرات محلی و ارائه راه حل های خلاقانه در قالب پروژه های کوچک همیاری توسط نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله پسر و دختر است.

کد خبر 104297

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد