اولین رویداد ملی ورزش و بازی های بومی محلی روستایی برای افراد دارای معلولیت آغاز به کار کرد

همزمان با دهه مبارک فجر اولین رویداد ملی ورزش و بازی های بومی محلی روستایی برای افراد دارای معلولیت (جام بلند همتان) در بخش بانوان با حضور ۱۸۰ ورزشکار از ۳۱ استان و در شش رشته ورزشی در اردوگاه شهید عظیمی بابلسر آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، این رویداد در راستای تحقق بخشیدن به ماده ۴۴ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ ﺍﺳﻼﻣﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ به منظور "توسعه تربیت بدنی و ورزش همگانی"تحت عنوان «سیاست‌ها، راهبردها، وظایف و ضوابط اجرایی ترویج فرهنگ حضور، توانمندی و افتخارآفرینی جانبازان و معلولان از طریق ورزش» و همچنین ماده ۳۰ کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت «مشارکت در زندگی فرهنگی و تفریحی، اوقات فراغت و ورزش» تدوین شده تا فرصت های برابری را برای ورزش و بازی افراد دارای معلولیت ساکن روستاها فراهم آورد.

ورزش و بازی، بخش مهمی از برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه(CBR) است که در مناطق روستایی کشور اجرا می شود. هر ساله تعداد زیادی از افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی از طریق برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه در رویدادها و مسابقات ورزشی شرکت می کنند.

بر اساس این گزارش؛امسال برای اولین بار با همکاری وزارت ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی این مسابقات در شش رشته ورزشی بومی و محلی( شامل چوب کشی، دال پلان، دوز فیزیکی، کلاس کلاس، یک قل ودوقل، هفت سنگ) در قالب یک رویداد ملی در بخش های بانوان و آقایان برگزار می شود.

گفتنی است؛ بهبود سلامتی، مشارکت اجتماعی، کمک به توانمندسازی افراد، و ارتقاء توسعه فراگیر جامعه از مزایای ورزش، بازی و شرکت در فعالیت های اوقات فراغت برای افراد دارای معلولیت است و هدف اصلی شرکت فعال افراد دارای معلولیت ساکن روستا در مسابقات ورزشی و بازی های بومی در سطح روستا، شهرستان، استان و کشوری به منظور ایجاد فرصت های برابر ارتقای سطح سلامت، توانمندی های جسمانی، روانی و اجتماعی است.

همچنین نقش برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه نقش برنامه CBR ترویج مشارکت افراد دارای معلولیت در فعالیت های اوقات فراغت و ورزشی و هم‌چنین جلب حمایت نهاد های دولتی و غیر دولتی فعال به منظور تقویت ظرفیت های افراد دارای معلولیت به طور مناسب و افزایش دسترسی آنان به فعالیت‌های ورزشی و بازی است.

شایان ذکر است؛ مراحل اجرای رویداد ملی ورزشی و بازی های بومی و محلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش برنامه CBR  شامل شناسایی افراد دارای معلولیت روستایی واجد شرایط توسط تسهیلگران و داوطلبین محلی، آموزش ورزش و بازی بومی محلی توسط تسهیلگران و داوطلبین محلی ü تمرین افراد دارای معلولیت برای شرکت در رقابت، برگزاری مسابقات در سطح روستا ها با همکاری دهیاری ها در محل خانه ورزش روستا، برگزاری مسابقات در سطح شهرستان با همکاری ادارات تربیت بدنی شهرستان و فدراسیون ورزش های بومی و محلی، برگزاری مسابقات در سطح استانی با همکاری سازمان تربیت بدنی استان ها و فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی  و برگزاری مسابقات در سطح ملی با همکاری وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی است.

کد خبر 101449

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =