اولین جلسه کارگروه استقرار سیستم مدیریت کیفیت آمارهای رسمی سازمان بهزیستی برگزار شد

اولین جلسه کارگروه استقرار سیستم مدیریت کیفیت آمارهای رسمی سازمان بهزیستی با حضور اعضای کارگروه و نمایندگان مرکز آمار ایران و مرکز برنامه ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز دوشنبه ۹ بهمن ماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، در این جلسه که با دستور کار مرور دستورالعمل استقرار سیستم و ارائه گزارش اقدامات برگزار شده به چارچوب سیستم مدیریت کیفیت اشاره و گزارشی از مراحل استقرار سیستم مدیریت کیفیت ارائه شد.

این جلسه با هدف بهبود کیفیت آمارهای رسمی نظام آماری ایران و به استناد بند «الف» از ماده (۶) برنامه ملی توسعه آمار کشور (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) مصوب ۲۸/۸/۱۳۹۷ شورای عالی آمار، «آیین نامه کیفیت آمارهای رسمی ایران» به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده و در آن به طور خاص به ساز و کار اعطای نشان کیفیت آمارهای رسمی ایران پرداخته شد.

بر اساس این گزارش، چارچوب مدیریت کیفیت آمارهای رسمی نظام آماری ایران، نظامی جامع و منسجم برای مدیریت کیفیت آمارها است. این چارچوب دارای ساختاری سلسله مراتبی چهارسطحی است. بالاترین سطح این ساختار، دارای چهار حوزه کیفیت با عناوین «مدیریت نظام آماری»، «مدیریت محیط سازمانی»، «مدیریت فرآیندهای آماری» و «مدیریت بروندادهای آماری» است. ذیل این سطح ها، اصل های کیفیت قرار دارند که شامل ۱۹ اصل است. این اصل ها با توجه به موضوع، بین حوزه های چهارگانه، توزیع شده اند. در زیرمجموعه هر اصل، تعدادی «الزام» برای تضمین کیفیت آن اصل، و مجموعاً ۸۷ الزام قرار می گیرد. این الزام ها سطح سوم ساختار چارچوب کیفیت را تشکیل می دهند. سطح چهارم که پایین ترین و آخرین سطح سلسله مراتبی چارچوب کیفیت است، شامل ۳۶۵ جزء است که بر اساس آنها، اصل‌ها و الزامات چارچوب، پیاده سازی می‌شوند.

گفتنی است؛ اولین سطح از استقرار سیستم ۲۲جزء را شامل می شود که اجرایی نمودن آن منجر به اخذ گواهی اهتمام به کیفیت از مرکز آمار ایران می شود.

کد خبر 100921

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =