۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
آغوشی گرمتر از آغوش مادر

امروز شیرخوارگاه بهزیستی ایلام میزبانی محفلی بود که نمی دانم چه عنوانی را برایش برگزینم، مهربانی؟ انسانیت؟ دوستی، محبت؟ دنبال واژه می گردم ولی جستجوی ذهنی ام نتیجه ای ندارد!

محفل بدرقه یکی از کودکان شیرخوارگاه است که به عنوان فرزندخوانده به یک زوج سپرده می‌شود، کودک با آرامشی عجیب در آغوش مادر جا گرفته، گاهی هم به آغوش پدر می‌رود و گاهی هم بهانه مربیان را می‌گیرد.

کادر شیرخوارگاه با اشک‌هایی پنهان اما شادی وصف نشدنی در کنار جمعی از مسئولان بهزیستی کودکی را بدرقه می‌کنند که چند سال است با صدای گریه ها، خنده ها و شیطنت‌های کودکانه‌اش انس گرفته اند اما امروز در محفلی که به قول مربیان بزرگترین و شیرین ترین آرزوی آنهاست او را راهی آغوش پر مهر مادر و پشتوانه محکم و گرم پدر می‌کنند.

زوجی که ۱۷سال است چشم انتظار فرزند بوده و با وجود اینکه این کودک دارای نیاز ویژه برای درمان است، ولی او را از شیرخوارگاه بهزیستی به عنوان فرزند انتخاب و آنچنان با شوق و شور و علاقه او را در آغوش گرفته اند که گویی مدت‌هاست با او زندگی می‌کنند.

مادر برای تحویل کودک لحظه شماری می کند و به گفته خودش امروز قرار است برای ورود این کودک به زندگیشان جشن گرفته و همه اقوام را دعوت کرده‌اند، کودک این بار در آغوش پدر می‌رود، پدر از او سوال می کند: بابایی قول بهت دادم از اینجا اول می‌ریم چی برات میخرم؟ کودک با ذوق تمام پاسخ می دهد: "پیراهن عروسکی" و خنده‌ای زیبا بازهم بر چهره خود و پدر و مادرش می‌نشاند.

در ذهن پرسشگرم مدام این سوال را تکرار می‌کنم که این زوج می توانستند یک فرزند سالم را تحویل بگیرند، با وجود تردید از پرسیدن سئوال ولی در نهایت آنرا از پدر این کودک می‌پرسم و او با یک پاسخ کوتاه کلی درس به من می دهد:"ما قرار نبود کالا بخریم، طرف ما یک انسان است و او را با عشق انتخاب کردیم"

بدرقه با حضور معاون دادستان ایلام، مدیر کل، معاون اجتماعی، رئیس بهزیستی شهرستان ایلام و جمعی از مسئولان و کارکنان بهزیستی است و آخرین ناهار کودک در شیرخوارگاه در کنار آنها صرف می شود، مسئول شیرخوارگاه در حالی که می‌گوید از شب گذشته همه کارکنان مرکز به واسطه انسی که با این کودک داشته اشک ریخته و دلتنگی توام با شادی دارند، با دود کردن اسپند او و پدر و مادر جدیدش را به همراه دعای خیر مجموعه زیر قرآن بدرقه می‌کند.

دستان کوچک کودک در دستان پدر و مادر قرص شده، کودک این بار محکم آغوش مادر را گرفته و با صورتی زیبا و دوست داشتنی و معصومیت کودکانه به همه لبخند می زند، شبنم اشک شوق در چشمان همه حلقه بسته، با ذکر صلوات همه، پدر و مادر با فرزند جدیدشان از شیرخوارگاه خارج و راهی خانه‌ای می‌شوند که قرار است سکوتش را خنده‌ها و گریه‌های فرزندشان مملو کند.

مدیر کل بهزیستی ایلام در این آیین ضمن تبریک و تقدیر از این زوج با تاکید بر اینکه سیاست بهزیستی وجود و پرورش کودک در کانون خانواده است، گفت: اگرچه کارکنان شیرخوارگاه با عشق و علاقه وصف نشدنی کار پرورش و نگهداری کودکان را انجام می‌دهند اما اهتمام این مجموعه رشد و نگهداری کودک در خانواده است.

"حسین نورعلیوند" شوق پدر و مادرانی که فرزندخوانده از بهزیستی تحویل می‌گیرند را بهترین هدیه برای کارکنان مجموعه بهزیستی دانست و ابراز امیدواری کرد خداوند مهربان به واسطه اقدام ارزشمند این زوج در تحویل فرزندخواندگی از بهزیستی، فرزندی به آنها عطا کند.

دهمین محفل بدرقه کودک فرزندخوانده امسال در شیرخوارگاه بهزیستی در فضایی سرشار اشک و لبخند و شادی ثبت و این کودک در آغوشی جا می‌گیرد که بی شک گرم‌تر از آغوش پدر و مادر واقعی اش خواهد بود!

آری امروز سی و هشتمین روز از زمستان سرد ایلام برای همه شرکت‌کنندگان در این محفل بدرقه با محبت این زوج گرم و زیبا و بیاد ماندنی می شود.

ضمن ارزوی سلامتی برای همه پدران و مادران و فرزندان آنها، به امید روزی که همه شیرخوارگاه ها خالی از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست باشد و همه به این درک و دیدگاه برسند که "فرزندخواندگی" تنها یک عنوان است، سرنوشت همه انسانها مانند هم نیست و بی شک "عشق"، "عشق" می آورد!

گزارش: آزاده خرم

کد خبر 100778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد