درنشست شورای پژوهشی بهزیستی استان اردبیل عنوان شد: بهبود وضعیت معلولان نیازمند یک شبکه ی اجتماعی گسترده است

در این نشست، دکتر بهزاد ستاری با اشاره به اجرای چهار پژوهش سازمانی در سال 97 اشاره نموده و گفت: پژوهش های اداره کل بهزیستی اردبیل به قصد مرتفع نمودن مشکلات و چالش های موجود در راه اجرای بهتر خدمات صورت گرفته و نتایج سازنده و راه گشایی داشته است.

وی افزود: نتایج این تحقیقات در نشست های شورای پژوهش بهزیستی استان ارائه شده و توسط معاونت های تخصصی مورد استفاده قرار می گیرند و برای هر یک برنامه های کاربست طرح پژوهشی تدوین و اجرا می شود.

ستاری گفت: در نشست اخیر شورای استان پژوهش گزارشی از اجرا و یافته های طرح پژوهشی " بررسی تطبیق خدمات توانبخشی با نیازهای واقعی گروه های هدف و ارائه راهکار" توسط دکتر بالاخانی ارائه شد که ما را به طرح و پیگیری بیشتر مطالبات گروه هدف توانبخشی نزدیک تر می کند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل افزود: پژوهش انجام شده توسط دکتر بالاخانی به روش کیفی و عمیق صورت گرفته و جزئیات بیشتری از احساس نیاز و خواسته های مددجویان توانبخشی بیان می کند و کمک می کند چگونگی ارائه ی خدمات و بهره برداری مددجویان را دقیق تر سامان بخشیم.

ستاری خاطر نشان کرد: در حال حاضر تحقیقات عمیق و تفسیری که در این سازمان صورت می گیرد، برداشت ها و ابراز نظرهای گروه های فعال و خدمت گیرنده درباره ی ارائه ی خدمات را برآورد کرده و کمکم می کند راه های همدلی و همراهی کاربران ارائه ی خدمات و خدمت گیران روز به روز تقویت شود.

دکتر قادر بالاخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور در این نشست گفت: علاوه بر پیمایش و نمونه گیری آماری به تعداد 374 نمونه در اجرای طرح ذکر شده، سوالات باز و مصاحبه های عمیق حضوری و تلفنی با خدمت گیران سازمان بهزیستی در شهرها و روستاهای استان اردبیل صورت گرفت که نتایج به صورت گزارش پژوهشی انعکاس یافته است.

وی افزود: در بخشی از تحقیق مشاهده می شود که 33درصد معلولین احساس نیازمندی بالا دارند، 52درصد از آن ها مسائلی چون تردد سالم شهری و 52درصدشان تعلق خاطر جمعی را مهم می دانند، می توان از دغدغه ی 34درصدی درباره ی معیشت، نگرانی 11درصدی از آینده خودمعلولان و فرزندان شان و دغدغه ی 6.1درصدی آموزش کودکان معلول و ارتباط خانوادگی معلولین را مشاهده نمود.

به گفته ی وی، 70درصد معلولان نیاز به استقلال، 74درصد آنان نیاز به قدرت و 97درصدشان نیاز به تفریح و شادی را متوسط به بالا اعلام کرده اند.

بالاخانی اظهار کرد: بهبود وضعیت معلولان نیازمند وجود یک شبکه ی اجتماعی گسترده در بین خانواده ها بوده، باید به توانمندی های معلولان توجه شده و نسبت به زندگی مستقل آن ها اهمیت قائل شود.

گفتنی است علاوه بر طرح فوق، در سال 97، سه طرح دیگر با عناوین " بررسی عملکرد خدمات مراکز مشاوره در حل اختلافات زناشویی بر اساس پرونده های مراجعین"، " بررسی اثربخشی برنامه های غربالگری بینایی و شنوایی در پیشگیری از معلولیت در استان اردبیل" و "ارزیابی مشکلات سلوکی و مدل سازی برنامه حمایتی موثر جهت کاهش این مشکلات در میان افراد تحت پوشش دفتر شبه خانواده بهزیستی استان اردبیل" توسط محققان دانشگاه های اردبیل انجام گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد