حریم خصوصی را به کودکان آموزش دهیم

معاون دادستان و سرپرست ناحیه ۵ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد در نشست تخصصی همایش علمی-کاربردی حاشیه شهر مشهد با موضوع خشونت خانگی با تاکید بر کودک آزاری که در محل اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: توصیف و تعیین مصادیق وضعیت مخاطره آمیز توسط قانونگذار برعهده سازمان بهزیستی است و بهزیستی باید آن را دسته‌بندی و تبیین نماید.

نیره عابدین‌زاده، افزود: بهزیستی به عنوان سازمانی که وظیفه اساسی در پیشگیری و مداخلات در موضوع کودک آزاری را بر عهده دارد، باید در وهله اول یک تعریف جامع و کامل از آنچه که از نظر اجتماعی و قضایی به عنوان مصداق کودک‌آزاری و وضعیت مخاطره آمیز است برای عموم مردم ارائه نماید و اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در این زمینه داشته باشد.

وی افزود: تغییر ساختار مراکز نگهداری کودکان بهزیستی از مراکز نگهداری بلند مدت به مراکز مراقبتی کوتاه مدت یکی از اقدامات اساسی انجام گرفته در راستای توجه به حقوق کودکان می‌باشد. زمانی که کودکی در مراکز پذیرفته می‌شود باید به دنبال رفع مشکل خانوادگی او و ایجاد شرایط سالم و بازپیوند کودک با خانواده زیستی بود. در مواردی که این امر محقق نشود، خانواده جایگزین یا فرزندخواندگی راه‌حل دیگری است. در هرحال کودک به‌جای مراکز باید درمحیط خانه و خانواده رشد و نمو کند.

 معاون دادستان و سرپرست ناحیه 5 دادسرای عمومی و انقلاب مشهد خاطرنشان کرد: مددکاران و نیروهای اورژانس اجتماعی، نماینده‌ای از حاکمیت هستند که در حریم خصوصی افراد و خانواده‌ها ورود پیدا می‌کنند. از این جهت باید بسیار محتاطانه رفتار کنند. در گزارشات مددکاران علاوه بر توجه به آسیب‌های جسمانی بایستی وضعیت روحی روانی کودک نیز بسیار مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: کودک آزاری فقط محدود به آسیب جسمی نیست بلکه هرنوع سهل‌انگاری والدین، غفلت و مسامحه از مصادیق کودک آزاری است. مردم باید در جریان حقوق اطفال و نوجوانان قرار بگیرند و آگاه‌سازی، روشنگری و آموزش حریم خصوصی و...برای خانواده‌ها و کودکان انجام گیرد.

کد خبر 99526

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد