۲۰ هزار و ۱۵۶ زن سرپرست خانوار تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۲۰ هزار و ۱۵۶ زن سرپرست خانوار تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که با احتساب تعداد اعضای خانواده ۵۱ هزار و ۳۸۹ نفر از خدمات سازمان بهره‌مند می‌شوند.

حمیده محدث در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اقدامات دفتر خانواده و بانوان سازمان بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: دفتر خانواده و بانوان سازمان بهزیستی تلاش می‎کند با استفاده از ظرفیت‌‎های دولتی و غیر دولتی و با هدف افزایش و ارتقاء توانایی‌‎ها و مهارت‌های زیستی، روانی، اجتماعی و کیفیت زندگی جمعیت هدف در راستای بهبود معیشت و در نهایت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار فعالیت کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۰ هزار و ۱۵۶ زن سرپرست خانوار تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند که با احتساب تعداد اعضای خانواده ۵۱ هزار و ۳۸۹ نفر از خدمات سازمان بهره‌مند می‌شوند. ماهانه بالغ بر ۱۱۶ میلیارد ریال مستمری به زنان سرپرست خانوار تخصیص داده می‌شود.

محدث با بیان اینکه کم‌سوادی یا بی‌سوادی، نداشتن شغل ثابت با درآمد مناسب و نداشتن تحصیلات کافی یا مهارت‌های حرفه‌ای از عمده‌ترین مشکلات زنان سرپرست خانوار است، عنوان کرد: اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برنامه‌های توانمندسازی این زنان و فرزندان آن‌ها را در جوانب مختلف در دستور کار دارد؛ زیرا صرفا توجه به مسائل اقتصادی و نادیده گرفتن سلامت روان و بهبود جایگاه اجتماعی زنان می‌تواند فرایند توانمندسازی را با چالش یا شکست مواجه کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان رضوی افزود: در همین راستا آموزش مهارت‌های زندگی و دریافت خدمات رایگان مشاوره‌ای از گام‌های اولیه ارائه خدمات است. توجه به بهره‌مندی زنان سرپرست خانوار و فرزندان آن‌ها از فرصت‌های تحصیلی از طریق پرداخت هزینه‌های تحصیلات دانشگاهی نیز نقش مهمی در توانمندسازی اجتماعی، روان‌‎شناختی و اقتصادی این خانواده‌ها دارد.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات این حوزه تشکیل گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار بوده که یکی از مدل‌های مداخله‌ای موثر جهت ایجاد فضای همدلی و همکاری در بین این قشر از جامعه است. گروه‌‎های  همیار با حمایت مالی بهزیستی در قالب گروه‌های پنج نفره و یا بیشتر تشکیل می‌شود و با دریافت کمک بلاعوض بهزیستی اقدام به راه‌اندازی مشاغل مختلف خانگی و صنعتی می‌کنند. این مدل توانسته گام مهمی را در راستای توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و روان‌شناختی این افراد  بردارد. شکل‌‎گیری گروه های همیار زنان سرپرست خانوار یکی از راه‌های ارتقاء وضعیت زندگی و توانمندسازی این زنان است.

محدث اضافه کرد: از ابتدای اجرای طرح ۲۵۲ گروه همیار با مشارکت ۱۸۱۷ نفر از زنان سرپرست خانوار تشکیل و راه‌اندازی شده که ۳۷ درصد این گروه‎ها بازتوان بوده و اعضای آن‌ها از چرخه حمایت‌های سازمان خارج شده‌اند. در حال حاضر زنان و دختران سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی در قالب گروه‌های همیار در رشته‌های شیرینی‌پزی، خیاطی، سوزن‎دوزی، پخت نان، آشپزی، کشاورزی، صنایع دستی و... مشغول فعالیت هستند که بسیاری از گروه‌ها به بازتوانی رسیده و از چرخه حمایت‌های مستقیم سازمان خارج شده‌اند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات بهزیستی در زمینه کار آفرینی و اشتغال خدمات حمایتی مستمر برای خانواده‌‎های زن سرپرست خانوار و نیازمند در قالب ارائه مستمری ماهیانه است، تصریح کرد: اجرای مداخلات توانمندسازانه برای خانواده‌‎های تحت پوشش از دیگر حمایت‌ها بوده که منجر به خروج از چرخه حمایت مستمر ماهیانه شده است. بهزیستی همچنین طرح‌‎های آموزشی آماده‌سازی شغلی جهت ارتقاء توان زنان سرپرست خانوار به منظور ورود به بازار کار را اجرا و کمک هزینه برگزاری دوره‌های آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کمک هزینه سرمایه کار به زنان سرپرست خانوار را تامین کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بهبود معیشت و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر اقتصادی و اشتغال در قالب برنامه تأمین مالی خُرد با رویکرد بانکداری پیوندی از طریق تشکیل گروه‌های خودیار و دسترسی این افراد به تسهیلات بانکی بدون ضامن از دیگر اقدامات بهزیستی بوده است. بهزیستی همچنین ظرفیت‌سازی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش و پشت نوبت را از طریق اجرای برنامه گروه‌های همیار زنان سرپرست خانوار انجام داده است.

محدث گفت: ظرفیت‌سازی در بخش غیر دولتی، فراهم کردن خدمات بیمه‌ای، تأمین ودیعه مسکن زنان سرپرست خانوار نیازمند، پرداخت کمک هزینه شهریه دانشجویان، کمک هزینه ارائه خدمات اجتماعی به خانواده‌های دارای فرزند چندقلو، فعالیت بهبود وضعیت تحصیلی دانش‌‎آموزان عضو خانواده‌های نیازمند، تسهیل دسترسی به مداخلات مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده و آموزش مهارت‌های زندگی با همکاری مرکز پیشگیری سازمان از دیگر اقدامات بهزیستی بوده است.

کد خبر 99495

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد