نشست هم‌اندیشی در راستای مرتفع‌سازی مشکلات ایاب‌وذهاب معلولان

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، نشست هم‌اندیشی با حضور رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر مشهد، رییس شورای شهر، رییس کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر، معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی و جمعی از مسئولین در محل شورای اسلامی شهر مشهد برگزار گردید. یکی از مطالبات مطرح شده در این جلسه توسط بهزیستی، توجه و رسیدگی به موضوع ایاب و ذهاب و دفاع از پرداخت هزینه ایاب و ذهاب توانخواهان تحت آموزش در مراکز روزانه توانبخشی به استناد تبصره ١ و۲ ماده ۵ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت بوده است.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در این خصوص، گفت: 142 هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش اداره کل بهزیستی خراسان رضوی قرار دارند که 58 هزار نفر از آنها در شهرستان مشهد زندگی می‌کنند و حدود 200 نفر از معلولین ذهنی، جسمی، شنوایی، اتیسم، بیماران روانی مزمن و سالمندان از خدمات آموزشی توانبخشی  35 مرکز روزانه آموزشی-توانبخشی، حرفه‌آموزی و کارگاه‌های تولیدی –حمایتی تحت نظارت این اداره کل با هدف توانمندسازی، مشارکت اجتماعی، افزایش سطح عملکرد و... عمدتا به دلیل شرایط معلولیت، وجود محدودیت ناشی از کم‌توانی ذهنی، متناسب‌ نبودن وسایل حمل و نقل عمومی در بسیازی از مسیرها و... قادر به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نمی‌باشند.

حمیدرضا علیزاده رضایی، افزود: افراد داری معلولیت به عنوان بخش اعظمی از ظرفیت‌های فعال جوامع  نقش بسزایی در پیشرفت اهداف توسعه دارند و استفاده از این ظرفیت منوط به متناسب‌سازی و فراگیری خدمات و تطبیق امکانات موجود با نیازهای جسمانی، روانی و اجتماعی این افراد است و باید باتوجه به سطح عملکرد و محرومیت آنان صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای حمایت هرچه بیشتر از افراد دارای معلولیت، تلفیق اجتماعی و مشارکت فعال آنان در عرصه‌های مختلف و توسعه خدمات مورد نیاز و با استناد به تبصره 1 و 2 ماده 5 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت باید تدابیری در راستای در نظرگرفتن سرویس ایاب و ذهاب همانند مدارس زیرمجموعه مدارس استثنائی یا پرداخت هزینه ایاب و ذهاب این عزیزان مخصوصا دهک‌های پایین در نظر گرفته شود. درخواست بهزیستی پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب  افراد دارای معلولیت استفاده کننده از خدمات مراکز روزانه آموزشی-توانبخشی می‌باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، افزود: وظیفه مراکز روزانه بهزیستی ارائه خدمات آموزشی- توانبخشی در زمان طلائی و قبل از سن مدرسه و آماده نمودن آنان برای ورود به مدارس استثنائی و بعضا مدارس عادی و همچنین ارائه خدمت به افراد کم‌توان ذهنی، اتیسم، جسمی و... که قادر به استفاده از خدمات آموزش و پرورش استثنائی به دلیل شدت و نوع معلولیت نمی‌باشند در سنین زیر و بالای 14 سال می‌باشد.

کد خبر 99238

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد