برگزاری شورای اجتماعی استان با حضور رئیس کارگروه کودکان خیابانی سازمان امور اجتماعی کشور

شورای اجتماعی استان با حضور رئیس کارگروه کودکان خیابانی سازمان امور اجتماعی کشور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی و مدیران دستگاه های مربوطه استان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان جنوبی، سید محمدرضا طالبی در جلسه شورای اجتماعی استان که با حضور رئیس کارگروه کودکان خیابانی سازمان امور اجتماعی کشور برگزار شد، اظهار کرد: یکی از آسیب‌های مهم و جدی در سطح جامعه، معضل کودکان کار و خیابانی است و ما در خراسان جنوبی هم شاهد حضور کودکان کار هستیم. معاون استاندار با بیان اینکه با توجه به تعریف کودک خیابانی، در سطح استان این آسیب را نداریم، گفت: افراد موجود کودک کار یا متکدی هستند که شب‌ها از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری می‌ شوند و در این خصوص ۱۲۰ کودک در بهزیستی استان دارای پرونده هستند. طالبی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌ های موجود و همکاری بهزیستی و سایر نهادها بندرت شاهد حضور کودکان کار در کارگاه‌ها و سر چهارراه‌ها هستیم و همواره نظارت و پایش در این زمینه انجام می‌شود. وی بیان کرد: امکانات محدودی در زمینه مقابله با آسیب کودکان کار داریم اما با حمایت سازمان‌های مردم نهاد شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم. به گفته وی؛ سمن‌های فعال در این زمینه با مشکلاتی از جمله مالیات و اجاره‌ بها دست و پنجه نرم می‌کنند اما تا حدودی توانسته‌ایم این مسائل را پیگیری کنیم. معاون استاندار تأکید کرد: پشتیبانی از سازمان‌های مردم نهاد ضروری است زیرا با حداقل هزینه‌ها بالاترین عملکرد را دارند. طالبی با بیان اینکه به طور مرتب در داخل شهر گشت‌های مشترک برای جمع آوری متکدیان و کودکان کار داریم، تصریح کرد: این کودکان اغلب در زمان حضور گشت‌ها فرار کرده یا دست به اقدامات خطرآفرین می زنند اما به هر صورت جمع‌ آوری شده و برای ساماندهی به مراکز نگهداری هدایت می‌شوند. به گفته وی؛ برخی از این کودکان اتباع بیگانه و عده‌ای نیز دارای خانواده بوده‌اند که به اشکال مختلف تعیین تکلیف شده اما آن دسته از افرادی که بی‌سرپرست هستند به مراکز نگهداری ارجاع می‌شوند. معاون استاندار با بیان اینکه در حوزه کودکان کار و متکدیان روند زایشی و افزایشی داریم و افراد جدید وارد این عرصه می‌شوند، اظهار داشت: اقداماتی که صورت می‌گیرد مقطعی و مُسکن است تا خیلی از این پدیده‌های ناخرسند و نامیمون در خیابان نداشته باشیم اما باید این معضل به صورت ریشه‌ای حل شود. طالبی با اشاره به اینکه ریشه‌یابی در حوزه کودکان کار و متکدیان در استان انجام شده، ادامه داد: در این خصوص آن چنان اعتباری وجود ندارد و با دست خالی نمی‌توان کار ریشه‌ ای در حوزه کودکان کار و متکدیان انجام داد لذا خواستار اختصاص اعتبارات ملی برای ساماندهی و مدیریت این آسیب اجتماعی در استان هستیم.

رئیس کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشور ۲ آبان امسال گفت: ۱۲ تا ۱۵ هزار کودک کار خیابانی شناسایی شده در کشور وجود دارد و یکی از مهمترین مسائل در حوزه آسیب های اجتماعی، نبود نظام جامع آماری در این حوزه است. حجت الاسلام مهدی ملکی افزود: مرکز ملی رصد اجتماعی در این زمینه به آمار اخذ شده از دستگاه ها اکتفا می کند. در زمینه کودکان کار آمار دقیقی حتی از سوی بهزیستی به عنوان دستگاه ذیربط وجود ندارد اما براساس سن کودکان کار خیابانی که از پنج تا ۱۸ سال هم عنوان شده تعداد افراد شناسایی شده بین ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر بوده و برای آن ها پرونده مددکاری تشکیل شده است. تعداد واقعی کودکان کار ممکن است ۲/۵برابر این تعداد باشد. او ادامه داد: بدترین اشکال کار این کودکان افراد زباله گرد، متکدی، دست فروش و شیشه پاک کردن خودرو ها و نظایر آن مانند شاغلان کارگاه های مخفی مورد استثمار در کلانشهرها هستند. این طیف کاری بین استان های مختلف نیز فرق می کند به طوری که بیشتر کودکان زباله گرد در تهران را کودکان اتباع (خارجی) تشکیل می دهند ولی درصد آن در شهر های مختلف متفاوت است.

 مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: این استان کودک خیابانی ندارد بلکه افراد موجود کودک کار یا متکدی هستند که شب ها از سطح خیابان ها جمع آوری میشوند و در این خصوص ۱۴۰ کودک در بهزیستی دارای پرونده هستند. حسن شرفی ادامه داد برخی از این کودکان کار به مراکز روزانه معرفی شده تا توانمندسازی آن ها دنبال شود و آن دسته از کودکان که سرپرست ندارند وارد مراکز شبه خانواده میشوند. وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر کودکان کار اتباع بیگانه هستند ارائه خدمات به آن ها دچار مشکل می شود اما اقدامات در مورد ساماندهی آن ها انجام شده است.

کد خبر 99178

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد