برگزاری نخستین کارگاه تخصصی نحوه اجرای طرح محیط دوستدار سالمند

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: در بهمن ماه نخستین کارگاه تخصصی آشنایی و آموزش نحوه اجرای طرح محیط دوستدار سالمند برای ۸ استان شامل استان‌های تهران، گیلان، مازندران، همدان، کرمانشاه، مرکزی، یزد و اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از ایرنا، مژگان رضازاده افزود: هماهنگی های این کارگاه آموزشی را انجام دادیم که نمایندگانی از استانداری‌ها، شهرداری‌ها و کارشناسان امور سالمندان بهزیستی در کنار هم آموزش ها را دریافت کنند و به استان خود بروند و در مراکز استان و کلانشهرها تمهیدات لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه اجرایی و برنامه ریزی سند راهبردی محیط دوستدار سالمند انجام شده و امید است به تدریج بتوانیم همه شهرها را یکایک وارد محیط دوستدار سالمند کنیم.
وی از گیلان، مازندران و تهران به عنوان استان‌هایی نام برد که به ترتیب بیشترین سالمندان را دارند و استان های اصفهان، یزد و کرمان در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور یادآور شد: محیط دوستدار سالمند، فراهم سازی امکاناتی است که در سراسر کشور، شهرهای مناسب زندگی سالمندان را داشته باشیم. شهر دوستدار سالمندان شهری است که در آن سالمندان و افراد عادی به یک اندازه از حقوق شهروندی برخوردار هستند.

رضازاده افزود: استانداردها و طراحی های شهری در موضوعاتی مانند مناسب سازی در شهر دوستدار سالمند به گونه ای رعایت شده که فرصت های مناسبی برای سلامت، مشارکت و ایمنی سالمند فراهم بیاورد به طوریکه سالمند پویایی داشته باشیم که حتی با افزایش سن، کیفیت زندگی، مناسب باشد.

به گزارش ایرنا؛ حمل و نقل، اماکن عمومی، مسکن، مشارکت اجتماعی، منزلت، مشارکت مدنی و اشتغال، ارتباطات و اطلاعات، حمایت اجتماعی و خدمات سلامت را هشت محور مورد توجه در طرح شهر دوستدار سلامت است.

رضازاده رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشورپیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که: علاوه بر این هشت محور در کشورمان تلاش کردیم محور دیگری را به این محورها اضافه کنیم و بومی سازی کنیم که گردشگری و تورهای مسافرتی سالمندان است که امید است بتوانیم به استانداردهای جهانی، استانداردی را اضافه کنیم.

به گفته وی، جمعیت جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه به سمت سالمندی پیش می رود و وضعیت سالمندی در ایران از این قاعده مستثنی نیست و شیب جمعیتی ما از نظر تولد و زاد و ولد به شکل زیادی در حال تغییرات است به طوریکه وضعیت سالمندی کشور ما از پنج درصد در سال ۱۳۵۵ به حدود ۱۰ و نیم درصد یعنی نزدیک به ۹ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 99153

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =