بهزیستی طرح توانمند سازی سالمندان در منزل را اجرا می کند 

سرپرست بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه  سالمندان گنجینه های خردمندی و فرزانگی هستند، اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ و رشد جامعه سالمندی و افزایش سن امید به زندگی، خانواده‌ها باید دقت بیشتری در رابطه با مسائل سالمندان و سلامتی و رفاه آن‌ها داشته ‌باشند و اجرای طرح توانمندسازی سالمندان در منزل جهت آشنایی آنها با نحوه مراقبت،  از برنامه های جاری بهزیستی است. 

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان دکتر روح اله خدابنده لو با اشاره به اینکه  نگهداری سالمندان در خانه نقش مهمی در ارتقای سلامت آن‌ها دارد، تصریح کرد: افسردگی، بیماری‌های زمینه‌ای، مسائل روحی و ... در سنین بالا مشکلاتی را برای افراد به وجود می‌آورد که استفاده از تجربه و پیشنهادات سالمندان در خانواده‌ها برای سالمندانی که توسط خانواده‌ها نگهداری می‌شوند می‌تواند نقش مهمی در ارتقای روحیه و عزت‌نفس سالمندان داشته ‌باشد.
وی افزود: ۲ مرکز روزانه آموزش توانبخشی بهزیستی در استان فعالیت می‌کنند که در این مراکز برای سالمندان تحت پوشش بهزیستی کلاس‌های آموزشی در موضوعات مختلف دینی، ورزشی و ... برگزار می‌شود.
سرپرست بهزیستی استان زنجان  ادامه داد: مراکز شبانه‌روزی نگه‌داری و مراقبت از سالمندان  در زنجان تاسیس گردیده و در حال  حاضر سه مرکز شبانه روزی در حال فعالیت هستند و تلاش می شود با اجرای برنامه‌های خانواده‌محور به نگهداری سالمندان، حتی سالمندان بالای ۹۰ سال در خانه کمک کرده و زمینه حضور و زندگی کهنسالان در خانواده نیز فراهم گردد.
این مسئول با اشاره به اجرای طرح مراقبت در منزل برای سالمندان، ادامه داد: علاوه بر طرح مراقبت در منزل که در این طرح مراقبان آموزش دیده به خانه‌های سالمندان معلول مراجعه کرده و خدمات لازم را انجام می‌دهند، برای افراد نیازمند و بسترگرا ویزیت در منزل نیز انجام می‌شود.
خدابنده لو خاطرنشان ساخت: احترام گذاشتن به سالمندان، نه فقط یک وظیفه انسانی بلکه یک فریضه اجتماعی و فرهنگی است؛ سالمندان منبع عظیمی از تجربه و اطلاعات هستند. دانش آنان به مرور زمان و با پختگی آنان در طول سال‌های دراز عمر، می‌تواند رهگشای جوانان باشد.
وی ادامه داد: باید این نکته مهم را همواره به یاد داشته باشیم که احترام، ترحم نیست؛ سالمندان به خوبی تفاوت این دو را می فهمند و ترحم از سوی دیگران، موجب رنجش و سرخوردگی آنان می‌شود و متخصصان پیری و سالمندی بر برخورد محترمانه با سالمندان و احترام به جایگاه ویژه آنان تأکید فراوان دارند.

کد خبر 97972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد