در رسانه| بیش از ۶۰درصد کودکان کار دارای خانواده هستند

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مازندران گفت: در بررسی وضعیت خانوادگی کودکان کار مشخص شد ۶۴ درصد کودکان در سال ۱۴۰۱ و ۶۳ درصد کودکان در سال جاری دارای خانواده بوده و با پدر و مادرشان زندگی می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، نامش که به میان می‌آید با خودش حرف‌های زیادی دارد، کودک و کار دو دنیایی که با هم همخوانی ندارند.

کودک باید به دنیای بازی تعلق دارد نه کار، اما برخی از کودکان آن روی سکه زندگی را تجربه می‌کنند، تقدیری متفاوت.

وقتی سر حرف درباره کودک کار به میان می‌آید، سوال و جواب یکی است واقعا چرا دست‌هایی که برای بازی و سرگرمی هستند، در بازی‌ زندگی پیر شوند.

زیر پوست شهرها کودکانی هستند که متفاوت از سایر کودکان و خواب‌های رنگی‌رنگی‌شان، درد و غم نان و آرامش حداقلی که سهم‌شان است دارند، اما...

شاید تصور بر این باشد علت این همه مسائل و درد پیری در اوج کودکی نداشتن یا فقدان پدر و مادر باشد ولی غم‌شان این است باوجود دارا بودن این دو نعمت کودک کار شد.

*فعالیت ۳مرکز برای کودکان کار در مازندران

در زمینه ساماندهی کودکان کار اقدامات مختلفی توسط بهزیستی مازندران صورت می‌گیرد که در همین خصوص  وحید حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، اظهار کرد: به‌منظور ساماندهی کودکان کار و خیابانی در حال حاضر سه مرکز اختصاصی روزانه و شبانه‌روزی کودکان کار و خیابان در سطح استان فعالیت دارند.

وی افزود: در مراکز روزانه اقدامات مختلف تخصصی مددکاری، روانشناسی، آموزشی، مهارتی با هدف بهبود ارتباط کودک و خانواده و همچنین کاهش حضور و کار کودک در خیابان صورت می گیرد.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران اضافه کرد: همچنین در سایر شهرستان‌های استان مراکز اورژانس اجتماعی نسبت به ساماندهی کودکان کار و خیابانی اقدام می‌کند.

*ساماندهی ۲۷۸ کودک کار طی سال گذشته

حسین‌زاده بیان کرد: اداره کل بهزیستی استان مازندران در سال ۱۴۰۱ نسبت به ساماندهی ۲۷۸ کودک کار و خیابانی در سطح استان اقدام کرده است.

وی ادامه داد: همچنین طی ۶ ماهه اول سال جاری نیز تعداد تعداد ۱۰۵ کودک کار و خیابانی در مراکز کودکان کار و خیابانی بهزیستی پذیرش شده و از خدمات تخصصی مراکز استفاده کردند.

وی تصریح کرد: به‌منظور ساماندهی کودکان کار و خیابانی بد سرپرست و بی‌سرپرست یک مراکز شبانه‌روزی کودکان کار و خیابانی در استان فعالیت دارد که این مرکز علاوه بر خدمات تخصصی نسبت به ارائه خدمات نگهداری شبانه روزی کودکان نیز اقدام می‌کند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مازندران ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۶ کودک کار و خیابانی از خدمات خوابگاهی و نگهداری شبانه‌روزی مرکز مذکور بهره‌مند شدند.

حسین‌زاده با بیان اینکه کل مراجعان پذیرش شده در سال جاری ۸۴ درصد ایرانی و ۱۵ درصد غیر ایرانی بودند، افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز تعداد ۹۲درصد پذیرش‌شدگان ایرانی و ۸درصد غیرایرانی بودند.

*دانش‌آمور ابتدایی؛ بیشترین کودک کار پذیرش شده

وی با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۱ و سال جاری بیشترین کودکان پذیرش شده دانش‌آموز ابتدایی بودند، یادآور شد: پس از آن دانش‌آموزان راهنمایی در رتبه بعدی قرار داشتند و  همچنین ۳۶ درصد کل پذیرش شدگان در سال ۱۴۰۱ و ۱۷ درصد در سال جاری ترک تحصیل کرده بودند.

*بیش از ۶۰درصد کودکان کار دارای خانواده هستند

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مازندران در بررسی وضعیت خانوادگی کودکان پذیرش شده، گفت: در این بررسی مشخص شد ۶۴ درصد کودکان در سال ۱۴۰۱ و ۶۳ درصد کودکان در سال جاری دارای خانواده بوده و با پدر و مادرشان زندگی می‌کردند که در این خصوص لازم است در کنار اقدامات صورت گرفته در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابانی برنامه‌های ویژه‌ای با تمرکز بر خانواده کودکان (خانواده محور) اجرا شود.

*بازگشت ۹۰ کودک کار به تحصیل

حسین‌زاده اظهار کرد: در بخش شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل نیز تعداد ۱۴۱ کودک بازمانده از تحصیل با استفاده از ظرفیت‌های مراکز اورژانس اجتماعی و کودکان در استان شناسایی شده و به اداره کل آموزش و پرورش استان معرفی شدند و با اقدامات و پیگیری‌های اداره بهزیستی و مشارکت سایر دستگاه‌ها تعداد ۹۰ کودک به فرایند تحصیل بازگردانده شدند.

*شناسایی کودکان کار فاقد شناسنامه

وی ادامه داد: در بخش شناسایی کودکان فاقد شناسنامه، تعداد ۲۰ کودک فاقد شناسنامه شناسایی شدند.

*پوشش تکدی‌گری برخی از کودکان

معاون بهزیستی مازندران اظهار کرد: درخصوص کار کودکان، بیشترین کار کودکان کار در شهرهای استان جمع آوری ضایعات، دستفروشی، گل فروشی است که گاهی اوقات در این پوشش تکدی‌گری نیز صورت می‌گیرد.

*ارائه بیش از ۱۳هزار خدمت به کودکان کار

حسین‌زاده بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ در مجموع بیش از ۱۳هزار و ۹۰ خدمت تخصصی شامل خدمات روان‌شناسی، مددکاری، بهداشتی، آموزشی، اشتغال، برقراری مستمری و حرفه آموزی توسط اداره کل بهزیستی استان به کودکان کار و خیابانی ارائه شد.

وی اضافه کرد: در بخش ساماندهی کودکان کار و خیابان اداره کل بهزیستی استان مازندران با همکاری سه مؤسسه خیریه غیر دولتی فعالیت‌های مؤثری انجام داده و در این راستا تاکنون بیش از ۱۴ میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده است.

* دردسر شناسایی کودکان کار

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عمده در بحث ساماندهی کودکان کار و خیابانی و به ویژه کودکان اتباع خارجی و فاقد مدرک هویتی، شناسایی این دسته از کودکان است، اظهار کرد: این راستا اداره کل بهزیستی استان نسبت به خرید دوم دستگاه اسکنر عنبیه اقدام کرده و در سال گذشته از تعداد ۱۴۷ کودک و در سال جاری از ۶۶ کودک کار و خیابانی اسکن عنبیه انجام داده و در بانک اطلاعاتی مربوطه ثبت کرده است.

حسین‌زاده یادآور شد: استان مازندران از اولین استانها و پیشرو در انجام اسکن عنبیه کودکان کار و خیابان در سطح کشور  بوده است.

وی افزود: به منظور شناسایی کودکان کار و خیابان به‌ویژه در مناطق آسیب‌خیز و سکونت‌گاه‌های غیررسمی اداره کل بهزیستی استان نسبت به برگزاری بیش از ۴مانور شناسایی در سطح استان اقدام کرده که این مانورها با هدف شناسایی کودکان کودکان کار و خیابانی توسط بهزیستی و با همکاری سایر دستگاه‌ها برگزار شد.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مازندران بیان کرد: به منظور بررسی عملکرد دستگاه‌های مرتبط و مشکلات پیش‌روی این حوزه پیگیری های لازم با اداره کل امور اجتماعی استانداری صورت گرفته و تاکنون ۶ نشست تخصصی برگزار شد.

حسین‌زاده یادآور شد: در سال جاری نیز با مکاتبات صورت گرفته با اداره کل امور اجتماعی استانداری یک نشست تخصصی در شهریور ماه برگزار
از برنامه‌های اجرا شده توسط بهزیستی استان برنامه‌ریزی و اعزام ۸ نفر از کودکان تحت پوشش مراکز همکار بهزیستی به مراسم پیاده روی اربعین بود.

*ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها

وی با تاکید بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌های مرتبط و شرکای اجتماعی با برنامه‌های حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابانی، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور برای بیش از ۱۶ دستگاه و نهاد دولتی و غیردولتی وظایفی تعیین شد.

کد خبر 97691

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد