بهزیستی اردبیل برای تکمیل زیرساخت‌های پیشرفت استان ۶ برنامه تدوین کرد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: این اداره کل درباره راستای تعریف زنجیره پیشرفت استان از سوی استانداری، اجرای ۶ برنامه شامل توسعه زیرساخت‌ها، اقتصاد و معیشت، خدمات رسانی و حمایت‌ها، مردم محور بودن خدمات و توسعه پیشگیری از معلولیت‌ها را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حامد رضایی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته توان‌یابان در اداره کل بهزیستی استان اردبیل اظهار کرد: تعداد مددجویان پشت نوبت دریافت مستمری در این استان در سایه همت و توجه دولت سیزدهم و تسهیل بررسی در کمیسیون‌های پزشکی به صفر رسیده و زمان انتظار مددجویان در بررسی‌های کمیسیون در دولت سیزدهم در اردبیل از یک و نیم سال به زیر ۲ ماه کاهش یافته است.

وی ۲ برابر شدن بهره مندی از کمک هزینه پرستاری مددجویان را از دیگر خدمات ارائه شده به مددجویان در استان اردبیل اعلام کرد و افزود: در این راستا به یکهزار و ۲۰۰ نفر در هر ماه ۲۷ میلیارد ریال پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به برنامه دولت برای استخدام چهار هزار و ۳۰۰ معلول در ادارات از طریق آزمون استخدامی ویژه معلولان، تصریح کرد: سهمیه جذب معلولان برای استان اردبیل هنوز اعلام نشده است.

رضایی در تشریح عملکردهای اداره کل بهزیستی استان اردبیل درباره تکمیل زنجیره پیشرفت استان گفت: در این خصوص ۶ حوزه و برنامه تدوین شده است که شامل توسعه زیرساخت‌ها، اقتصاد و معیشت، خدمات رسانی و حمایت‌ها، مردم محور بودن خدمات و پیشگیری از معلولیت‌هاست.

وی افزود: در حوزه توسعه زیرساخت‌ها، مراکز تامین و توسعه خدمات بهزیستی در برخی شهرستان‌های استان راه اندازی شده که ۲ مورد آن در مرکز استان است. طی یک سال اخیر هفت مرکز به شمار مراکز توانبخشی افزوده شده و ۲ مرکز دیگر نیز در دست تکمیل و راه اندازی است.

پرداخت ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: سه ساختمان نیمه کاره بهزیستی در استان وجود داشت که ۲ مورد آن در یک سال اخیر تکمیل شده و یک ساختمان دیگر که از سال ۸۴ پیشرفت مناسبی نداشت، در مشگین شهر با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

رضایی ادامه داد: در زنجیره اقتصاد و معیشت جامعه هدف بهزیستی صندوق‌های مالی خرد با گروه‌های همیار ویژه بانوان جهت کسب و کار آنها اندازی شده است. علاوه بر این در بخش وام‌های اشتغال و بیمه‌های اشتغال و کارفرمایی از ۶۹۰ میلیارد ریال اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده است و از استانداری اردبیل نیزیک هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال به همین منظور تامین خواهد شد.

وی اظهار کرد: در بخش توانبخشی معلولان، ۵۶ مرکز شبانه روزی و ۲۹ مرکز روزانه در استان فعال است و کل پرونده‌های تشکیل شده برای افراد معلول در استان ۲۶ هزار و ۳۷۹ فقره است و در بخش مردم محور بودن خدمات بهزیستی نیز از برنامه هزار محله کم برخوردار در کشور، سه محله سهم استان اردبیل بود که در اجرای آن، با ۳۳۷ نفر در مشگین شهر، نمین و محله میراشراف اردبیل رو به رو ارتباط برقرار شده است.

رضایی کاهش سن مدیران ادارات بهزیستی استان از ۵۵ سال به زیر ۴۳ و ۱۲ برابر شدن جذب مشارکت‌های مردمی را از دیگر توفیقات اداره کل بهزیستی استان اردبیل در راستای تکمیل زنجیره‌های پیشرفت استان اعلام کرد.

غربالگری ۱۶ هزار کودک اردبیلی در مراکز شنوایی‌سنجی بهزیستی

وی با بیان اینکه برای احداث پردیس توانمندسازی معلولان به کمکهای خیران نیاز داریم، افزود: در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها ۵۹ کودک و نوجوان سه تا ۶ ساله در ۱۸۰ پایگاه ثابت و سیار استان غربالگری بینایی و ۱۶ هزار نفر در ۵۵ پایگاه غربالگری شنوایی شده اند و در هشت پایگاه نیز مشاوره‌های ژنتیکی به چهار هزار و ۹۰۰ نفر ارایه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با اعلام اینکه برخی از اقشار جامعه هدف بهزیستی نظیر بیماران اوتیسم و برخی معلولان جسمی برای دریافت خدمات دندانپزشکی باید بیهوش شوند، گفت: مرکز دندانپزشکی ویژه این بیماران با همت خیران تا دی ماه تکمیل خواهد شد.

رضا محمدی معاون توانبخشی معلولان اداره کل بهزیستی استان اردبیل هم در این نشست اظهار کرد: تعداد کمیسیون‌های پزشکی برای بررسی وضعیت مددجویان، به ۲ مورد افزایش یافته و امسال تاکنون سه هزار و ۷۳۷ نفر مورد معاینه و بررسی قرار گرفته اند در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۱ سه هزار و ۷۹۱ نفر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۸ صندوق مالی با ۴۲۴ معلول عضو برای تامین زمینه‌های اشتغال جامعه هدف در استان راه اندازی شده است و ۲۰ معلول برای دریافت پلاک ویژه معلولان به راهنمایی و رانندگی معرفی شده اند. ضمن اینکه از ۱۲۲ پرونده متقاضی معافیت خدمت سربازی، مراحل اولیه معافیت ۱۰۷ متقاضی اخذ شده است.

بیش از ۲۷ هزار خانوار در استان اردبیل تحت پوشش بهزیستی هستند و از این تعداد ۱۵ هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.

کد خبر 96244

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد