درراستای بهبود و بازتوانی | بهزیستی 100 معتاد را تحت پوشش طرح مدیریت مورد قرار می دهد

زنجان | معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده ۱۰۰ معتاد زنجانی امسال تحت پوشش طرح "مدیریت مورد" قرار می‌گیرند تا روند بهبود و بازتوانی آنها تسریع یافته و زمینه بازگشت به جامعه و ایجاد اشتغال آنها صورت پذیرد .


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان ،گل نسا آقا محمدی افزود : این طرح  با اولویت معتادین متجاهر آغاز شده است که در این راستا ۶ مددکار آموزش دیده تعداد 100 پرونده را بر عهده دارند که در ظرف مدت 6 ماه ارزیابی های لازم انجام می شود.

وی  بازتوانی روانی و اجتماعی فرد بهبود یافته را مهم تر از مسیر درمان دانست و گفت : در برنامه مدیریت مورد تلاش می شود در کنار هر معتاد و با توجه به وضعیت خانوادگی، روانی، درمانی مددکارانی به عنوان تسهیلگر حضور داشته باشند و اقداماتی را با هدف بازگشت فرد به خانواده و جامعه مورد توجه قرار دهند.

وی "مدیریت مورد " را طرح مددکاری بسیار جدی در توانمند سازی و بازگشت معتادین بهبود یافته به اجتماع دانست و تصریح کرد : نیازهای این قشر از جامعه متفاوت از دیگران است و به دلیل اینکه عموما افرادی طرد شده و بیگانه از توانمندی های خود هستند، برای بهبودی کامل آنها به اقدامات مددکاری اجتماعی و حضور جدی در فضای زندگی آنها نیاز است .

این مقام مسئول اهداف اجرای این طرح را ایجاد یا تقویت شبکه اجتماعی افراد در حال بهبودی ، شناسایی نیازها و اولویت بندی آنان در فرد در حال بهبودی و خانواده وی، بهبود بخشیدن به تداوم مراقبت و درمان اعلام کرد و گفت : ایجاد محیط امن و حمایت از سبک زندگی بدون مواد برای افراد در حال بهبودی و بی بضاعت از دیگر اهداف تعیین شده است.

آقامحمدی با اشاره به اینکه اعتیاد بیماری مزمن و عود کننده‌ای به‌شمار می رود و دارای جنبه های مختلف جسمی، روانی، اقتصادی و اجتماعی بوده و افراد گرفتار دوباره به آن دچار می شوند افزود : طبق تحقیقات مراجع بین‌المللی و ملی، عود در بین معتادان بسیار بالا و تا ۹۵ درصد اعلام شده است که در این میان اجرای طرح مدیریت مورد یکی از راهکارها و اقدمات پیشگیرانه در بیماران مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر است.

وی با تاکید بر اینکه این برنامه بصورت آزمایشی در بین گروه‌های هدف تعیین شده و با همکاری دستگاه‌های بین بخشی در استان  اجرا می‌شود ، اظهارنمود : آموزش های مهارتهای زندگی ، آماده سازی شغلی ، فنی و حرفه ای ، اشتغال ، خدمان اسکان و سرپناه ، کمک به معیشت ، ارجاع جهت معاضدت قضایی ، بهداشت و درمان ، اموربیمه ای و ثبت احوال متناسب با ارزیابی و نیاز سنجی از ویژگی ها و شرایط مراجعان با همکاری دستگاههای ذیربط ، از خدمات قابل ارائه به مشمولین این طرح می باشد .

وی با اشاره به تاثیر معضلات اجتماعی به خصوص بیکاری در بازگشت فرد بهبود یافته به اعتیاد یادآور شد: طرح آماده سازی شغلی و آموزش نحوه نگهداشت و بازتوانی شغلی در حال اجراست که در پایان فرد بهبود یافته برای دریافت تسهیلات اشتغال و منابع مالی معرفی می‌شود .

کد خبر 9597

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد