حق معلولان در آزمون استخدامی بازهم رعایت نشد | تنها ۸۵ فرصت شغلی برای معلولان

دفترچه ثبت‌نام یازدهمین آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌های دولتی در حالی منتشر شده که کدهای استخدامی بسیار محدودی برای معلولان در نظر گرفته شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ثبت نام مرحله جدید آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور از ۵ آذر آغاز شده است و تا ۱۱ آذر نیز ادامه دارد. در این آزمون نیز کد رشته‌هایی با اختصاص سهمیه ۳درصدی ویژه معلولان در نظر گرفته شده است که البته بازهم تعداد قابل توجهی نیست و این نشان می‌دهد افراد معلول راه بسیار مشکلی برای رسیدن به یک شغل آبرومند دارند.

ظرفیت استخدام در بهزیستی کشور برای معلولان بسیار ناچیز است

هم‌زمان با آغاز ثبت‌نام آزمون استخدامی، سازمان بهزیستی کشور طی تبلیغاتی گسترده اعلام کرد فرصت استثنائی برای جذب در این سازمان مهیا شده است و افراد معلول نیز می‌توانند وارد این سازمان شوند. علی محمد قادری، رئیس این سازمان عنوان کرده بود: آزمون جذب هزار و ۷۶۵ نفر در سازمان بهزیستی هم‌زمان با یازدهمین آزمون استخدامی فراگیر دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود.

بررسی‌های خبرنگار شهرآرانیوز و مطالعه دقیق این دفترچه نشان می‌دهد گفته رئیس سازمان بهزیستی، حداقل برای ورود تعداد زیادی از معلولان به این نهاد بزرگ دور از واقعیت است.

در بخش کد رشته‌های مربوط به استخدام سازمان بهزیستی کشور، رشته‌های مشاغل کارشناس امور بهزیستی، کارشناس امور توانبخشی و کودکیار تعریف شده است که از مجموع ظرفیت هزار و ۷۶۵، تنها ۵۶ جایگاه استخدامی برای معلولان در نظر گرفته شده است. از تعداد یاد شده، ۷ سهمیه به استان تهران تعلق یافته است و استان پهناوری مانند خراسان رضوی تنها یک سهمیه در زاوه و یک سهمیه در مشهد دارد. استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان و خوزستان نیز پس از تهران، بیشترین آمار سهمیه را برای استخدام دارند.


۲۹ سهمیه اختصاصی در ۵ دستگاه اجرایی

آزمون یازدهم با تأکید بر شش دستگاه اجرایی پیش‌بینی شده است که سازمان بهزیستی، سازمان محیط زیست، اداره امور زندان‌ها، سازمان سنجش آموزش کشور، سازمان خسارت‌های بدنی و دانشگاه فرهنگیان، مجموعه‌هایی هستند که پذیرفته‌شدگان آزمون را جذب خواهند کرد.

در میان این دستگاه‌ها تکلیف سهمیه‌های سازمان بهزیستی مشخص شد و ۵۶ سهمیه به معلولان اختصاص خواهد یافت. اما ۵ دستگاه دیگر چند سهمیه اختصاصی برای معلولان درنظر گرفته‌اند؟

با مطالعه دقیق دفترچه آزمون دریافتیم این ۵ دستگاه، جمعاً ۲۹ سهمیه برای معلولان دارند؛ به گونه‌ای که محیط زیست و منابع طبیعی ۱۱ سهمیه، خسارت‌های بدنی ۱ سهمیه، سازمان سنجش آموزش کشور ۴ سهمیه و دانشگاه فرهنگیان ۱۳ سهمیه استخدامی برای معلولان کنار گذاشته‌اند که با توجه به ظرفیت اسمی این آزمون که پیشتر ۴ هزار نفر عنوان شده بود، رقم بسیار کمی است.

مدیر کل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با شهرآرانیوز عنوان کرده بود: سهمیه‌هایی که در آزمون‌های استخدامی برای معلولان لحاظ نشود، ذخیره می‌شود و به آزمون‌های دیگر منتقل خواهد شد. اگر این گزاره را صحیح بدانیم، آمار سهمیه‌های آزمون پیش‌رو باید از رقم ۸۵ سهمیه در ۶ دستگاه اجرایی بیشتر باشد.

علی افشاری همچنین عنوان کرده بود: پیشتر مقرر شد تا سازمان بهزیستی کشور با همراهی سازمان اداری و استخدامی به برگزاری آزمون استخدامی ویژه معلولان مبادرت کند و بنابراین مددجویان ما می‌توانند شانس خود را در هر دو آزمون محک بزنند. ظرفیت هر دو آزمون، ۴ هزار نفر است و تنها تفاوت مهم این است که در آزمون یازدهم تنها ۳ درصد سهمیه به معلولان می‌رسد، اما در آزمون استخدامی ما، ۴ هزار ظرفیت اختصاص یافته به مددجویانمان خواهد رسید.

با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا ظرفیت‌های یاد شده در اختیار افراد معلول قرار خواهد گرفت یا مشابه ۱۰ آزمون گذشته، حقوق این قشر از جامعه تضییع خواهد شد.
نوشته علی صمدی جوان

کد خبر 95664

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد