ازدواج فامیلی و عدم توجه به مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج دو علت مهم بروز معلولیت ها در خمیر

مدیر کل بهزیستی هرمزگان گفت : ازدواج فامیلی و عدم توجه به مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج به تولد کودکانی دارای معلولیت در شهرستان خمیر منجر شده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی هرمزگان ؛ سامیه جهانشاهی مدیرکل بهزیستی هرمزگان با همراهی معاونین و مسئولان ستادی بهزیستی استان در سفر یک روزه به شهرستان خمیر با فرماندار این شهرستان دیدار و گفتگو کرد.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان در این دیدار ، تعداد افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی خمیر را ۲ هزار و ۳۷۱ نفر عنوان کرد و گفت : برای کنترل و کاهش معلولیت ها در شهرستان خمیر لازم است خانواده ها غربالگری بینایی و شنوایی کودکان و نوزادان را با حساسیت بیشتری دنبال کنند .

وی در بحث علت یابی این موضوع گفت : ازدواج فامیلی و عدم توجه به مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج به تولد نوزادانی دارای معلولیت منجر شده است.

جهانشاهی اختصاص سهم مسئولیت های اجتماعی توسط صنایع شهرستان جهت پیشگیری از معلولیت ها و همراهی و همیاری دانشگاه علوم پزشکی ، کمیته امداد امام خمینی (ره) و شهرداری در راستای آگاهی بخشی به عموم در امر پیشگیری را یکی از راهکاری های کنترل و کاهش بروز معلولیت در شهرستان عنوان کرد .

سامیه جهانشاهی با اشاره به رسالت های سازمان بهزیستی در امر آگاهسازی بیان داشت : دفتر پیشگیری از معلولیت های بهزیستی ، فعالیتهای مختلفی از جمله غربالگری شنوایی و بینایی کودکان ، برنامه های آگاهسازی پیشگیری از معلولیتها و رصد میزان شیوع و بروز معلولیتها را برعهده دارد که مهمتر از همه و تخصصی ترین فعالیت آن انجام مشاوره ژنتیک و آگاهی رسانی در جهت ارتقاء سطح سلامت و کاهش معلولیت براثر ناهنجاری ها و بیماری های ژنتیک است .

وی گفت مشاوره ژنتیک در سه سطح ، قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری انجام می شود.

فرماندار شهرستان خمیر نیز در این دیدار با ابراز نگرانی از آمار بیماری های ژنتیکی در شهرستان تصریح کرد : ضرورت دارد همگی توان خود را به کار گیریم و از امکاناتی که در اختیار داریم در این زمینه به نحو احسن استفاده کنیم.

میر هاشم با تاکید بر ضرورت هماهنگی بین سازمان ها و دستگاههایی همچون شبکه بهداشت و درمان ، آموزش و پرورش و دیگر نهادها در راستای کاهش آمار معلولیت های ناشی از بیماری ژنتیکی در شهرستان اذعان داشت : علاوه بر این دستگاه ها ، باید از ظرفیت صنایع و معادن در قبال مسئولیت های اجتماعی برای مشارکت در این امر مهم استفاده شود.

فرماندار شهرستان خمیرافزود : بی شک پیشگیری بهتر از درمان است لذا معرفی بیمارهای ژنتیکی و آگاهسازی در این خصوص می تواند کمک زیادی به پیشگیری و درمان این بیماری ها کند.

کد خبر 95518

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد