در رسانه|عدم استقبال از مراکز نگهداری روزانه سالمندان در مشهد

حمیدرضا علیزاده در گفتوگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به غربالگری سالمندان و اقدامات درمانی و اجتماعی ویژه این قشر گفت: با توجه به اینکه جمعیت کشور به سمت سالمندی میرود، برای اینکه از افت عملکرد آنها جلوگیری کنیم، برنامه غربالگری آلزایمر و دمانس در سالمندان اجرا میشود.

وی ادامه داد: سال گذشته برنامه‌های آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در سالمندان شامل شش محتوای آموزشی از جمله آگاه‌سازی درباره پیشگیری از سکته مغزی، اختلالات عروقی و اختلالات بینایی بود که امسال یک محتوای دیگر شامل اختلالات تشخیصی دمانس و آلزایمر نیز به آن اضافه شده است.

علیزاده افزود: در خراسان رضوی و مشهد، خانه‌های کوچک سالمندان راه اندازی شده است که ظرفیت حداکثر ۱۰ نفر را داشته باشد و این افراد با توانمندسازی و روحیه مشارکت جمعی آموزش ببینند. سالمندان ساکن در این خانه‌ها، امکان رفت و آمد و خرید روزانه و فعالیت‌های ورزشی را دارند تا از دمانس و سایر آسیب‌ها در آن‌ها جلوگیری به عمل آید.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی به مراکز روزانه نگهداری از سالمند اشاره کرد و گفت: اکنون دو مرکز در مشهد فعالیت دارند که البته متأسفانه استقبال چندانی از سوی سالمندان برای حضور در این مراکز نشده و عمدتاً ظرفیت اسمی این مراکز تکمیل نمی‌شود.

وی به چرایی مسئله اشاره و تصریح کرد: برخی سالمندان نگران این هستند که مبادا در آینده به جای مراکز روزانه، در مراکز شبانه‌روزی نگهداری شوند و در واقع، مسئله آنان بیشتر این است که فرزندان آن‌ها این کار را انجام دهند؛ بنابراین از فرصت‌های خوب آموزش و توانمندسازی این مراکز بهره‌ای نمی‌برند.

درخواست افزایش یارانه مترجمان زبان اشاره

علیزاده در پاسخ به انتقاد یکی از مخاطبان شهرآرانیوز در ارتباط با عدم اعزام مترجم زبان اشاره برای شهروند ناشنوا و درخواست این شهروند برای دریافت یارانه ترجمه زبان اشاره توضیح داد: هرگونه هزینه‌ای در ارتباط با حق الزحمه اعزام مترجم زبان اشاره، فقط براساس فاکتور و گزارش اعزام مترجم قابل پرداخت است.

وی ادامه داد: خراسان رضوی از استان‌های پیشرو در تامین نیاز ارتباطی ناشنوایان است و سامانه اعزام ناشنوایان در بسیاری از استان‌های کشور فعال نیست. اکنون سرانه هر ناشنوا در تأمین نیاز ارتباطی او، ۲میلیون تومان است که در حال رایزنی برای افزایش تقریباً ۲ برابری این مبلغ هستیم.

کد خبر 94067

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد