توانمندسازی، رسالت و فلسفه اصلی توانبخشی است

به گزارش روابط عمومی، دومین همایش بین المللی کودکان استثنایی با موضوع «رویکردهای نوین در روانشناسی، آموزش و توانبخشی کودکان استثنایی» با حضور متخصصان برجسته، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های مختلف مرتبط با روان‌شناسی و معاون امور توانبخشی بهزیستی استان با همکاری انجمن علمی روان‌شناسی دانشگاه محقق اردبیلی در محل این دانشگاه برگزار گردید.

رضا محمدی، معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اردبیل در این همایش ضمن تشکر از مسئولین برگزار کننده و حضور پرشور دانشجویان و حاضران گفت: این سلسله همایش های بین المللی جهت آگاهسازی و آشنایی افراد با نیاز های ویژه کودکان استثنائی گامی مؤثر در راستای آگاهی و پیشگیری از بروز معلولیت های بدو و پس از تولد می باشد و امیدواریم شاهد رویکرد ها و اتفاقات شایسته ای در این راستا باشیم.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اردبیل افزود: در بهزیستی استان دو رویکرد و راهبرد برای خودمان ترسیم کرده ایم که یکی از آنها تلاش برای انجام اقداماتی جهت جلوگیری از بروز و شیوع انواع معلولیت ها است که بهزیستی هم در این زمینه فعالیت ها و طرح های قابل توجه و گسترده ای از قبیل غربالگری های بینایی و شنوایی، برگزاری برنامه های آگاهسازی پیشگیری از معلولیت ها، مشاوره های ژنتیک و ... انجام می دهد.

محمدی ادامه داد: رویکرد دوم، تلاش در راستای ارائه خدمات توانبخشی به معلولین است که بهزیستی در این زمینه هم فعالیت های بسیاری انجام می‌دهد. در حال حاضر بیش از ۲۶.۰۰۰ فرد دارای معلولیت های جسمی، حرکتی و ذهنی تحت پوشش سازمان بهزیستی می باشند و تعداد ۶۶ مرکز توانبخشی نگهداری برای ۲.۸۰۰ معلول، بیمار روانی و سالمند تجهیز شده و در حال ارائه خدمات مربوطه هستند.

وی به انواع خدمات بهزیستی برای کودکان استثنائی و خانواده آنها اشار کرده و عنوان داشت: رسالت و فلسفه اصلی توانبخشی، توانمند سازی است و در راستای توانمندسازی معلولان زیر ۱۴ سالی که در سن کودکی هم قرار گرفته اند، ۲۰ مرکز روزانه برای معلولین ذهنی،   کودکان دارای اختلالات شنوایی، کودکان دارای اختلال طیف اتیسم و ... با فعالیت هایی همچون گفتار درمانی، کاردرمانی و برگزاری جلسات روانشناسی خدمات ارائه می دهد و در کارگاه های متنوعی برای خود معلولان و خانواده آنها نیز، آموزش های لازم صورت می گیرد.

این مقام مسئول در نهایت گفت: امیدواریم در خروجی این همایش به سه نکته اساسی توجه شود. نکته اول نهادینه کردن و فرهنگ سازی استقبال همشهریان از فعالیت های پیشگیرانه در خصوص بروز معلولیت ها می باشد. نکته دیگر پذیرش معلولان به عنوان یک شهروند عادی و مورد آخر احترام به حق و حقوق افراد دارای معلولیت در جامعه است.

کد خبر 93510

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد