بیش از چهار هزار فرد معلول در  نخستین آزمون استخدامی مستقل افراد دارای معلولیت، جذب دستگاه های دولتی می شوند/پیگیری ویژه در تناسب شغل با توانایی افراد

مدیر کل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور در جلسه هماهنگی برگزاری نخستین آزمون مستقل استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت، از برطرف شدن موانع جذب معلولان در آزمون های قبلی و تنظیم آگهی استخدام افراد دارای معلولیت با توجه به توانایی متناسب با شغل آنان خبر داد.

علی افشاری مدیرکل نیروی انسانی و پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور نیز در این جلسه گفت:بر اساس قانون، ۳۰ درصد از پست های اپراتور، تلفنچی و مسئول دفتری در دستگاه های اجرایی باید به افراد دارای معلولیت تخصیص یابد که به بهانه اینکه این پست ها از ساختار سازمان های دولتی حذف شده اند، این موضوع در هیچ دستگاهی اجرایی نشده است. همچنین یکی از ماده های قانونی قانون حمایت از حقوق معلولان، گرفتن آزمون اختصاصی استخدام معلولین است که علی رغم گذشت بیش از ده سال از تصویب این قانون، این ماده قانونی مغفول مانده است.
وی گفت:در جلسه ای که در سازمان بازرسی با حضور نمایندگان سازمان بهزیستی و نمایندگان سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد، سازمان بازرسی اجرای قانون ۳ درصد را به طور کامل از ما مطالبه کرد و در آن جلسه، برگزاری آزمون مستقل برای استخدام افراد دارای معلولیت، مقرر شده است.
افشاری افزود:در سنوات گذشته ۱۰ آزمون فراگیر توسط سازمان امور اداری و استخدامی برای جذب نیروها در دستگاه های دولتی برگزار شد که ۳ درصد از سهمیه های استخدامی برای جذب معلولان تخصیص می یافت اما متاسفانه پس از بررسی ها وپیگیری های انجام شده، مشخص شد تنها یک سوم از این سهمیه ها در طول ده سال گذشته، جذب شده و از حدود ۵۶۰۰سهمیه استخدامی  تنها ۱۶۰۰نفر جذب شده اند و ۴۰۳۳نفر استخدام نشده اند.
وی افزود:همچنین با همکاری دفاتر تخصصی اشتغال و توانبخشی، آنالیزی انجام گرفته است که بر اساس آن به نتایجی رسیده ایم که در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار معلول  بیکار با تحصیلات دانشگاهی در کشور وجود دارد. تجریه و تحلیل آماری این افراد نشان می دهد بیشترین متقاضیان در رشته های حسابداری، روانشناسی، حقوق،، علوم کامپیوتر، مدیریت و علوم تربیتی تحصیل کرده اند.


افشاری گفت:ده هزار و ۲۳۴ نفر از این افراد زن و ۹ هزار و۴۹۱ نفر از آنها مرد هستند و از نظر سنی ۵۶۳۰ نیز  نفر زیر ۳۰ سال و هشت هزار نفر بین ۳۰ تا ۴۰ سال دارند و پنج هزار نفر نیز بالاتر از چهل سال دارند.
افشاری گفت:یکی از مهمترین چالش های عدم جذب معلولین در ده سال گذشته عدم توانایی انجام کار بوده است که بنا داریم در تنظیم آگهی استخدام به این نکته توجه ویژه ای داشته باشیم و از قبل، ماده تبصره ای برای جذب افراد در شغل های متناسب با توانایی آنان در نظر گرفته می شود.
وی افزود:همچنین یکی دیگر از مشکلات جذب معلولان، نرسیدن به حد نصاب بود که خوشبختانه سازمان اداری و استخدامی، مصوبه شورای توسعه را گرفت و حد نصاب را برای داوطلبان معلول از رقابت با داوطلبان آزاد، به خودشان منتقل کرد و  در این آزمون، هر فرد دارای معلولیت که در شغل محل مربوط بالاترین رتبه را بیاورد، پذیرفته می شود.
افشاری گفت:همچنین با مساعدت سازمان اداری و استخدامی کشور، این مجوز به ما داده شده است که پس از جذب ۴۰۳۳ نفر در دستگاه ها، در صورت علاقه مند بودن دستگاهی به جذب افراد دارای معلولیت،می توانیم تخصیص بیش از ۳ درصد نیز داشته باشیم و این عدد تا سقف ۵ هزار نفرقابل افزایش است. 
وی هدف از برگزاری جلسه امروز را تکلیف دستگاه ها به الزام قانونی اجرای سهمیه ۳ درصدی معلولان عنوان کرد و گفت: همگی باید این قانون را اجرا کنیم و سازمان بازرسی هم دستگاه های متخلف را مورد پیگرد قرار می دهد، همچنین اجرای این قانون در شاخص های عمومی ارزیابی عملکرد سالانه دستگاه ها نیز لحاظ شده است. همچنین در خصوص تأمین اعتبار اجرای قانون نیز با عنایت ویژه سازمان برنامه و بودجه، این کار صورت می گیرد و نگرانی  وجود ندارد و سازمان اداری و استخدامی کشور هم تمام قد پشت اجرای قانون ایستاده است و ما نیز تا آخرین لحظه برای جذب این سهمیه ها در کنار شما خواهیم بود و امیدواریم در یک حرکت جمعی و با استواری بر اجرای این قانون، بتوانیم افراد دارای معلولیت را استخدام کنیم.

کد خبر 93471

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =