در رسانه |توانبخشی مبتنی بر جامعه در تربت حیدریه

کارشناس پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه یا سی بی آر اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: برنامه توانبخشی مبتنی بر سی.بی.آر با هدف توانمندسازی معلولان و برابرسازی فرصت‌ها، ارتقای کرامت انسانی معلول و خانواده و بالا بردن عزت نفس و برخورداری اجتماعی معلولان در اجتماع از طریق مشارکت جامعه در قبول مسئولیت برنامه‌ریزی و توانبخشی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت حیدریه، صدیقه حمزه امروز در برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی و کلاسیک در تربت حیدریه اظهار کرد: برنامه توانبخشی مبتنی بر سی.بی.آر با هدف توانمندسازی معلولان و برابرسازی فرصت‌ها، ارتقای کرامت انسانی معلول و خانواده و بالا بردن عزت نفس و برخورداری اجتماعی معلولان در اجتماع از طریق مشارکت جامعه در قبول مسئولیت برنامه‌ریزی و توانبخشی است.

وی گفت: اگر بخواهیم ناتوانی و کم‌توانی را بر اساس معیارهای جهانی محاسبه کنیم ۱۵ درصد از جمعیت استان را تحت پوشش خدمات داریم که مجموعا نزدیک به یک میلیون نفر را شامل می‌شود.

حمزه افزود: پیشتر اجرای طرح توسط بهزیستی و با کمک دهیاران و اداره بهداشت مناطق روستایی انجام می‌شد، اما اینک اجرای آن به بخش خصوصی برون سپاری و ما مبلغ یاد شده را بابت خدمات ارائه شده به مدیران دفاتر سی.بی.آر روستایی پرداخت می‌کنیم.

وی با یادآوری اینکه برنامه‌ سی‌.بی‌.آر تنها دو درصد از کل اعتبارات بهزیستی را به خود اختصاص داده، گفت: با این حال، خدمات ایجاد شده توسط این برنامه در سطح معلولین و به خصوص در روستاها بسیار بیشتر از سهم اعتباری آن است.

کارشناس پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه یا سی.بی.آر اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: این اتفاق خوب به همت هزاران تسهیلگر و دهیار و عضو شورای روستایی در روستاها محقق شده و این خود مردم بوده‌اند که این خدمات را ایجاد و ارائه داده‌اند.

وی در زمینه‌ مقایسه‌ خدمات سی‌.بی‌.آر با وضعیت دولت محور برنامه‌های توانبخشی و نگهداری گفت: در حالیکه سالانه صدها میلیارد تومان صرف نگهداری از معلولان و سالمندان در مراکز دولتی و خصوصی می‌شود می‌توان با مردمی کردن این بخش صرفه‌جویی بسیار بالایی در منابع داشت و علاوه بر این مسئولیت‌پذیری جامعه را نیز افزایش داد که به تقویت فرهنگ اسلامی و نودوستی می‌انجامد.

حمزه با بیان اینکه اکنون ۴۲ هزار نفر را در روستاها و نقاط حاشیه شهر شناسایی و تحت پوشش طرح سی.بی.آر داریم، گفت: بر اساس نوع خدمات ارائه شده به ازای هر نفر بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار ریال در ماه می‌پردازیم که این رقم برای امسال ناکافی و میزان آن نیازمند بازنگری است.

حمزه همچنین گفت: از آنجا که طرح سی.بی.آر به موضوع اشتغال نیز توجه دارد، لذا اداره کل بهزیستی استان پارسال به ۷۰۰ نفر مبلغ حدود ۸۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض پرداخت کرد.

وی ادامه داد: تعامل با مددجویان این حوزه که شرایط گوناگونی دارند کار سختی است و در کنار این، تصدی چندین حوزه‌ کاری توسط یک کارشناس، بر دشواری‌ها می‌افزاید.

این کارشناس در خصوص چگونگی شکل‌گیری برنامه‌ی سی‌.بی‌.آر در کشور گفت: برنامه‌ریزان توسعه به تجریه دریافتند که برنامه‌هایی که اجرای بالا به پایین دارند نسبت به برنامه‌هایی که اساس آنها در جامعه قرار دارد و مردم محور آن هستند از پایداری بسیار کمتری برخوردارند بنابراین با توجه به تجربیات سایر کشورها به نظر رسید که اگر توانبخشی معلولین به خود جامعه واگذار شود موفق‌تر خواهد بود.

کد خبر 92643

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد