در رسانه | ۱۹ درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی قزوین نابینا هستند

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: حدود ۱۹ درصد معلولان زیر پوشش بهزیستی، دچار معلولیت بینایی هستند که برای رفع نیازهای آن‌ها اقدامات مختلفی انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قزوین؛ علی دهباشی پورمدیرکل بهزیستی قزوین گفت: هم اکنون ۲ هزار و ۷۴۶ نابینای خفیف،   هزار و ۲۷۲ نابینای متوسط، هزار و ۸۵ نابینای شدید و ۳۷۵ نابینای خیلی شدید زیر پوشش بهزیستی هستند.

وی اظهار کرد: بینایی و کم‌بینایی یکی از معضلاتی است که در برخی افراد به دلیل مساله ژنتیکی و در بسیاری از موارد دیگر به دلیل برخی بیماری‌ها و انواع عفونت‌ها بروز پیدا می‌کند.

دهباشی پور با اشاره به اینکه حدود ۱۹ درصد معلولان زیر پوشش بهزیستی، دچار معلولیت بینایی هستند، تاکید کرد: بیشترین علت نابینایی و اختلالات بینایی در جوامع در حال توسعه آب مروارید، تنبلی چشم، عیوب انکساری، آب سیاه و تصادفات رانندگی است.

به گفته وی، افراد دارای معلولیت بینایی، پس از تشکیل پرونده و شرکت در کمیسیون تشخیص معلولیت و مشخص شدن درصد معلولیت بینایی براساس دستورالعمل کمیسیون در یکی از بخش‌های خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: همچنین این افراد می‌توانند با مراجعه به مددکار مربوطه که در مراکز مثبت زندگی نزدیکی محل سکونت آنان است، نوع درخواست خود را مطرح کنند و مددکار مرکز پس از بازدید از منزل توانخواه و محرز شدن مشکلات وی، اقدامات بعدی صورت می‌پذیرد.

دهباشی پور با اشاره به توزیع وسایل کمک توانبخشی، تاکید کرد: سال گذشته یک میلیارد و ۶۴ میلیون و ۹۷۰ هزار ریال اعتبار برای خرید وسایل مورد نیاز این افراد اختصاص یافت، اما امسال این میزان اعتبار به ۴۷۵ میلیون ریال کاهش یافته است.

مدیرکل بهزیستی استان مهمترین مشکل جدی نابینایان استان را موضوع اشتغال دانست و گفت: با توجه به صنعتی بودن استان و با همراهی مسوولان سایر دستگاه‌های اجرایی باید تلاش کنیم تا زمینه اشتغال این قشر در سطح جامعه فراهم شود.

دهباشی پور اضافه کرد: هم اکنون بیشترین آمار جامعه نابینان این استان در شهرستان قزوین با هزار و ۲۷۸ معلول و کمترین آن‌ها نیز در شهرستان آوج با ۴۳ معلول شناسایی شده است.

وی یادآور شد: مرکز روزانه بینایی در استان قزوین وجود ندارد، ولی در صورت تاسیس مرکز، معلولان بینایی می‌توانند از خدمت مرکز به صورت روزانه و با پرداخت یارانه از سوی این سازمان، از خدمات آن بهره‌مند شوند.

بهزیستی قزوین دارای ۲۸ هزار معلول مستمر و غیر مستمر است.

۲۳ مهر روز جهانی نابینایان (عصای سفید) نامگذاری شده است.

کد خبر 92024

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد