در رسانه | تاکید بر مشاوره ژنتیک راهی برای پیشگیری از نابینایی

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی در برنامه زنده گفتمان هفته گفت: برای پیشگیری از نابینایی مشاوره ژنتیک مورد تاکید است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، شرفی در برنامه زنده گفتمان هفته با اشاره به اینکه معلولیت نابینایی در استان رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است افزود :  برای دو شهرستان با نابینایی زیاد طرح‌های پژوهشی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.
وی افزود: در این طرح پژوهشی ژن معلول شناسایی شده و  باید اگر ازدواج فامیلی صورت می‌گیرد حتما از مشاوره ژنتیک و  ازمایشهای ژنتیک را جدی بگیرند تا از معلولیت نابینایی پیشگیری شود .
مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی  گفت : اداره کل بهزیستی استان در خصوص پیشگیری از معلولیت نابینایی  در این خصوص به دهک‌های پایین تا سقف ۱۵ میلیون تومان کمک می کند. 
شرفی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۱ هزار کودک ۳ تا ۶ سال غربالگری  شدند افزود :  ۳۳۸ نفر  دچار بینایی بودند و  ۴۲ مورد نیاز به جراحی داشتند. 
وی گفت : برای غربالگری برای کودکان ۳ تا ۶ سال در روستاها به مراکز بهداشت اطلاع رسانی می شود. 
شرفی افزود : دستگاه‌های اجرایی باید سهم ۳ درصد موظفی خود را برای اشتغال معلولان ایجاد کنند افزود: اداره کل بهزیستی نیز با تسهیلات وام قرض الحسنه ۱۵۰ میلیون تومانی زمینه را برای اشتغال معلولان فراهم می کند . 
مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی  گفت : همچنین در مواردی این اداره کل با ارائه تشهیلات ۲ میلیارد تومانی  نیز موافق می کند . 
شرفی همچنین به مشوق‌های تحصیلی ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ تومانی به دانش آموزان اشاره کرد و افزود: کم بینایان همچنین می توانند با حضور در کتابخانه کریم پور واقع در خیابان موسی ابن جعفر فرصتی برای مطالعه داشته باشند. 
وی به معافیت سربازی یکی از اعضای خانواده افراد معلول نیز اشاره کرد و افزود : در خانواده‌ی دارای یک فرزند پسر سالم و یک فرزند معلول، در صورت تایید معلولیت شدید فرزند، تنها فرزند پسر سالم خانواده از خدمت دوره ضرورت معاف می‌شود. 
مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی نیز گفت : هزینه آب، برق و گاز  برای خانواده های دارای معلولیت در صورتی که الگوی مصرف را رعایت کنند رایگان است.
شرفی همچنین از صدا و سیمای استان برای ایجاد زمینه برای بیان فعالیت‌ها و عملکرد اداره کل بهزیستی در برنامه‌های استانی قدردانی کرد.
وی  همچنین از فنی و حرفه‌ای و شهرداری که به خوبی در خصوص مناسب سازی فعالیت کردند قدردانی کرد.  
 در خراسان جنوبی بیش از ۳ هزار نابینا و کم بینا  زندگی می کنند و تحت حمایت اداره کل بهزیستی هستند.
لینک خبر: https://www.iribnews.ir/00Gqdb

کد خبر 91879

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد