در رسانه|خدمات مشاوره ژنتیکی بهزیستی قزوین به ۵۷۷ متقاضی ارایه شد.

قزوین - ایرنا - مدیرکل بهزیستی قزوین از ارایه خدمات مشاوره ژنتیکی به ۵۷۷ مراجعه کننده در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: پنج مرکز فعال مشاوره ژنتیک در سطح استان مشاوره های لازم را در اختیار متقاضیان قرار دادند.

علی دهباشی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشاوره ژنتیک گامی موثر در کاهش معلولیت هاست که با بالا رفتن سطح اطلاعات و آگاهی مردم، انجام این مساله نقش موثر و مفیدی را در امر پیشگیری از بروز معلولیت های ژنتیکی و مادرزادی ایفا می کند.

وی با اشاره به فعالیت پنج مرکز مشاوره پزشکی ژنتیک دولتی و خصوصی در شهرستان های قزوین و بویین زهرا، خاطرنشان کرد: این مراکز به ارایه مشاوره های تخصصی و تعیین ریسک خطر، جهت مراجعان در زمینه های پیش از ازدواج، قبل از بارداری، در حین بارداری، وجود بیماری های پرخطر و تکرار شونده در خانواده و همچنین وجود فرزند معلول مشغول هستند.

دهباشی پور تاکید کرد: همچنین در سال های اخیر اجرای برخی طرح ها از جمله فراگیر مشاوره ژنتیک معلولان تحت پوشش سازمان به شناسایی موارد خطرزا قبل از تولد نوزاد معلول و ترسیم نقشه معلولیت در سطح کشور کمک موثری کرده است.

به گفته این مسوول، با توجه به قانون جوانی جمعیت، مشاوره ژنتیک خانواده های دارای معلول باعث افزایش رغبت آنان به فرزندآوری و اطمینان خاطر از سلامت نوزاد شده است.

وی خاطر نشان کرد: در ۶ ماه نخست سال جاری با انجام آزمایش های ژنتیک و تشخیص اختلال، از تولد ۶ نوزاد دارای مشکل در استان جلوگیری به عمل آمد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: همچنین در این مدت ۳۹ مورد مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، ۱۳۴ مورد پیش از بارداری ، ۹۲ مورد حین بارداری و ۳۱۲ تشخیصی بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰۵ نفر از مددجویان زیر پوشش بهزیستی استان قزوین به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کردند، یادآور شد: ۲۲۹ نفر از این افراد کمک هزینه آزمایش ژنتیک دریافت کرده اند و به ۲۲۰ نفر نیز یارانه مشاوره پرداخت شده است.

۲۸ هزار معلول تحت پوشش مستمر و غیرمستمر بهزیستی استان قزوین قرار دارند.

کد خبر 91817

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد