در رسانه | رشد ۲۱ درصدی آمار فرزندخواندگی در استان قزوین

مدیرکل بهزیستی استان قزوین از رشد ۲۱ درصدی آمار فرزندخواندگی در این استان خبر داد و گفت: تا ۶ ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۲۰۰ متقاضی فرزندپذیری در استان قزوین، پشت نوبت دریافت فرزند بوده و اطلاعات آنان در سامانه فرزندخواندگی موجود است.

علی دهباشی‌پور در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به آمار فرزندخواندگی در سال ۱۴۰۲ در استان قزوین اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون جمعاً ۱۷ فرزند به فرزندخواندگی و امین موقت واگذار شده که از این تعداد ۸ پسر و ۹ دختر بوده‌ و تعداد ۱۴ نفر از آنان زیر ۷ سال و ۳ نفر نیز بالای ۷ سال هستند.

وی افزود:از تعداد ۱۷ فرزند واگذار شده به فرزندخواندگی و امین موقت، ۱۶ فرزند به زوجین فرزندپذیر و یک فرزند به خانم مجرد بوده است.

۲۰۰ خانواده قزوینی در نوبت فرزندخواندگی هستند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد:تا ۶ ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۲۰۰ متقاضی فرزندپذیری، پشت نوبت دریافت فرزند بوده و اطلاعات آنان در سامانه فرزندخواندگی موجود است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به بررسی سامانه فرزندخواندگی و مراجعه متقاضیان به اداره کل بهزیستی استان قزوین، اکثریت قریب به اتفاق زوجین متقاضی پذیرش فرزند سنین زیر ۷ سال هستند.

دهباشی‌پور خاطرنشان کرد:از آنجا که تشکیل پرونده فرزندخواندگی زوجین فرزندپذیر منوط بر پذیرش و وجود فرزندان قابل واگذاری به فرزندخواندگی و امین موقت است، لذا با توجه به رعایت حق تقدم متقاضیان، عموماً بازه زمانی انتظار متغیر بوده و در حال حاضر نیز با توجه به تقاضاهای ثبت شده در سال ۱۴۰۰ سامانه فرزندخواندگی در دست اقدام می‌باشد.

چگونگی انجام فرآیند ثبت درخواست متقاضیان فرزندپذیری

وی درخصوص فرآیند ثبت درخواست متقاضیان فرزندپذیری بیان کرد: در ابتدا زوجین فرزندپذیر با مراجعه به سامانه فرزندخواندگی به صورت شخصی یا با مراجعه به کافی نت‌های سطح شهر درخواست خود را ثبت می‌کنند.

این مسوول اضافه کرد: بعد از ثبت‌نام متقاضیان در سامانه مذکور، مستندات بارگزاری شده توسط کارشناس فرزندخواندگی استان بررسی و هرگونه نقص مدارک جهت رفع به آنان اطلاع رسانی می‌شود و در ادامه این روند، پیامک دعوت به مصاحبه برای متقاضیان ارسال و روز و تاریخ مصاحبه به آنان پیامک شده و در همین راستا تماس تلفنی کارشناسان ذیربط نیز با متقاضیان برقرار خواهد شد.

وی عنوان کرد: بعد از انجام مصاحبه و طی بازه زمان انتظار، بعد از اطمینان از حضور فرزند قابل واگذاری به فرزندخواندگی و امین موقت، جهت تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی با متقاضیان تماس گرفته می‌شود.

دهباشی‌پور خاطرنشان کرد: زوجین فرزندپذیر نیز با مراجعه به مراجع قضایی، انتظامی و روانشناس نسبت به اخذ استعلامات مورد نیاز از جمله سوء پیشینه، عدم اعتیاد، ناباروری و سلامت روان اقدام کرده و ضمن ارائه تمامی پاسخ استعلامات و اوراق هویت به کارشناسان فرزندخواندگی ادارات بهزیستی شهرستان‌های محل اقامت زوجین، پرونده تکمیلی برای طرح در کمیسیون فرزندپذیری بهزیستی استان، به ستاد ارسال خواهد شد.

وی تاکید کرد: زوجین پس از حضور در کمیسیون فرزندپذیری بهزیستی استان و اخذ تاییدیه اعضای کمیته یاد شده، جهت انجام مشاوره مذهبی معرفی خواهند شد و در نهایت بعد از ارائه برگه مشاوره مذهبی، پرونده تکمیلی به همراه زوجین به دادگاه خانواده دادگستری محل اقامت زوجین ارجاع و بعد از اخذ حکم شش ماهه موقت آزمایشی و تکمیل فرم صورت جلسه تحویل فرزند، تحویل طفل به خانواده صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: بعد از بازدیدهای صورت پذیرفته در بازه زمانی شش ماهه موقت آزمایشی توسط کارشناس فرزندخواندگی شهرستان، تأییدیه نهایی بهزیستی استان جهت اخذ حکم دائم به دادگستری ارسال شده و در نهایت با ارائه تعهدنامه یک سوم اموال از جانب زوجین به دادگستری، مقامات قضایی ذی ربط برای صدور شناسنامه جدید با نام و مشخصات والدین فرزندپذیر دستور نهایی را صادر و شناسنامه توسط اداره ثبت احوال صادر می‌شود.

وی با اشاره به شرایط کودک یا نوجوان واجد شرایط فرزندخواندگی عنوان کرد: از جمله شرایط آن است که امکان شناسایی هیچ یک از پدر، مادر و جد پدری آنان وجود نداشته باشد. همچنین پدر، مادر، جدپدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری آنان در قید حیات نباشند.

دهباشی‌پور اضافه کرد: از دیگر شرایط کودک یا نوجوان واجد شرایط فرزندخواندگی این است که افرادی که سرپرستی آنان به موجب حکم مراجع صلاحیت دار به سازمان سپرده شده، تا زمان دو سال از تاریخ سپردن آنان به سازمان، پدر یا مادر و یا جدپدری و وصی منصوب از سوی ولی‌ قهری برای سرپرستی آنان مراجعه نکرده باشند.

این مسوول بیان کرد: همچنین باید هیچ‌ یک از پدر، مادر و جد پدری آنان و وصی منصوب از سوی ولی قهری صلاحیت سرپرستی را نداشته باشند و به تشخیص دادگاه صالح این امر حتی باضم امین یا ناظر نیز حاصل نشود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: با توجه به دستورالعمل اجرایی مراقبت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست در خانواده و لزوم نظارت بر فرزندان واگذار شده به فرزندخواندگی، نظارت‌ها به صورت مستمر خصوصا در بازه زمانی شش ماهه نخست واگذاری صورت می‌پذیرد.

وی در پایان گفت: در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱، جمعاً ۱۴ کودک به فرزندخواندگی و امین موقت واگذار شده و با مقایسه شش ماهه نخست سال جاری که جمعاً ۱۷ کودک به فرزندخواندگی و امین موقت واگذار شده‌اند، رشد ۲۱ درصدی را شاهد هستیم.

کد خبر 91777

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد