گزارشی از عملکرد بهزیستی استان در حوزه نابینایان و کم بینایان

در حال حاضر ۱۸۴۸ نفر از افراد نابینا و کم بینا تحت پوشش اداره کل  بهزیستی قرار دارند.

  به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان، دکتر منطقی مشاور استاندار در امور توانخواهان و مدیرکل گزارشی از عملکرد بهزیستی استان در حوزه نابینایان و کم بینایان ارائه کرد .

همه ساله روز ۲۳ مهر ماه مصادف با ۱۵ اکتبر به نام روز عصای سفید شناخته می شود و شعار امسال روز جهانی تلفیق اجتماعی نابینایان، ترسیم فردایی بهتر است که روز عصای سفید در حقیقت وام دار مطالباتی است که افراد نابینا وکم بینا مطرح می سازند. این مطالبات نه تنها در قانون عصای سفید که در اوایل  دهه ۱۹۴۰ توسط سازمان ملل به تصویب رسید بلکه در سایر قوانین مرتبط با معلولان مطرح گردیده و از دولت ها خواسته شده است تا با پایبندی کامل به مفاد این قوانین، زمینه احیای حقوق نابینایان و دستیابی آنان به کیفیت زندگی برتر را فراهم سازند.

مهمترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا از جمله حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه های سیاسی و اجتماعی است. لذا سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی همواره تمام تلاش خود را جهت رایزنی با دستگاه های اجرایی و نهاد های نظارتی جهت طرح مسایل نابینایان و پیگیری خواسته های آنان بعمل می آورد، در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم بینا با تکیه بر مهارت ها و تجارب خویش، به ظرفیت های لازم برای مشارکت فعال در عرصه های شغلی و اجتماعی دست یافته اند لیکن مکرراً شاهد آن هستیم که فرصت های شغلی مورد نظر این افراد در پس تبعیض و ناآگاهی دستگاه ها از بین می رود و افراد دارای اختلال بینایی به رغم توانمندی های ارزنده خویش از دستیابی به شغل مناسب محروم می گردند.

در حال حاضر ۱۸۴۸ نفر از افراد نابینا و کم بینا تحت پوشش اداره کل  بهزیستی قرار دارند و این اداره کل   بر اساس اهداف و شرح وظایف خود، همواره در تلاش است تا با سنجش دقیق سطح نیازهای افراد دارای معلولیت بینایی و انطباق نوع خدمات با سطح عملکرد و میزان محدودیت های این افراد، فرایند خدمت رسانی به افراد نابینا و کم بینا را براساس نیازهای روز آنان گسترش داده و به سهم خود، زمینه توانمندسازی و تلفیق اجتماعی این افراد را در عرصه های مختلف فراهم سازد.

جهت دریافت گزارش تکمیلی در ۵ صفحه pdf اینجا کلیک فرمایید.

کد خبر 91775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد