خدمات بهزیستی به کودکان کار چه بود است

ساره امیرجان بمناسبت هفته ملی کودک در مصاحبه ای با روابط عمومی گزارشی از اهم فعالیت های بهزیستی استان در حوزه کودکان کار و خیابانی ارائه کرد

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان ساره امیرجان بمناسبت هفته ملی کودک در مصاحبه ای با روابط عمومی گزارشی از اهم فعالیت های بهزیستی استان در حوزه کودکان کار و خیابانی ارائه کرد.

این مصاحبه به شرح ذیل می باشد:

در ابتدا اگر مقدمه یا مطلبی است بفرمایید:

در مقدمه لازم است اشاره به آیین نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب جلسه  هیات وزیران در  جلسه ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۰ که طی نامه شماره ۳۶۵۴۷ که در مورخ ۵ تیرماه ۱۴۰۰ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد داشته باشیم. بر اساس این قانون وظایف و اختیاراتی به سازمانها و نهاد های مختلف حمایتی واگذار گردیده تا ضمن شناسایی و حمایت از کودکان و نوجوانان هر یک سهم و نقش خود را در این زمینه انجام دهند.

منظور از نهاد های حمایتی در این قانون چه دستگاه هایی است؟

این دستگاه ها شامل سازمان بهزیستی کشور، نیروی انتظامی، دادگستری، شهرداری، کار و امور اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیمه خدمات درمانی، تامین اجتماعی، سازمان صدا و سیما، جمعیت هلال احمر، آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی می باشد که بر این اساس این قانون وظیفه شناسایی  و تشخیص طفل و نوجوان در معرض خطر یا بزه ­دیده، توسط مددکاران اجتماعی بهزیستی و سایر مراجع ذی­صلاح می باشد تا ضمن پذیرش بر اساس شرح وظایف تعیین شده هر یک از دستگاه ها  نسبت به ارائه خدمات تخصصی اقدام نمایند.

در استان سمنان چه تعداد مرکز حمایتی و آموزشی کودکان کار و خیابانی تحت نظارت بهزیستی ارائه خدمات می نمایند؟

در راستای ارائه خدمات تخصصی به کودکانِ کارِ خیابانی در استان سمنان دو مرکز حمایتی و آموزشی (روزانه) به نام های حامی و هانی و یک مرکز شبانه روزی دولتی کودکان خیابانی(اقامت موقت ۲۱ روزه) فعالیت می نمایند. در این مراکز موارد ارجاعی و پذیرش شده خدمات تخصصی روانشناسی و مددکاری اجتماعی و آموزشی لازم  ارائه می شود. تا ضمن  حمایت از حقوق کودکان خیابانی، نسبت به کاهش آسیب های اجتماعی وارد بر این گروه اقدام شده و با ارائه حمایتهای لازم نسبت به  ارتقاء کیفیت زندگی کودکان خیابانی و خانواده های آنان و  سالم سازی محیط زندگی در شهرها، ساماندهی  لازم صورت گیرد. در این مراکز سعی می گردد ضمن حمایت از خانواده بمنظور تقویت توانایی در انجام کارکردهای طبیعی نظیر رشد و تربیت فرزندان و حمایت از آنان و فراهم آمدن زمینه رشد یکپارچه کودکان را فراهم آمده و  پیگیری موارد بازمانده از تحصیل، بعنوان راهکاری مناسب جهت جلوگیری از کار کودکان انجام می پذیرد.  

ابتدای سال جاری تا کنون چه تعداد کودک کار و خیابانی در مراکز بهزیستی ساماندهی شداند؟

۲۰۵ کودک کار و خیابانی در مراکز تحت نظارت بهزیستی در سال گذشته و در شش ماهه ابتدایی امسال ۲۱۵ نفر که از این تعداد ۹۴ درصد آنان را پسران و ۶ درصد را دختران متشکل شده و از سنین ۷ تا ۱۸ سال و ۸۲ درصد اتباع و ۱۸ درصد ایرانی می باشند.

سازمان بهزیستی موظف است به چه گروهی از کودکان کار و خیابانی ارائه خدمات نماید؟

 طبق دستورالعمل های ابلاغی سازمان بهزیستی موظف است تا به افراد بی سرپرست، ناتوان، معلول و سالمند نیازمند را تحویل و نگهداری نماید .

در سال جاری چند کودک در مراکز بهزیستی پذیرش و نحوه پذیرش ایشان چگونه بوده است؟

 که از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه ۶ کودک در مرکز کار خیابانی بهزیستی پذیرش که این کودکان توسط خط۱۲۳(اورژانس اجتماعی)، نیروی انتظامی دستور قضایی و خود معرف بوده اند. بهزیستی جهت ساماندهی گروه هدف خود من جمله کودکان خیابانی، افراد بی سرپرست و بد سرپرست و ... نسبت به گشت خودرویی ۱۲۳ با همکاری مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده و حضور در مناطق پر خطر نسبت به بررسی، تشکیل پرونده و اقدامات حمایتی و تخصصی می پردازد.

بهزیستی استان در ایام هفته کودک چه برنامه های برای کودکان کار برنامه ریزی کرده است؟

بهزیستی استان با همراهی دو مرکز کودکان کار و خیابانی و همکاری دیگر دستگاه های اجرایی و موسسات خیریه برنامه های شامل کارگاه های آموزشی، برگزاری جشن، مسابقه، برپایی نمایشگاه از دستاوردهای کودکان را برنامه ریزی کرده که برخی از این برنامه ها در حال اجرا است.

نکته پایانی، مسائل، مشکلات و پیشنهاد خود را بفرمایید:

 به علت تعداد زیاد اتباع خارجی فاقد مجوز در بین کودکان کار و خیابانی ارائه خدمات به ایشان مشکل می شود و نیازمند اتخاذ و اجرای تدابیری در سطح کلان است و انتظار می رود افراد جامعه نیز کمک یار دستگاه های اجرایی در ساماندهی این کودکان در معابر عمومی باشند و این امر با عدم پرداخت کمک های نقدی به این افراد انجام خواهد شد، چرا که درآمد بالا، رابطه مستقیمی با ادامه حضور ایشان در خیابان دارد.

کد خبر 91287

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد