اصلی ترین راهبرد سازمان بهزیستی، کرامت بخشی به سالمندان و ارتقاء نشاط اجتماعی است

حامد رضایی مدیرکل بهزیستی استان از ارائه خدمات به بیش از۱۱ هزار ۳۰۰ نفر سالمند از طریق مجموعه بهزیستی در سطح استان خبر داد.

آئین تکریم و نکوداشت سالمندان با حضور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، فرماندار شهرستان اردبیل، فرماندهان لشگری، مدیران و مسئولان مراکز نگهداری و مراقبت از سالمندان (روزانه و شبانه روزی)، مدیرکل و اعضای شورای معاونین و همچنین جمع کثیری از خانواده سالمندان تحت پوشش در سالن همایش بهزیستی استان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان، در مراسم گرامی داشت هفته سالمندان با شعار" کرامت بخشی به سالمندان با حمایت های اجتماعی و اقتصادی " با اشاره به گسترش پدیده سالمندی و لزوم اتخاذ چاره اندیشی های موثر و دقیق گفت: امروز با توجه به اینکه رشد و شتاب افزایش جمعیت سالمندی جزو دغدغه های جامعه امروز محسوب می شود لازم است تدابیر لازم از سوی متولیان امر به منظور بهبود و ارتقائ سطح کیفیت خدمات برای بهره مندی سالمندان آینده در نظر گرفته شود.

رضوان باقلاچی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری در این برنامه به اهمیت احترام به سالمندان تاکید کرده و گفت: سالمندان همچون سرمایه های با تجربه ما هستند که باید ضمن احترام و توجه به این عزیزان، از تجربیات ارزنده آنها استفاده نماییم.
 
 باقلاچی ادامه داد: توجه به سالمندان و رسیدگی به نیاز های آنان تنها نباید به ایام خاص ختم شود و باید در طول سال در خدمت آنها باشیم. باید جهت رسیدگی به سالمندان، مسئولیت های ویژه ای برای دستگاه های اجرایی تعریف نماییم تا برنامه هایی را در طول سال پیش بینی کرده و برای تامین مسائل جسمی، روحی و روانی این عزیزان، اقدام نماییم. 
 
وی اظهار داشت: برای خدمت رسانی به سالمندان باید مراکز ویژه ای تاسیس شود تا محلی برای تفریح، گفت و گو و گذران اوقات آنها باشد. محل هایی مثل پارک ویژه سالمندان که هم برنامه هایی برای سلامت جسمی و سلامت روانی آنها در نظر گرفته شود. 
 
این مقام مسئول به استفاده از ظرفیت های موجود برای انجام فعالیت های مربوط به سالمندان اشاره کرده و گفت: برای ارائه خدمات به سالمندان عزیز، می توان از ظرفیت گروه های جهادی و مردمی استفاده کرد که خدمات درمانی، کمک وسیله های توانبخشی و آموزش های روانشناختی از این راه هم برای آنها تامین بشود.

سید محمد اعتماد اعجازی، مشاور استاندار و فرماندار اردبیل در این برنامه اظهار داشت: در حوزه آسیب های اجتماعی و تربیت فرزندان، مدت قابل توجهی است که با تحولی جدی در این حوزه مواجه هستیم. در گذشته انتقال دهنده تربیت، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بودند اما امروزه این مسیر تربیتی از طریق فضای مجازی و فضا های منفی تامین می شود که اگر به همین صورت ادامه پیدا کند، دچار بحران خواهیم شد و این مسئله نیازمند نگرش جدی و رسیدگی می باشد تا جایگاه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها احیاء شود.  
 
وی ادامه داد: به جهت رسیدگی به مسائل مربوط به سالمندان، کارگروهی در حوزه سالمندان تشکیل داده ایم که همه مسئولین دستگاه های اجرایی، مکلف به حضور می باشند و تاکید جدی برای تشکیل جلسات در خانه های سالمندان داریم تا مسئولین از نزدیک با جو موجود و شرایط مراکز آشنا شده و در صدد رفع مشکلات موجود برآیند.  
 
این مقام مسئول بیان کرد: مراکز خدمت رسانی به سالمندان باید در شان این عزیزان باشد که به همین جهت، زمینی به مساحت 5 هکتار برای تاسیس مرکزی طبق استاندارد های موجود برای زندگی، تفریح، درمان و سایر مسائل مرتبط با سالمندان در نظر گرفته ایم تا سالمندان در این مرکز احساس آرامش داشته باشند و شان و احترامشان نیز حفظ شود.

مدیرکل بهزیستی استان با اظهار این مطلب که ۱/۱۱ در صد از جمعیت استان را سالمندان بالای ۶۰  سال تشکیل می دهند که ۱۳۶ هزار نفر جزو افراد سالمند محسوب می شوند گفت: از این تعداد ۱۱ هزار و ۳۰۰نفر سالمند تحت پوشش دریافت خدمات مستمر و غیر مستمر بهزیستی قرار گرفته اند.

رضایی در بخش دیگر از سخنان خود تعداد مراکز نگهداری و مراقبت از سالمندان در سطح استان را ۱۴ مرکز عنوان کرد وگفت: در سطح استان تعداد ۱۴ مرکز بصورت های روزانه، شبانه روزی و ویزیت در منزل خدمات متعدد و بسیار مختلفی را به افراد تحت پوشش خود ارائه می دهند که بالاترین میزان رضایت در ارائه خدمات را، خانه های حمایتی کوچک دارند.

وی اضافه نمود: شهرستانهای نیر را جزو سالمند ترین و شهرستان پارس آباد را جزو جوانترین شهرستان هستند که به منظور انسجام بخشی به کانون خانواده ها، انتقال تجارب و اندوخته های سالخوردگان به آیندگان، هدایت و سمت و سودادن این عزیزان به آغوش خانواده ها لازم است فرهنگ سازی های مناسب در این زمینه در نظر گرفته شده  و عملیاتی گردند.

این مسئول ادامه داد: تشکیل جلسات شورای ساماندهی سالمندان، برگزاری همایش نکوداشت و تکریم سالمندان ومراقبین مراکز با مشارکت دستگاههای عضو کمیته ساماندهی سالمندان، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و هنری و انجام بازدید های میدانی از فعالیت و خدمات ارائه شده در مزاکز مراقبتی و روزانه و همچنین تلاش در جهت افزایش نشاط اجتماعی شسالمندان از دیگر برنامه هایی هستند که در طول هفته برگزار می گردد.

گفتنی است در پایان این مراسم، از تعدادی از خیرین، سالمندان موفق، فعالین اجتماعی حوزه سالمندان و مراقبین مراکز نگهداری و مراقبت از سالمندان با اهداء لوح سپاس قدردانی گردید.همچنین نمایشگاهی از صنایع دستی و هنری سالمندان تحت پوشش در محوطه سالن همایش برگزار و در پایان مورد بازدید علاقمندان و مسئولان حاضر در مراسم گردید . 

کد خبر 90640

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد