۶۱ روز؛ حداکثر زمان ماندگاری کودکان در شیرخوارگاه‌ها

مدیرکل بهزیستی استان تهران ضمن اشاره به موضوع «فرزندخواندگی» گفت: آنچه که اکنون تکلیف کردیم این است که با همکاری دستگاه‌ قضایی، نیروی انتظامی و مددکاری، ماندگاری کودک در مجموع شیرخوارگاه‌ها بیش از ۶۱ روز نباشد و اگر بیش از ۶۱ روز شد باید توجیه و علت متقنی داشته باشد که کودک برای چه در شیرخوارگاه مانده است؟

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از ایسنا، محمد نصیری در نشستی خبری که امروز در شیرخوارگاه آمنه برگزار شد، با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی اگر فرآیند تفاهم بین‌بخشی، هم‌افزایی، مشارکت مردمی و در برخی موارد اصلاح آیین‌نامه‌ها و قوانین را اجرایی کنیم می‌توان کودکانی که در شیرخوارگاه هستند را به خوبی مدیریت کرد، گفت: دی‌ماه سال گذشته، در مجموعه سه شیرخوارگاه استان تهران قریب به ۴۰۰ کودک داشتیم که متوسط ماندگاری کودکان در مجموعه شیرخوارگاه‌ها ۲۶۱ روز بود.

۶١ روز؛ حداکثر زمان ماندگاری کودکان در «شیرخوارگاه‌ها»
وی با بیان اینکه فرآیند بازپیوند به خانواده اولین موضوع ماست، افزود: اما اگر این امکان وجود نداشت، طرح پیوند کودک به یکی از خویشاوندان درجه یک و حمایت مالی از اولویت بعدی ماست اما اگر چنین امکانی هم وجود نداشت، به سمت فرآیند فرزندخواندگی می‌رویم.

مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: آنچه که اکنون تکلیف کردیم این است که با همکاری دستگاه‌ قضایی، نیروی انتظامی و مددکاری، ماندگاری کودک در مجموع شیرخوارگاه‌ها بیش از ۶۱ روز نباشد و اگر بیش از ۶۱ روز شد، باید توجیه و علت متقنی داشته باشد که کودک برای چه مانده است؟
نصیری تصریح کرد: تعداد زیادی از کودکان، سال گذشته با معلولیت‌های بسیار شدید و بیماری، به فرزندخواندگی سپرده شدند.

شیرخوارگاه‌ها تعطیل نمی‌شوند
وی با اشاره به اینکه چیزی به نام تعطیلی در شیرخوارگاه نداریم، گفت: اکنون فرآیند به سمتی است که کودک ترخیص می‌شود.
به گفته وی، در حال حاضر در شیرخوارگاه شبیر، ۳۵ فرزند و در شیرخوارگاه آمنه ۶۵ فرزند وجود دارد. ‌

مدیرکل بهزیستی استان تهران افزود: هفته آینده این تعداد کاهشی هم خواهد بود.
نصیری به موضوعات مربوط به آیین‌نامه «خانواده امین» اشاره کرد و گفت: معاونت امور زنان و شخص خزعلی در کمیسیون جانبی و صحن هیات وزیران حمایت کردند و توانستیم بحث خانواده امین را به تصویب برسانیم. حرف ما در بهزیستی این است که مدل زندگی گروهی را در موضوع کودک نداشته باشیم.
وی تاکید کرد: کودک نیازمند آغوش اختصاصی است. آنچه مصوب شده رویکرد انقلابی در رسیدگی به کودکان بی‌سرپرست است و آن این است که به بهزیستی اجازه دادند تا در دوره‌ای که بنا به دستور قضایی به آنها کودک سپرده می‌شود، در همان دوره هم خانواده‌های شناسایی شده که دارای صلاحیت هستند، در همان دوره کودک را به خانواده بدهند. یعنی در همان دوره که کودک را پذیرش می‌کنیم، فرزند هم در محیط خانواده باشد در حالیکه اکنون کودک صبح با یک مربی و عصر با مربی دیگری در ارتباط است و اصلا رابطه عاطفی برقرار نمی‌شود لذا اصل موضوع این است که این کار را انجام دهیم.
وی ادامه داد: حتی برای کودکان ۱۲ تا ۱۸ ساله نیز این فرمول قابلیت اجرایی دارد.

 نصیری مدیرکل بهزیستی استان تهران همچنین در نشست بررسی مداخلات اجتماعی خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی و وضعیت کودکان بی سرپرست و بدسرپرست نیز اظهار کرد: در حال حاضر بهزیستی استان تهران میزبانی ۲۲ هزار نفر (معلولان، زنان و معتادان متجاهر و...) را به صورت شبانه روزی بر عهده دارد.

وی افزود: با همراهی مردم هیچ بانو، معلول، سالمند و کودک به واسطه نبود امکانات در وضعیت مخاطره در خیابان نمی‌گذراند و سازمان بهزیستی به صورت شبانه روزی با تماس با ۱۲۳ و مداخلات اورژانس اجتماعی به جامعه هدف خدمت‌رسانی می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه با بیان اینکه خط ۱۲۳ در کشورهای دیگر هم وجود دارد اما این خط نهایتا به‌روی یک یا دو موضوع فعالیت می‌کند، گفت: این درحالیست که خط ۱۲۳ در کشور ما در هفت محور و ۱۱ خط، خدمات ارائه می‌کند. در خط، هم تیم سیار، هم تیم مداخله و هم بستری و خدمات دیگری ارائه می‌شود. با این مدل، مداخلات اورژانسی انجام می‌شود.

نصیری با اشاره به نیروی تخصصی فعال در اورژانس اجتماعی گفت: حتی رانندگان خط ۱۲۳ دارای لیسانس رشته‌های تخصصی هستند. اکثر پرسنل فارغ التحصیلان دانشگاه تهران هستند. البته نیازمند افزایش نیروهای تخصصی هستیم.

کد خبر 89311

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد