در رسانه | بدهی ۶۰ میلیارد تومانی مانع بزرگ جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر مشهد

جمع‌آوری معتادان متجاهر و نگهداری از آنان در مشهد دغدغه عمومی مهمی است؛ بااین‌حال، دستگاه‌های متولی امر، در پرداخت یارانه‌های این مراکز نگهداری، بدعهدی می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از دغدغه‌هایی که دستگاه‌های متولیِ امر جمع‌آوری معتادان متجاهر و نگهداری از آن‌ها باید داشته باشند هم‌زیستی مخاطره‌آمیز آن‌ها با سایر شهروندان است. مشهد یکی از کلان‌شهرهایی است که به‌واسطه جمعیت بالای حاشیه شهر و البته سکونت برخی اتباع، همواره، در معرض آسیب‌های ناشی از حضور معتادان متجاهر بوده و، به‌تبع، جمع‌آوری آن‌ها و نگهداری از ایشان در کمپ‌های ترک اعتیاد یک نیاز مهم اجتماعی است.

رئیس پلیس انتظامی مشهد، پیش‌تر، در گفت‌وگویی با شهرآرانیوز، عنوان کرده بود، درصورتی‌که تمامی دستگاه‌های متولی معتادان متجاهر به وظایفشان عمل کنند و زیرساخت‌های نگهداریِ حداقل ۸ماهه آنان فراهم باشد، قوای انتظامی ظرف مدت یک هفته شهر مشهد را از معتادان متجاهر پاک‌سازی خواهند کرد، ادعایی که باتوجه‌به ظرفیت‌های قوای انتظامی فعال در مشهد دورازذهن نیست. اما مسئله اصلی این است که این افراد به چه صورت ساماندهی شوند.

مطابق قانون مبارزه با مواد مخدر، افراد معتاد، پس از جمع‌آوری، به کمپ‌های ماده ۱۵ و ۱۶ ترک اعتیاد گسیل خواهند شد؛ کمپ‌های ماده ۱۵ ویژه معتادانی است که داوطلبانه در پی ترک اعتیاد هستند و کمپ‌های ماده ۱۶ مخصوص کسانی که با دستور قضایی و به‌دلیل ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی جمع‌آوری شده‌اند.

مشکل اصلی ما بدهی به کمپ‌هاست

مدیر اداره بهزیستی مشهد، با اشاره به فعالیت کمپ‌های ماده ۱۶ فعال در این شهر، به شهرآرانیوز گفت: در حال حاضر، ۱۷ کمپ ماده ۱۶ در مشهد فعال است که ظرفیتی قریب به ۶هزار نفر دارد.

جواد بهنام ادامه داد: ظرفیت اشغال کنونی این کمپ‌ها ۴۳۰۰ نفر است و ما برای پذیرش همچنان جا داریم. مشکل اصلی ما کمبود اعتبارات و بدهی سنگین به پیمانکاران کمپ‌هاست.

وی اضافه کرد: یارانه نگهداری از هر معتاد متجاهر در این کمپ‌ها، در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۴۲هزار تومان بوده است و، ازآنجاکه از سال قبل تا مردادماه سال جاری هیچ مبلغی برای این کار پرداخت نشده است، اکنون، ۶۰میلیارد تومان بدهی روی دست ما مانده است؛ این در حالی است که می‌گویند یارانه مصوب امسال، ۶۰هزار تومان خواهد بود که البته هنوز تصویب نشده است. اما ما بدهی سنگینی داریم.

بهنام خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، در تأمین بودجه، باید با سایر دستگاه‌های متولی همکاری بیشتری داشته باشد، زیرا اکنون مراکز و کمپ‌ها فقط به‌دلیل ارتباط مؤثر و در واقع دوستی‌ با ما کار را ادامه می‌دهند.

بدهی‌های سال ۱۴۰۱ به‌زودی تسویه خواهد شد

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی نیز، با اشاره به اینکه این نهاد نقش پشتیبانی دارد، گفت: در واقع، متولی اصلی بهزیستی است و سایرین باید به این نهاد کمک کنند.

محمدحسین صالحی، در گفتگو با شهرآرانیوز، ادامه داد: ساخت، تجهیز و آماده‌سازی کمپ‌های نگهداری و ترک اعتیاد برعهده ماست و امور اجرایی آن را بهزیستی انجام می‌دهد؛ بااین‌حال، سایر شرکای ما نیز در این زمینه تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند.

وی اضافه کرد: ظرفیت کمپ‌های ماده ۱۶ در سراسر خراسان رضوی ۷هزار نفر است که بیش از ۵هزار از این ظرفیت به مشهد تعلق دارد. این حجم از فعالیت، بالطبع، نیازمند این است که دستگاه‌های هدف اعتبار لازم را تأمین کنند؛ شورای مبارزه با مواد مخدر هم جزئی از این مجموعه است که باید تعهدات مالی خود را انجام دهد.

صالحی خاطرنشان کرد: البته نه ما بودجه مستقل داریم و نه بهزیستی، و اعتبار موردنیاز باید از بودجه کشور تأمین شود. با پیگیری‌های سازمان اجتماعی کشور و سازمان بهزیستی، به‌زودی بدهی معوق سال گذشته را تسویه خواهیم کرد. البته منتظریم که شهرداری مشهد اعتبار را تأمین کند که روند تسویه‌حساب تسریع شود.

وی تأکید کرد: در ۵ ماه نخست سال جاری، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سهم ۱۳میلیاردی خود در تأمین اعتبار سال ۱۴۰۲ را پرداخت کرده است؛ این در حالی است که شهرداری مشهد هنوز قریب به ۲۰میلیارد تومان اعتبار خود را نپرداخته است.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در پایان اظهار کرد: اگر طی چند روز آینده بدهی‌های معوق تعیین‌تکلیف شود، دور جدید جمع‌آوری معتادان متجاهر را پیش از شروع اربعین یا پیش از رسیدن دهه پایانی صفر در مشهد آغاز خواهیم کرد تا شهر را پاک‌سازی کنیم.

 خبرنگار : علی صمدی جوان

کد خبر 88874

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد