پارک در محل خودروی معلولان ممنوع

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور گفت: پارک در محل پارک خودروهای جانبازان و معلولان ممنوع است و پلیس باید خودروهای متخلف را اعمال قانون کند.

غلامرضا رضایی فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به وفور تابلوی پارک ویژه افراد دارای معلولیت در اماکن نصب می شود اما قریب به اتفاق شاهد هستیم که خودروهای عادی این فضاها را اشغال کرده اند و برخوردی با آنها انجام نمی شود.

وی ادامه داد: اگر پرسنل نیروی انتظامی در مقطعی به صورت ویژه با این تخلف برخورد کنند و در کنار آن تبلیغاتی هم انجام شود، به تدریج رعایت حقوق افراد دارای معلولیت و عدم توقف در محل پارک خودروی آنها تبدیل به فرهنگ می‌شود.

وی از پلیس درخواست کرد که این امر را به صورت جدی تر دنبال کند و تاکید کرد: برای مناسب سازی به لحاظ قانون مشکل نداریم اما در اجرای قانون باید توجه بیشتری شود.


مناسب سازی جزو حقوق شهروندی است

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور خاطرنشان کرد: بحث تردد و عبور و مرور فقط مربوط به معلولان نیست بلکه حق شهروندی و برابری فرصت دسترسی همه افراد به امکانات است.

رضایی فر با تاکید براینکه مناسب سازی جزو حقوق شهروندی است، گفت: اگر در مناسب سازی معابر مشکلی وجود داشته باشد نه تنها فرد دارای معلولیت بلکه سالمند نیز دچار مشکل می‌شود. اگر خودرویی در پیاده رو پارک شده باشد حتی فردی را که مشکل جسمی هم نداشته باشد، دچار مشکل می‌کند.

مناسب سازی به لحاظ قانون چیزی کم ندارد

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور تصریح کرد: مناسب سازی به لحاظ قانون چیزی کم ندارد؛ ماده های ۴ و ۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بر مناسب سازی تاکید کرده و شهرداری را مکلف به صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمام ساختمان ها و اماکن عمومی با کاربری عمومی کرده است.

رضایی فر خاطرنشان کرد: براساس ماده ۵ این قانون نیز وزارت خانه های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری ها مکلفند حسب مورد نسبت به مناسب سازی و دسترس پذیری تمام پایانه ها، ایستگاه ها، تاسیسات سامانه ها و ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری، دسترس پذیری سامانه های حمل و نقل عمومی برای دسترسی منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین المللی افراد ددارای معلولیت اقدام کنند.

۱۲ هزار کیلومتر معابر در تهران داریم که سال گذشته عنوان شده ۲۰۰ کیلومتر از معابر شهری مناسب سازی شده است

وی یادآور شد: همچنین ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، شهرداری و دهیاری ها را موظف کرده است درجهت مناسب سازی معابر و اماکن و وسایل حمل و نقل و مبلمان شهری اقداماتی را انجام دهند که این اقدامات در ۶ بند آمده است.

فقط ۲۰۰ کیلومتر از ۱۲ هزار کیلومتر معابرشهری در تهران مناسب سازی شد

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور درباره اینکه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت چقدر اجرا می‌شود، گفت: در دو سه سال اخیر حداقل درتهران اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. در مقایسه با گذشته هم با برنامه ریزی بهتر و سرعت بیشتری اقداماتی جهت مناسب سازی معابر انجام شده اما کافی نیست.

رضایی فر تصریح کرد: ۱۲ هزار کیلومتر معابر در تهران داریم که سال گذشته عنوان شده ۲۰۰ کیلومتر از معابر شهری مناسب سازی شده است. اگر معابر اصلی را هم در نظر بگیریم این حجم از کار اصلا متناسب با نیاز نیست و مناسب سازی نیازمند اقدامات بیشتری است.

وی با بیان اینکه نکته بعدی نظارت بر انجام مناسب سازی است، افزود: گاهی مشاهده می‌کنید مناسب سازی انجام می شود اما بعد از آن کنده‌کاری در معابر انجام می شود که مناسب سازی را مختل می‌کند. برخی معابر نیز برای جلوگیری از ورود موتورسیکلت میله هایی در معابر نصب می‌کنند که تردد افراد دارای معلولیت به ویژه افراد ویلچری را دچار اشکال می کند.

شهرداری سامانه مناسب سازی فعال کند

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی کشور گفت: یکی از آیتم هایی که در جلسه ستاد مناسب سازی کشور دیده شده تا در شهرداری انجام شود، فعال‌سازی سامانه اطلاع رسانی و دریافت شکایات مردمی در خصوص مشکلات مناسب سازی و دسترس پذیری معابر و محیط شهری و اقدام در جهت رفع موانع موجود است.

رضایی فر یادآور شد: اکنون سامانه معبر ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ سامانه پیامک مربوط به ستاد مناسب سازی کشور است که هموطنان می‌توانند موانع در معابر را گزارش دهند که با سازمان های مربوطه برای رفع موانع مکاتبه و پیگیری می کنیم.

کد خبر 87454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =