"معلولیت، محدودیت نیست" شعار است و حقیقت ندارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی با حضور در برنامه اشاره صداوسیما به بررسی مشکلات و مطالبات افراد دارای معلولیت پرداخته و پاسخگوی سوالات و دغدغه‌های آنها بود.

دکتر مسعود فیروزی ضمن تاکید بر اینکه باید از بیان دوگانه معلول و سالم بپرهیزیم، گفت: افراد دارای معلولیت با افراد غیر معلول و سایر افراد به‌صورت اکتسابی یا مادرزادی تفاوت‌هایی دارند که به‌موجب این تفاوت‌ها با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند. این شعاری که "معلولیت، محدودیت نیست" اشتباه است. باید بپذیریم که افراد دارای معلولیت با محدودیت‌هایی مواجه هستند اما با به‌کارگیری سیاست‌های مختلف، حمایت‌ها و توانمندسازی این افراد می‌توان از شدت این محدودیت‌ها کاشت تا آنها نیز بتوانند به مثابه سایر افراد جامعه در محیط اجتماع به‌راحتی حضور یابند و از خدمات بهره‌مند شوند.

دکتر مسعود فیروزی در این برنامه مهم‌ترین دغدغه‌های افراد دارای معلولیت را دستیابی به اشتغال، مسکن و تهیه لوازم توانبخشی عنوان کرد  و گفت: تمام مشکلات و فشارهایی که اعضای جامعه در شرایط اقتصای دشوار تجربه می‌کنند با شدت بیشتر و به‌صورت گسترده‌تر گریبانگیر افراد دارای معلولیت نیز خواهد بود. علاوه بر هزینه‌های معمول زندگی که برای همه افراد جامعه وجود دارد، هزینه‌های دیگر بسیاری به سبد اقتصادی افراد دارای معلولیت تحمیل می‌شود. هزینه‌های درمان، ایاب و ذهاب، تهیه وسایل توانبخشی و... مخصوصا در شرایط فعلی و تحریم‌های ظالمانه که امکان تهیه این وسایل بسیار سخت و باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن ماده 27 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت یکی از مطالبات جدی این روزهای توانخواهان است، گفت: در اجرای کامل ماده ۲۷ از قانون حمایت از معلولان با مشکلاتی مواجه هستیم اما تبصره‌های این قانون در حال اجرا شدن است. یکی از تبصره‌های این قانون، کسر ساعت کار کارمند معلول یا سرپرست خانواری است که دارای فرزند معلول باشد و این کسر کار اجرایی شده است و حقوق فرد البته به شکل کامل پرداخت می‌شود. طبق این قانون کارمند دارای همسر یا فرزند معلول به شرط نگهداری فرد دارای معلولیت در منزل از تسهیلات مقرر در قانون راجع به خدمت نیمه‏وقت بانوان و حقوق و مزایای کامل بهره‏مند خواهند شد. کارمندان مرد دارای همسر معلول یا دارای فرزند معلول تحت سرپرستی و فاقد مادر به شرط نگهداری فرد دارای معلولیت در منزل با یک چهارم کسر ساعات کار هفتگی، از حقوق و مزایای کامل استفاده خواهند نمود  این و دو مورد در حال حاضر در حال اجرا است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: آنچه که این روزها از مطالبات و دغدغه‌های افراد دارای معلولیت می‌باشد، این است که طبق قانون دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت با شدت بسیار شدید یا شدیدِ فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور نماید. در حال‌حاضر در خراسان‌رضوی بیش از 70 هزار معلول شدید و خیلی شدید داریم و پرداخت این مبلغ به اعتبارات بسیار زیادی نیاز دارد. سازمان بهزیستی به‌شدت پیگیر است که دولت این بودجه را تخصیص دهد. امیدواریم هرچه زودتر این مبلغ تعیین شده و آیین‌نامه اجرایی آن هوشمندانه تعریف گردد.

وی با بیان اینکه 142 هزار فرد دارای معلولیت در بهزیستی خراسان‌رضوی تشکیل پرونده داده‌اند، گفت: طبق آمار جهانی بین 12 تا 15 درصد جمعیت جامعه را افراد کم‌توان و ناتوان تشکیل می‌دهند. علت بروز 60 درصد از معلولیت‌ها به‌طور کلی مادرزادی است، البته علت بروز معلولیت بسته به‌نوع معلولیت متفاوت است. تقریبا بین 85 تا 90درصد معلولیت‌های ضایعه نخاعی به‌صورت اکتسابی و بر اثر حوادث و سوانح اتفاق می‌افتد. علت بروز معلولیت ناشنوایی و نابینایی غالبا به‌صورت مادرزادی و معلولیت‌های جسمی حرکتی نیز می‌تواند اکتسابی یا بر اثر سوانح باشد. 

فیروزی با بیان اینکه تامین اشتغال توانخواهان یکی از مسائلی است که نقش بسزایی در توانمندسازی آنها دارد، گفت: در استان خراسان‌رضوی در سال گذشته 4 هزار و 500 فرد دارای معلولیت از تسهیلات وام خود اشتغالی به مبلغ 400 میلیارد تومان بهره‌مند شدند. در چهارماهه اول سال‌جاری نیز مبلغ 114 میلیارد تومان به  782  فرد دارای معلولیت تسهیلات اشتغال‌زایی تخصیص پیدا کرد. کارفرمایانی که بخواهند مددجوی بهزیستی را در محل کسب و کار خود به‌کارگیری کنند به ازای هرنفر۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با بازپرداخت 7 ساله به آنها تعلق می‌گیرد.

وی افزود: براساس قانون باید حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه‌های دولتی و عمومی و ۳۰ درصد پست‌های سازمانی تلفنچی دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهاد عمومی به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص یابد. قطعا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های‌ افراد دارای معلولیت موضوع اشتغال است. شغل برای آنها صرفا به‌عنوان کانال کسب درآمد درنظر گرفته نمی‌شود، بلکه نقش بسزایی در افزایش عزت نفس، اجتماعی شدن، مهارت‌آموزی و جلوگیری از منزوی شدن و گوشه‌گیری آنها می‌کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت، همچون سایر افراد دارای حقوق شهروندی هستند و چه‌بسا به لحاظ شرایط فیزیکی، رفاه اجتماعی آنها نسبت به دیگر اقشار در اولویت می‌باشند، گفت: افراد دارای معلولیت سخت اشتغال هستند. بخش مهمی از این سخت اشتغالی آنها به مشکلات محیطی و عدم مناسب‌سازی محیط شهری و فضای کاری برمی‌گردد. معلولان به‌عنوان یکی از اقشار اجتماعی بایستی به طور برابر از عرصه‌های عمومی شهری برخوردار باشند و به راحتی در فضاهای شهری به‌ویژه معابر و پیاده‌روها تردد کنند و در این رابطه با مشکل و مانعی مواجه نباشند. رعایت نکردن قوانین مناسب­سازی و رفع موانع معماری در سطح شهر مشکلات عدیده­ای برای افراد معلول، جانباز، افراد کم‌توان، سالمندان و ... ایجادکرده است.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی توانبخشی را اولین پاسخ به ناتوانی و معلولیت تعریف کرده است، که به سه مرحله توانبخشی پزشکی، توانبخشی حرفه‌ای و توانبخشی اجتماعی قابل تقسیم است. یکی از مسائلی که در توانبخشی اجتماعی بررسی می‌شود، مناسب‌سازی معابر، اماکن شخصی و اجتماعی و ابزار فرد معلول برای کم کردن مشکلات روزمره اوست، که می‌تواند در خودکفایی و بهبود روانی معلول و در بازگرداندن او به زندگی نقشی مهم داشته باشد. بدیهی‌ترین حق شهروندی برای یک معلول، تردد آسان و بی‌دغدغه است. اینکه فردی با شرایط فیزیکی خاص، هنگام عبور و مرور از اماکن عمومی، معابر، مراکز درمانی، آموزشی، تفریحی و... به راحتی و بدون کمک دیگران مسیر خود را طی کند، حقی است که در برخی نقاط شهر و استان به فراموشی سپرده شده است.

فیروزی در انتها درخصوص مستمری مددجویان، گفت: از طریق پیگیری‌های بهزیستی کشور و هم‌افزایی نمایندگان مجلس، سازمان برنامه و بودجه و دولت در سه ماهه ابتدای امسال برقراری مستمری‌ها به‌صورتی بود که تمام افراد واجد شرایط تحت پوشش بهزیستی خراسان‌رضوی در حال حاضر مستمری بگیر شدند. در حال حاضر هیچ توانخواه واجد شرایطی پشت نوبت مستمری قرار ندارد. باتوجه به افزایش 20 درصدی مبلغ مستمری، ماهیانه مبلغ 83 میلیارد و 640 میلیون تومان به‌عنوان مستمری ماهیانه به توانخواهان پرداخت می‌گردد.  مبلغ مستمری باتوجه به تعداد اعضای خانوار تعیین می‌گردد. به‌طور مثال اگر فرد دارای معلولیت سرپرست خانوار باشد، بسته به تعداد اعضای خانواده و افراد تحت سرپرستی ایشان مبلغ مستمری تغییر می‌یابد. در استان خراسان‌رضوی بیش از 2 هزار نفر از کمک هزینه حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی بهره‌مند می‌شوند که در حال حاضر مبلغ چهارمیلیارد و 298 میلیون تومان برای این افراد به صورت ماهیانه تخصیص می‌یابد. بیش از 3 هزار نفر از افراد دارای معلولیت با شدت شدید و خیلی شدید نیز از کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری در خانواده بهره‌مند می‌شوند و ماهیانه مبلغ 6 میلیارد و 382 میلیون تومان نیز برای این منظور پرداخت می‌شود. مبلغ حق پرستاری به‌همراه مستمری ماهیانه به این افراد تعلق می‌گیرد.

کد خبر 87416

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد