در رسانه | بهزیستی قزوین در صدر کشور قرار گرفت

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: با توجه به نظامنامه نظارتی ستاد بر استان‌ها، دفتر پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد استان قزوین با کسب امتیازات کامل در شاخص‌های ارزیابی رتبه اول را در سال ۱۴۰۱ در سطح کشور دریافت کرده است.

علی دهباشی‌پور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ با اشاره به اقدامات دفتر پیشگیری درمان و کاهش آسیب اعتیاد بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: سازمان بهزیستی عهده‌دار طراحی و نظارت بر برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با پیشگیری، کاهش آسیب و درمان اعتیاد بوده و در این راستا خدماتی را در قالب فعالیت‌های متعدد به گروه‌های مخاطب ارائه می‌کند.
 
وی افزود: با توجه به نظامنامه نظارتی ستاد بر استان‌ها، دفتر پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد استان قزوین با کسب امتیازات کامل در شاخص‌های ارزیابی رتبه اول را در سال ۱۴۰۱ در سطح کشور دریافت کرده است.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: طرح پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور، مراکز اقامتی بهبودی و بازتوانی از اعتیاد، مرکز ماده۱۶ «نگهداری معتادین متجاهر»، مرکز جامع درمان اعتیاد، ایستگاه‌های کاهش آسیب، باشگاه مثبت، مرکز سرپناه شبانه «شلتر» و مدیریت موردی از جمله فعالیت‌های دفتر پیشگیری از اعتیاد استان قزوین است.

فعالیت ۱۱ موسسه در محیط‌های شهری و روستایی در بحث پیشگیری از اعتیاد
 
وی با اشاره به طرح پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور گفت: اجتماع محور رویکردی است در پیشگیری که در آن همه فرآیند مداخله پیشگیری نظیر تعیین مشکل، نیازسنجی، اولویت‌بندی، تعیین عوامل خطر و محافظ برنامه راهبردی، تعیین مداخله، پایش و ارزش‌یابی انجام می‌شود.
 
دهباشی‌پور خاطرنشان کرد: این طرح مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که بر اساس الگوهای محیطی-اجتماعی از طریق کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظتی به صورت همه جانبه طراحی می‌شود و در سال ۸۳ این طرح فعالیت خود را آغاز کرده و ادامه دارد.
 
وی عنوان کرد: هم اکنون ۱۱ موسسه فعال در محیط‌های شهری و روستایی و محیط کار و محیط‌های آموزشی استان قزوین در بحث پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اجتماع محور فعالیت هستند.
 
اجرای طرح کیان در ۱۲ محیط اداری شهرستان‌های استان قزوین
 
این مسئول در مورد برنامه پیشگیری از اعتیاد در محیط کار «کارمندیاری- کیان» بیان کرد: از سال ۱۳۸۲ برنامه اجتماع محور در محیط‌های کاری استان توسط سازمان بهزیستی استان‌ها اجرا شده و عمده تمرکز این برنامه بر آموزش و آگاه‌سازی بوده اما با مروری بر برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کار، یکی از بهترین برنامه‌های مداخله‌ای در محیط کار همین برنامه کارمندیاری است.
 
وی ابراز کرد: طرح کارمندیاری در سال ۱۴۰۱ در ۱۲ محیط اداری شهرستان‌های استان قزوین با اهداف افزایش سطح سلامت روان کارکنان، خانواده‌ها و اجتماع پیرامون آنان با هدف افزایش بهره وری سازمانی و پیشگیری از بروز شیوع اعتیاد در محل کار و افزایش مهارت‌های ارتباط موثر در کارکنان اجرا شد.
 
دهباشی‌پور در خصوص اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در زنان، کودکان و نوجوانان با عنوان طرح پازک گفت: گروه مخاطب این طرح زنان و کودکان هستند که برای اولین بار با انتخاب پنج محله شهری در هفت محیط با عنوان توانمندسازی زنان دارای همسر معتاد در استان قزوین انجام شد.
 
وی در پایان با اشاره به اجرای طرح آگاهسازی خط ملی اعتیاد ابراز کرد: اطلاع‌رسانی در خصوص آگاهسازی و معرفی خط ملی اعتیاد «شماره ۰۹۶۲۸» در سطح شهرستان قزوین از ابتدای بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با هدف آشنایی عموم مردم توسط چاپ و نصب بنر پوستر، موشن گرافی و انیمیشن و اطلاع رسانی از طریق صدا و سیمای استان در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد به صورت رایگان از ساعت ۸ صبح تا ۸شب صورت پذیرفته است.
کد خبر 86621

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد