شناسایی ۱۹ هزار کودک دچار «تنبلی چشم» در کشور/ ارجاع ۳۰۰۰ نوزاد دچار مشکل شنوایی به پزشک

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از شناسایی بیش از ۱۹ هزار کودک دارای مشکل تنبلی چشم طی سال گذشته خبر داد و گفت: بعد از شناسایی این کودکان، اقدامات درمانی آنها آغاز و به پزشک متخصص ارجاع شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، افروز صفاری‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طرح غربالگری بینایی یا آمبیلوپی کودکان سه تا شش ساله از سال ۱۳۷۵ توسط سازمان بهزیستی آغاز شده است، اظهار کرد: در راستای اجرای این طرح کودکان دارای اختلالات بینایی شناسایی می‌شوند؛ طرحی که طی سال گذشته ۸۴ درصد جمعیت کودکان سه تا ۶ ساله را پوشش داده است و درصد پوشش نسبت به سنوات قبل با رشد بسیار خوبی همراه بوده است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته چهار میلیون و ۱۰۰ هزار کودک در محدوده سنی ۳ تا ۶ ساله مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند، اعلام کرد: از میان این کودکان، ۱۹ هزار و ۶۸۹ کودک دچار مشکل آمبیلیوپی و ۶۵ هزار کودک دچار سایر اختلالات بینایی شناسایی شدند و در این خصوص اقدامات درمانی آنها آغاز شد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات حمایتی سازمان از این کودکان، تصریح کرد: کمک هزینه خرید عینک طبق دستورالعمل حمایت‌های مالی سازمان بهزیستی در این زمینه حدود ۵۰۰ هزار تومان است، اما باتوجه به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده میان بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و سازمان، علاوه بر این مبلغ، بنیاد ۵۰۰ هزار تومان هم به خانواده‌هایی که نیازمندی بیشتری دارند جهت تهیه عینک پرداخت می‌کند. تاکنون بنیاد ۱۵ خرداد طی دو مرحله سازمان بهزیستی را در این زمینه یاری کرده است.

صفاری‌فرد همچنین درباره اجرای غربالگری شنوایی نوزادان نیز یادآور شد: هر ساله ۹۲ درصد موالید زنده توسط سازمان بهزیستی مورد غربال شنوایی قرار می‌گیرند.

به گفته وی، طی سال گذشته حدود یک میلیون نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند و سالانه ۳۰۰۰ نوزاد دچار اختلال شنوایی شناسایی می‌شوند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: پس از شناسایی کودکان دارای اختلال شنوایی، سازمان این کودکان را جهت انجام اقدامات درمانی همچون تجویز سمعک، ارجاع برای کاشت حلزون و تربیت شنیداری به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد.

کد خبر 86469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =