در رسانه | ۴۰۰ خانواده قزوینی متقاضی فرزندخواندگی هستند

قزوین - ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه ۴۰۰ خانواده قزوینی در انتظار فرزندخواندگی هستند،گفت: طی یکسال گذشته ۲۸ کودک بدون سرپرست به متقاضیان سپرده شدند.

علی دهباشی پور روز دوشنبه به مناسبت هفته بهزیستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تعداد فرزندان موجود در بهزیستی کمتر از تعداد متقاضیان فرزند خواندگی است، افزود : هم اکنون بیش ۴۰۰ خانواده متقاضی فرزند خواندگی در استان پشت نوبت قرار دارند که طی یکسال گذشته ۲۸ کودک به متقاضیان سپرده شدند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲۵ نوزاد، کودک، نوجوان و جوان در شیرخوارگاه حلیمه قزوین نگهداری می‌شوند و زمینه واگذاری آن‌ها پس از یک بررسی کارشناسی صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین همچنین تصریح کرد: واگذاری فرزندان نیازمند به حمایت‌های درمانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و طی یکسال گذشته پنج فرزند بیمار و نیازمند حمایت‌های درمانی به زوجین فرزند پذیر واگذار شده است.

وی اضافه کرد: فرزندان بهزیستی با توجه به شرایط خود در ۲ گروه بد سرپرست و بی‌سرپرست قرارگرفته‌اند که گام اول در خصوص واگذاری کودکان بدسرپرست اخذ حکم عدم صلاحیت والدین و یا ولی‌قهری طفل خواهد بود.

این مسوول در خصوص شرایط متقاضیان سرپرستی کودکان بدون سرپرست نیز گفت: زن و شوهر بدون فرزند که پنج سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و صاحب فرزند نشده باشند، در اولویت اول پذیرش سرپرستی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین زنان و دختران بدون همسر و زوجین دارای فرزند در اولویت دوم و سوم در واگذاری فرزند قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی قزوین تاکید کرد: اصلی‌ترین شرایط عمومی متقاضیان سرپرستی؛ علاوه بر داشتن صلاحیت اخلاقی و تابعیت ایرانی، عدم برخورداری از محکومیت جزایی، تمکن مالی و عدم ابتلا به بیماری‌های واگیر یا صعب‌العلاج و اعتیاد به مواد مخدر، مواد روانگردان و الکل است.

دهباشی پور با اشاره به شرایط کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست برای سپرده شدن به سرپرست نیز گفت: براساس ماده هفت قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، سپردن سرپرستی افراد نیازمند شرایط دیگری نیز هست از جمله اینکه امکان شناخت هیچ یک از پدر، مادر و جد پدری برای آنان وجود نداشته باشد و همچنین پدر، مادر، جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری آنان در قید حیات نباشد.

وی اضافه کرد: افرادی که سرپرستی آنان به موجب حکم مراجع صلاحیت‌دار به سازمان سپرده شده و تا زمان ۲ سال از تاریخ سپردن آنان گذشته و در این مدت نیز پدر، مادر یا جد پدری و وصی منصوب از سوی ولی قهری برای سرپرستی آنان به سازمان بهزیستی مراجعه نکند، از شرایط کودکان و نوجوانان برای سپرده شدن به سرپرست است.

این مسوول در مورد مرحله نظارت در دوره سرپرستی نیز گفت: نظارت در دوره آزمایشی از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین بازدید از منزل در دوره آزمایشی توسط مددکار مرکز بخش دولتی صورت می‌پذیرد؛ همچنین بازدید از منزل و نظارت بر زندگی کودک پس از صدور حکم دائم سرپرستی مقرر شده تا سن ۱۸ سالگی توسط مددکاران اجتماعی مراکز مثبت زندگی که در قالب طرح توسعه برنامه مراقبت در خانواده با دفتر امور کودکان و نوجوانان همکاری دارند؛ انجام می‌شود.


بیشتر خانواده ها متقاضی فرزندان زیر ۲ سال هستند
مدیرکل بهزیستی قزوین همچنین گفت: بیشتر خانواده‌ها متقاضی کودک زیر ۲ سال هستند و به طور معمول نیز هنگام فرزندپذیری در مراکز بهزیستی، خانواده‌ها به دنبال کودکان سالم و دارای شرایط خاص هستند و تمایل کمتری نیز به کودکان بالای پنج سال دارند.

وی با بیان اینکه اگر متقاضیان خواهان دریافت فرزند بالای پنج سال باشند شرایط دریافت سرپرستی آسان تر است،اظهار کرد: اگر خانواده‌ها فرزند بالای پنج سال بخواهند می‌توانند بدون نوبت به شرط داشتن شرایط فرزند خواندگی و با طی مراحل قانونی و اداری، صاحب فرزند شوند.

دهباشی پور تاکید کرد: سیاست بهزیستی نگهداری کودکان در کمترین زمان در مراکز زیر پوشش بهزیستی و واگذاری آنان به خانواده‌های متقاضی است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین همچنین افزود: برخی کودکان نیازمند درمان با ویژگی‌های خاص هستند که خانواده‌ها آنها را پذیرا نیستند و برخی خانواده‌ها نیز فقط فرزندانی را پذیرش می‌کنند که دچار بیماری هستند و درمانشان را دنبال می‌کنند.

دهباشی پور یادآور شد: فرآیند فرزند خواندگی تا پیش از این چندین سال زمان می برد اما اکنون با تشکیل کارگروه ویژه، مساعدت ویژه دادستان و همکاری سازمان بهزیستی این فرآیند به چند ماه کاهش یافته است و متقاضیان زودتر امکان سرپرستی این کودکان را دارند.

کد خبر 85541

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد