پرداخت ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به معلولان در استان یزد / خدمات‌رسانی بهزیستی به ۳۸ هزار و ۳۲۳ معلول در استان یزد

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: در سال گذشته ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات جهت اشتغال معلولان در قالب دو هزار و ۹۷۸ طرح اشتغالی پرداخت شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان یزد، رضا ابهت، مدیرکل بهزیستی استان یزد همزمان با هفته بهزیستی در نشست با خبرنگاران استان یزد با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی از سال ۵۹ با ادغام 16 دستگاه و نهاد دولتی و غیردولتی تشکیل شد اظهار کرد: این مجموعه فعالیت‌های مختلفی در سطوح پیشگیری دارند.

وی گفت: در پیشگیری سطح یک قبل از رخداد حادثه با پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی؛ پیشگیری ثانویه ارائه اقدامات درمانی و ارائه جلسات مشاوره جهت بهبود شرایط خانوادگی؛ پیشگیری سطح سه ویژه بازتوانی افراد وقتی که به موجب رخداد و حادثه‌ای دچار معلولیت شده‌اند تا با کاهش سطح معلولیت و بازتوانی فرد به اجتماع بازگردد اقدامات پیشگیرانه در این سه فصل اهم فعالیت‌ها بهزیستی هستند.

وی گفت: بر طبق اصل ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی دولت مکلف است برای افراد در راه‌مانده، ایتام، زنان بی‌سرپرست، سالمندان و ... از اعتبارات دولتی و مشارکت خیرین شرایطی را فراهم کند که امورات آن‌ها را فراهم و تسهیل نماید.

ابهت دو سرفصل مهم آسیب‌های اجتماعی و معلولیت ها را دو موضوع اصلی سازمان دانست و گفت: بهزیستی سازمان حمایتی و پیشگرانه برای معلولان و آسیب‌های اجتماعی است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت: در امور معاونت اجتماعی اداره‌کل، دفتر زنان و خانواده شکل گرفته و از ۲۳۷۸ خانواده و زن بدسرپرست و بی سرپرست پرونده تشکیل شده و برای ۵۸۱ خانواده دو قلو و چند قلو حمایت معیشتی ارائه می‌شود و ۵۵۶ نفر از زنان سرپرست خانوار از بیمه روستایی و عشایر بهره‌مند می‌شوند.

ابهت عنوان کرد: مسائل متعددی مطرح است و آسیب‌ها رو به افزایش است و به شدت ارائه حمایت‌های اجتماعی لازم است.

وی گفت: بعضا مددجویان بهزیستی همت و انرژی برای ورود به کار و خودکفایی خرج نمی‌دهند و به حمایت‌های کوچکی که ارائه می‌شود وابسته شدند.

ابهت افزود: شیرخوارگاه حضرت قائم برای کودکان سه سال فعال است و سال قبل ۲۴ مورد واگذاری کودک شیرخوار به متقاضیان دارای شرایط صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۵۰ تا ۵۷۰ نفر درخواست کودک داشتند گفت: در حال حاضر ۱۶۲ کودک در مراکز شیرخوارگاه‌ها حضور دارند که بر اساس شرایط در سال ۱۴۰۱ تنها واگذاری ۲۴ کودک فراهم آمد.

وی با اشاره به تلفن ۱۲۳ و فوریت‌های اجتماعی و اورژانس‌ اجتماعی مطرح  کرد: سال گذشته ۶۳۷۰ مورد با این تلفن اجتماعی تماس گرفته شد، در این میان تیم سیار ما به ۷۳۵۵ نقطه اعزام داشتند، نهایتا با حکم قاضی در سال قبل ۲۹۸۱ پرونده مداخله در بحران تشکیل شد.

وی بیان کرد: چالش عمده این سازمان عدم هماهنگی بین ارگان‌هایی است که در راستای آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند.

وی از انتعقاد تفاهم نامه بین کلیه ارگان‌ها خبر داد و گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی که لازم است در قالب تفاهم نامه چهار جانبه‌ موظف هستند به شرح وظایف خود عمل کنند در صورتی که انجام ندهند، اعتبارات مربوط به آسیب‌های اجتماعی در دستگاه‌های آنان از سوی برنامه و بوده قطع خواهد شد.

ابهت با اشاره به برخی وظایف معاونت پیشگیری گفت: بیماری‌های ژنتیکی می‌توانند مشکلات خانواده‌ها را چند برابر کنند لذا با کمک بهزیستی، بخشی از هزینه‌های آزمایشات پرداخت شده است، به واسطه فعال بودن مرکز ژنتیکی در میبد و مراقبت‌های ناشی از آن کمترین آمار بیماری های ژنتیکی در میبد ثبت شده است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد به دیگر فعالیت‌های پیشگیرانه، شناسایی و غربالگری و تشخیص اشاره کرد و گفت؛ شناسایی علائم آلزایمر ویژه سنین ۶۰ تا ۷۵ سال بوده و برای ورود و مداخله درمانی این طرح اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: مناسب سازی فضاها برای سالمندان و برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت سالمندان یکی از مسائل مهم در حفظ روحیه این قشر است و در استان یزد ۱۸ مرکز سالمندی به ظرفیت اسمی ۸۵۰ نفر فعال هستند.

این مسئول از پیگیری برند طرح طلایی و نقره‌ای در رابطه با مناسب سازی دستگاه‌ها در استان یزد خبر داد و در رابطه با اشتغال جامعه هدف بهزیستی نیز گفت: اشتغال افراد تحت پوشش بهزیستی بر اساس توانمندی‌ها و محدودیت‌های آنها پیگیری می‌شود و مشوق‌ها و تسهیلات مناسبی نیز هم برای کارفرمایان و معلولان شاغل در نظر گرفته شده است.

ابهت در خصوص طرح غربالگری شنوایی گفت: تمام نوزادان متولد شده در استان یزد بالغ بر ۱۷ هزار و ۵۵۰ کودک متولد شده غربال شنوایی شدند که از این تعداد ۳۸ کودک با علائم بیماری شنوایی تشخیص داده شده و بلافاصله اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از پیشرفت بیماری اجرا شده است.

وی در خصوص اجرای طرح غربالگیری بینایی گفت: در این حوزه مکررا باید معاینه انجام شود تا تنبلی چشم و موارد ابتلا به آن شناسایی و پیشگیری شود.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با تأکید بر اینکه تشخیص دوبینی و انحراف چشم تا قبل از ۶ سالگی بسیار مهم است گفت: از مجموع ۵۴ هزار و ۳۳۸ معاینه چشم صورت گرفته در سال گذشته ۵۹۰ کودک مبتلا به بیماری چشمی آمبلیوپ شناسایی شدند.

وی در ادامه به برنامه‌هایی در راستای آگاه‌سازی عمومی، آموزش‌های دانش آموزی و دانشجویی، آموزش‌های فردی، آموزش های مهارتی و دوست یابی و ..‌ با حضور مدرسین رایگان در این سازمان خبر داد و گفت: در سرفصل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ... کمبود اعتبار نداریم و حاضر هستیم برای اقشار مختلف جامعه دوره‌های آموزشی و آگاهی‌بخشی برگزار کنیم.

ابهت از ایجاد اشتغال برای 2978 معلول زیر نظر سازمان بهزیستی با پرداخت ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال خبر داد.

بهزیستی استان یزد ۳۸ هزار و ۳۲۳ معلول تحت پوشش دارد که از این تعداد ۵۶۱۵ نفر مشکل بینایی، ۴۵۸۱ شنوایی، ۱۳۵۵۵ جسمی حرکتی، ۷۱۹۶ معلول ذهنی، ۳۶۷۴ روانی مزمن و ۴۷۰۲ نفر معلول صوت و گفتاری هستند.

کد خبر 84916

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد