دوره کودکی و بالای سن ۶۰ سال زمان  طلایی برایی شناسایی و درمان مشکل بینایی است

صبح امروز وهمزمان با روز جهانی نابینایان ،"معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور" دربرنامه زنده "شبکه خبر"حضور یافت و درخصوص قانون عصای سفید گفت: سازمان سازمان ملل در سال ۱۳۶۴ مصوبه‌ای به نام قانون عصای سفید برای رفع تبعیض ازمعلولین به خصوص نابینایان ومطالبات آنها تصویب کرد تا براساس آن ، سیاستگذاران و دست‌اندرکاران کشورها هر سال ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهرماه را روز عصای سفید یا روز جهانی نابینایان اعلام کنند.

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل ، "دکترمحمد نفریه" افزود: پس از تصویب این  قانون ،سازمان ملل مصوبات دیگری از جمله ؛کنوانسیون حقوق معلولان داشت که کشور جمهوری اسلامی ایران نیز به این کنوانسیون پیوست.البته قبل از آن قانون جامع حمایت از معلولان در ایران  وجود داشت که سال ۹۶ دوباره بازبینی‌شدهاست .

 وی درادامه به  قانون جامع  حمایت از حقوق  معلولان  اشاره کرد و بیان داشت : این قانون در ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره قانون گذاری شده که  براساس آن  برای دستگاه های مختلف تکالیفی برای دسترس‌پذیری معلولان به تحصیلات اشتغال، بهداشت و درمان و غیره مشخص  شده که امیدواریم مسئولان دستگاه‌های مختلف وظایف شان را انجام دهند.

36 میلیون نابینای مطلق  وجود دارد

نفریه در ادامه به آمار نابینا اشاره  کرد و گفت : در جهان بیش از ۲۵۰ میلیون نابینا و کم بینای شدید وجود دارد که از  این تعداد۳۶ میلیون نابینای مطلق هستند.

 در کشور ما نیز آنچه که در ثبت سامانه های سازمان بهزیستی کشور وجود دارد ۱۸۹ هزار نابینا و کم بینای شدید است که از این تعداد ۳۶ درصد خانم و مابقی آقا هستند.

معاون  توانبخشی درادامه افزود: خوشبختانه با توجه به پیشرفت علم و آنتی بیوتیک های جدیدی که آمده مشکل نابینایی قابل پیشگیریاست .البته در حال حاضر نابینایی دراثر نابیناییمادرزادی وبیماری ژنتیک که بیشتر آنها بیماری انکساری و آب مروارید هستند ایجاد می شود.

وی 20 درصد از علت های  نابینایی را مادرزادی ذکر کرد وخاطر نشان  ساخت :  در اثر اختلالات انکساری آب مروارید و بیماری دیابت نابینایی به وجود می آید. بد نیست بدانید ازهر پنج معلول نابینا ،چهار نابینا قابل پیشگیری است از این رو  بررسی مشکل  افراد  نابینا  ضرورت دارد.

وی  به این  نکته  نیز  اشاره  کرد  که  ، با مشاوره پیش از ازدواج و بعد از ازدواج و پیش از فرزندآوری زوج هایی که در خانواده نابینا دارند می  توانند به  مراکز مشاوره مراجعه کنند تا پس از مشاوره مشخص  شود که چند درصد احتمال نابینایی برای  فرزندان آنها وجود دارد .

وی آمبلوپی را شایعترین نابینایی یک طرفه چشم دانست که به  تدریج چشم را بصورت  کامل درگیر می کند .

نفریه  بیان داشت :  بیش از ۱۵ سال است که غربالگری بینایی از سوی  سازمان بهزیستی کشور انجام می شود .

فراخوان کودکان برای غربالگری قبل از دو سالگی

به  گفته  وی ، بعد از دو سالگی و قبل از رفتن به مدرسه برای  بچه  ها  فراخوان داده می شود . بطوریکه سال  گذشته بیش از ۸۵ درصد یعنی بیش از سه و نیم میلیون کودک مورد آزمایش قرار گرفتند که از این تعداد ۱۹۰هزار اختلالات انکساری و بیش از ۳ هزار بچه استرابیسم داشتند.

وی ادامه داد: دوره کودکی و بالای سن ۶۰ سال که دیابت و آب مروارید  فرد  را  تهدید می  کند  زمان  طلایی برایی  شناسایی و  درمان مشکل بینایی است  که باید مرتب چک شود.

معاون توانبخشی یادآور  شد : اختلال آمبلوپی از روی ظاهر چشم قابل شناسایی نیست و چشم کودک از نظر والدین کاملاً سالم است ولی مغز به صورت اتوماتیک یک چشم را از رده خارج می کند و بعد از مدتی چشم مقابل ضعیف و به سمت نابینایی می رود.

وی در خصوص  خدمات  سازمان بهزیستی به  افراد  نابینا  گفت: از ۱۶ هزار معلول که در کشور در حال حاضر تحت پوشش ما هستند بیش از ۵هزار نابینا وجود دارد که  هزینه معیشت ومستمری آموزش های مختلف با کمک سازمان فنی و حرفه ای برای این عزیزان پیش‌بینی شده است.همچنین هزینه تحصیل 16 هزار معلول که  تحت پوشش ما هستند پرداخت می شود که ۵هزار نفرشان نابینا هستند حتی اگر کودکی نابینا زیر ۶ سال باشد مراکزی داریم که به آن مراجعه می کنند که پس  از  آموزش های لازم به مدارس استثنایی می روند و آنجا تحصیل می کنند.

مناسب سازی 40 درصد از مراکز

وی از  پیگیری محقق شدن سهم  ۳۰ درصدی  اپراتوری نابینایان خبر داد و گفت : مطالبات مختلفی معلولان و نابینایان دارند که در قانون پیش‌بینی شده است بدون شک موانع و وجود خطوط زرد رنگ تنها خواسته  آنها نیست بلکه مناسب سازی معابر تنها بخشی از خواسته های آنهاست.

وی  دسترسی به منابع و کتاب ها ، گویا کردن فیلم ها و سریال های تلویزیون ،حضور در فضای مجازی برای نابینایان را از جمله  مطالبات  آنها  دانست  و افزود: درخصوص  مشکل بهداشت و درمان نابینایان نیز وزارت بهداشت مکلف است این افراد را تحت پوشش بیمه برای درمان و وسایل کمک توانبخشی قرار دهد .

نفریه  بیان داشت : در حال حاضر ۴۰ درصداز مراکز ما مناسب سازی شده درحالیکه تا دو سال گذشته  ۲۰ درصد مناسب‌سازی شده بود اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی از مسوولان سازمان صدا و سیما خواست تا ۵ ساعت ا زبرنامه  های  خود را در هفته به معلولین اختصاص دهد و برای ناشنوایان از زیرنویس استفاده شود.

کد خبر 8488

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =