در رسانه| مسئولان توجه بیشتری به اشتغال معلولان داشته باشند

ایسنا| چهارمحال و بختیاری مدیرکل بهزیستی چهارمحال‌ و بختیاری گفت: کسی که دارای معلولیت است، اشتغال برای او دشوارتر است لذا از مسئولان انتظار می‌رود که توجه بیشتری به اشتغال معلولان شود و آنها را با افراد عادی در حوزه تسهیلات و بازپرداخت آن یکی نبینند؛ لذا پیشنهاد می‌شود که برای بازپرداخت تسهیلات به این افراد تنفس بیشتری داده شود.

علی نصیری ۲۴ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری به‌مناسبت هفته بهزیستی که در مرکز خیریه توانبخشی معلولان ذهنی فردوس شهرکرد برگزار شد، با اشاره به اینکه مجموع خدمات این نهاد مشتمل بر ۵۴ فعالیت و قریب به ۱۵۳ وظیفه اصلی است، اظهار کرد: در سازمان بهزیستی بر طبق منویات مقام معظم رهبری و نیز اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی، ۵۱۴ مرکز توانمندسازی معلولان در حال فعالیت است؛ همچنین عمده فعالیت‌ها و اهداف اصلی سازمان ناظر بر توانمندسازی و ایجاد روحیه نشاط و خودباوری در بین مددجویان و نیز عموم جامعه است.

وی با بیان اینکه برخی مباحثی مانند شیرخوارگاه به صورت حاکمیتی و مابقی فعالیت‌ها به دو شیوه خیری و بخش خصوصی در حال انجام است، ادامه داد: ترویج فرهنگ احسان علوی یکی از این فعالیت‌های خیرانه بوده است تا بتوانیم بهتر زیستن را برای دیگران فراهم کنیم؛ فعالیت‌های بهزیستی فقط معطوف به افراد با محدودیت‌ها و شرایط خاص یا در معرض آسیب نیست بلکه بخش عمده‌ای از خدمات، عموم مردم را در بر می‌گیرد که خدمات و اقدمات در حوزه پیشگیری از این دست اقدامات است.

نصیری با تصریح بر اینکه جمعیت تحت پوشش بهزیستی استان در سال ۱۴۰۱ قریب به ۱۰۵ هزار نفر بوده است، بیان کرد: از این تعداد، ۲۳ هزار و ۲۵۶ نفر مستمری دریافت می‌کنند؛ همچنین در مجموعه‌های دولتی و غیردولتی سازمان بهزیستی استان، حدود ۲۰۰۰ نفر اشتغال به کار دارند.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: یکی از اقدامات بهزیستی فعالیت‌های پیشگیرانه از جمله در مورد اعتیاد است که در این راستا برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات تخصصی تعریف شده است و در زمینه آگاه‌سازی مردم، ارتقای سلامت روان، رصد آسیب‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، با حمایت سازمان‌های مردم‌نهاد فعالیت دارد و در راستای پیشگیری اجرا می‌شوند.

نصیری با تأکید بر اینکه مراکز مشاوره اعتیاد به دو صورت دولتی و غیردولتی فعالیت می‌کنند، گفت: مردم به این مراکز مراجعه و مباحث را مطرح می‌کنند و توسط متخصصان و مشاوران واجد شرایط خدمات را دریافت می‌کنند؛ همچنین صدای مشاور با شماره‌گیری ۱۴۸۰ در خدمت مردم از اقصی نقاط استان قرار دارد و این خدمت در دوران کرونا به علت دسترسی کمتر مردم به مشاوران، بیش از گذشته مورد اقبال عموم جامعه قرار گرفت که هنوز هم شمار زیادی از مردم این خدمت را دریافت می‌کنند؛ خط ملی اعتیاد نیز با شماره ۹۶۲۸ در اختیار مردم قرار دارد.

وی پیشگیری از معلولیت و خدمات پیشگیرانه ژنتیکی را از دیگر عناوین برنامه‌های بهزیستی عنوان کرد و افزود: مراکز ما به صورت دولتی و غیردولتی این خدمات را ارائه می‌دهند که امسال این مهم از جامعه هدف بهزیستی کلید خورده و به کل جامعه تسری می‌یابد؛ همچنین توافق‌نامه‌ای با آموزش و پرورش داریم که آموزش‌های پیشگیری از معلولیت را به دانش‌آموزان متوسطه دوم ارائه بدهیم.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال وبختیاری تأکید کرد: اصحاب رسانه نقش مهمی در راستای فرهنگ‌سازی استفاده از دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی دارند و لذا این انتظار وجود دارد که بهزیستی را در جهت اطلاع‌رسانی و پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی کمک کنند. بهزیستی نیز تمام توان خود را برای تأمین مدرس و برپایی دوره‌های آموزشی و مهارتی در جای‌جای استان دارد.

نصیری غربالگری شنوایی را از دیگر فعالیت‌ها دانست و گفت: در طی این غربالگیری‌ها، نوزادان مشکوک به کم‌شنوایی یا ناشنوایی به مراجع پزشکی بالاتر ارجاع داده می‌شوند که در سال گذشته، ۱۲ هزار و ۱۹۸ نفر پایش و غربالگری شدند؛ در حوزه غربالگری تنبلی چشم نیز که در سنین ۳ تا ۶ سال انجام می‌شود، قریب به ۳۸ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند و اقدامات لازم انجام شد. در این راستا در موارد لازم، هزینه‌های کاشت حلزون به طور کامل پرداخت می‌شود و در زمینه عینک نیز هزینه به صورت کامل یا بخشی از آن تأمین می‌شود.

وی در خصوص مراکز فعال در حوزه پیشگیری و توانبخشی با محوریت آگاه‌سازی از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: ۲۶ مرکز درمان و بازتوانی معتادان، ۵۹ مرکز مشاوره و روانشناسی، ۱۳ مرکز مشاوره طلاق، ۱۶ مرکز سلامت روان محلی، ۴۰ پایگاه سلامت اجتماعی، ۲۰۰ گروه همیار سلامت روان، ۱۰ گروه همیار کودک و مادر از جمله این مراکز هستند.

نصیری تصریح کرد: در حوزه جوانی جمعیت، چندین اقدام تعریف شده است که از جمله می‌توان به حمایت از چندقلوها اشاره داشت؛ در حوزه توانبخشی نیز خدماتی به معلولان در منازل یا مراکز فعال شبانه و روزانه در این حوزه انجام می‌شود که این خدمات به صورت شبانه‌روزی یا پاره‌وقت ارائه می‌شود و قریب به ۱۱۰ مرکز توانبخشی در این راستا فعالند که خدمات رایگان پزشکی، روانپزشکی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، مشاوره، مددکاری، شنوایی‌سنجی، گفتاردرمانی و ... را به جامعه هدف ارائه می‌کنند.

وی فعالیت کارگاه‌های تولیدی و مراکز حرفه‌آموزی را نیز در راستای آموزش به جامعه هدف بهزیستی یادآور شد و توضیح داد: این افراد پس از یادگیری حرفه وارد بازار کار می‌شوند و می‌طلبد دید مردم نسبت به معلولان تغییر یابد و مددجوی ما نیاز به همدلی دارد تا استعدادش شناخته شود و به منصه ظهور برسد. در همین راستا، در سال جاری نمایشگاه‌های دائمی فروش محصولات مددجویان سازمان بهزیستی در تمامی شهرستان‌ها دایر می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان بیان کرد: اعطای کمک‌هزینه‌های ایاب و ذهاب، کمک به تأمین لوازم توانبخشی، اعطای کمک‌هزینه درمانی، ارائه تسهیلات بیمه به مددجویان، خدمات رایگان پزشکی به مددجویان ستاره‌دار، ایجاد زمینه امید در مددجویان، کمک‌هزینه مناسب‌سازی خودرو و منازل مددجویان از جمله خدمات ارائه شده در حوزه توانبخشی است.

نصیری مناسب‌سازی معابر و ادارات را بسیار مهم ارزیابی کرد و در خصوص اقدامات انجام شده، تصریح کرد: در این راستا، مکاتباتی با استانداری انجام شده و ادارات ملزم به مناسب‌سازی فضاهای موجود شدند، همچنین این مهم طی مکاتبه با بازرسی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مورد تأکید واقع شده است.

مدیرکل بهزیستی استان تأکید کرد: کسی که دارای معلولیت است، اشتغال برای او دشوارتر است لذا از مسئولان انتظار می‌رود که توجه بیشتری به اشتغال معلولان شود و آنها را با افراد عادی در حوزه تسهیلات و بازپرداخت آن یکی نبینند؛ لذا پیشنهاد می‌شود که برای بازپرداخت تسهیلات به این افراد تنفس بیشتری داده شود.

وی در پایان به برخی اقدمات انجام شده در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: تعهدات اشتغال در سال گذشته ۱۱۱۸ نفر بود که به ۲۳۳۰ نفر رسید و رشد ۲۰۸ درصدی داشت؛ در سال گذشته همچنین ۶۰۰۰ نفر به جمعیت مستمری‌بگیران از جامعه هدف بهزیستی افزوده شد و لذا متقاضی پشت نوبتی برای مستمری نداریم.

کد خبر 84501

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد