نشست خبری مدیرکل به مناسبت هفته گرامیداشت تاسیس سازمان بهزیستی کشور

دکترمنطقی : از تحت حمایت بودن ۲۸ هزار و ۴۲۱ نفر در بهزیستی استان خبر داد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان محمود منطقی  در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته گرامیداشت تاسیس سازمان بهزیستی کشور گزارشی از عملکرد یکساله در سال ۱۴۰۱ ارائه و از تحت حمایت بودن  ۲۸ هزار و ۴۲۱ نفر در بهزیستی استان خبر داد.

در ابتدای جلسه، مدیر کل بهزیستی استان ضمن تبریک فرارسیدن هفته بهزیستی، یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهید دکتر فیاض بخش، بنیانگذار سازمان بهزیستی کشور را گرامی داشت.

منطقی با بیان اینکه  برنامه های اصلی ما در استان در سال گذشته براساس سه الویت کارآمدی، مردمی سازی و هوشمندسازی تدوین شده است افزود : ارائه خدمات به جامعه هدف باید با تمرکز بر کارآمدی موثر باشد و در سال ۱۴۰۱ بطور مثال در حوزه پیشگیری توسعه کمی و کیفی استفاده از ظرفیت های مجازی را برای معرفی خدمات به عنوان یکی از سیاست های اداره کل در نظر گرفته شد و با همکاری جمعی از دستگاه های اجرایی استان اولین همایش علمی و کاربردی توانمندسازی مشاوران و روانشناسان در فضای مجازی را برگزار گردید. همچنین در حوزه پیشگیری برای  تعداد ۲۲ هزار و۷۵۰ کودک ۳ تا ۶ سال در استان  غربالگری بینائی، ۷ هزار و ۵۳۰ نوزاد و یک هزار و۲۳۳ کودک ۳ تا ۵ سال نیز غربالگری شنوائی انجام شد.

وی با اشاره به خانه های نگهداری فرزندان فاقد سرپرست یا سرپرست موثر به تفکیک سن و  جنس افزود : هم اکنون تعداد ۱۷۰  فرزند فاقد سرپرست موثر و سرپرست غیر موثر از خدمات نگهداری و آموزشی در این خانه ها بهره مند می شوند.

دکتر منطقی اهم خدمات ارائه شده به فرزندان فاقد سرپرست یا سرپرست موثر توسط بهزیستی استان را شامل تدوین و اجرای برنامه مراقبت و پرورش شبانه روزی توسط تیم تخصصی، ارائه خدمات مددکاری اجتماعی (پیگیری امور مربوط به هویت فرزندان، شناسایی خانواده و اقدام جهت بازپیوند فرندان به خانواده در صورت دارا بودن شرایط،   امور تحصیلی، امور درمانی و ... )، ارائه خدمات روانشناختی (ارزیابی روانشناختی، امور درمانی و ... )، ارائه خدمات تخصصی در راستای آماده سازی شغلی و ایجاد اشتغال برای فرزندان از سن ۱۵ سالگی (استعداد یابی، آشنایی با مشاغل، حرفه ای آموزی در راستای توانمندسازی و اخذ گواهی از مراجع مربوطه به ویژه فنی حرفه ای، کاریابی و ...)، ارائه خدمات در خصوص ازدواج فرزندان در شرف سن ازدواج (مشاوره پیش از ازدواج و ...) و آموزش مهارتهای زندگی برشمردند.

مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر دریافت خدمات یک هزار و ۸۰۹ نفر در سال گذشته از طریق خط ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) اذعان داشت :کارشناسان و مشاوران اورژانس اجتماعی در مواقع همسرآزاری، خشونت خانگی، کوک آزاری  به صورت تلفنی خدمت رسانی کرده و در صورت حاد بودن مشکل با تیم خدمات سیاراجتماعی  اقدام به مداخله حضوری در محل و پس از بررسی موضوع، ارزیابی روانشناختی و اجتماعی مراجع، خدمات مربوطه را ارائه می نمایند.

منطقی در ادامه گفت :  سازمان بهزیستی کشور کمک بلاعوض ۱۰۰ میلیون تومانی برای احداث هر واحد مسکونی در چارچوب قوانین بودجه پرداخت می‌کند که تسهیلات بانکی تا سقف مصوب در اجرای طرح نهضت ملی مسکن به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود

وی با اشاره به دیگر اقدامات سازمان بهزیستی برای تسهیلات مسکن به مددجویان تحت پوشش، بیان کرد : با استفاده از ظرفیت و مشارکت دستگاه ها در یک سال گذشته ۱۱۷ واحد مسکونی به جامعه هدف واگذار گردید.

مدیر کل بهزیستی استان خاطر نشان کرد : در ماه مبارک رمضان، هفت پویش به‌صورت محله محور توسط بهزیستی اجرا شد که اساس آن مردمی‌سازی و ایجاد شبکه مردمی به‌صورت محله محور بوده است. این پویش‌ها باعث می‌شوند که مردم هرگاه با معضل یا بحرانی در محله مواجه شدند، به نوبه خود مشارکت موثر داشته و در رفع آن بکوشند.

منطقی ماحصل این مردمی سازی و ارتباط نزدیک با مردم، جامعه هدف و اصحاب رسانه را اتفاقات خوبی چون اعزام ۲۶ نفر از فرزندان تحت پوشش به کربلا ، و برگزاری جشن تکلیف دختران با حضور نماینده ولی فقیه در استان دانست و خاطر نشان کرد : در سال گذشته بیش از ۱۹ هزار نفر با خط ۱۴۸۰ تماس و از خدمات رایگان مشاوره تلفنی بهره مند شدند.

منطقی افزود : اداره کل بهزیستی استان در یک سال گذشته به ۲۳ هزار و ۶۰۶ نفر پرداخت کمک هزنه درمان، خدمات توانپزشکی، خرید وسایل توانبخشی، هزینه نگهداری در مراکز، مستمری ماهیانه، حق پرستاری و ایاب و ذهاب پرداخت کرده است و ۲۱ مرکز مثبت زندگی پیگیر مسائل و مشکلات ۱۶ هزار و ۱۵۰ توانخواه مستمری بگیر بودند.

در ادامه این نشست خبرنگاران و اصحاب رسانه سئوالات خود را در حوزه‌های مختلف مطرح کردند.

در پایان این برنامه جمعی از خبرنگاران از مرکز بیماران روان خادم الحسنین و مرکز مداخله در بحران های اجتماعی استان دیدار و بازدیدی داشتند .

کد خبر 84211

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد