۸پایگاه غربالگری شنوایی نوزادان در زنجان فعال است

سرپرست بهزیستی استان زنجان از فعالیت ۸ پایگاه غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان ۳ تا ۵ سال با هدف پیشگیری از معلولیت شنوایی و ارتقاء سطح سلامت شنوایی در استان خبر دادوگفت :یکی از مهمترین رسالتهای بهزیستی پیشگیری از معلولیت پیش از تولد و پس از تولد کودکان است. 

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان نعمت ملکی با بیان اینکه دو پایگاه در شهرستانهای زنجان و ابهر غربال کودکان ۳ تا ۵ سال را با دستگاههای ادیومتری و تیمپانومتری انجام می دهند، تصریح کرد: پایگاههای غربالگری شنوایی موظف هستند علاوه بر غربال نوزادان، نسبت به پیگیری کودکان ونوزادان ارجاعی اقدام نموده و نوزادان مشکوک پس از تشخیص به امورتوانبخشی معرفی می شوند و پس از شرکت در کمیسیون و تشکیل پرونده، درصورت نیاز به سمعک یا کاشت حلزون کمک هزینه دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه در سه ماهه اول سال بیش از ۳ هزار نوزاد تازه متولد شده از نظر سلامت شنوایی غربال شده اند، تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۱۳ هزار نوزاد و بیش از ۱ هزار و ۶۰۰ کودک ۳ تا ۵ ساله با مراجعه به پایگاه های شنوایی سنجی غربال شده اند.

ملکی خاطرنشان کرد: آزمونهای غربالگری برای نوزادان بصورت انجام تست OAE برای کلیه نوزادان متولد شده وانجام تست  AABR برای کودکان ارجاعی و  دارای عوامل خطر است که با دستگاههای کوچک و بدون درد و خطر، در شرایطی که نوزاد به آرامی استراحت می کند انجام می شود.

وی با اشاره به حمایت بهزیستی از ۳ هزار فرد کم شنوا و ناشنوا از خانواده‌هایی که یک فرد ناشنوا دارند خواست  حتماً قبل از ازدواج، مشاوره ژنتیک را در راستای کاهش معلولیت و تولد فرزند سالم انجام دهند و این در حالی است که ازدواج فامیلی، دارا بودن ژن ناشنوایی، عفونت‌های ویروسی در دوران بارداری، مشکلات زمان تولد از علل دیگر ناشنوایی است که باید به آنها نیز توجه داشت.

کد خبر 83713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد