ظرفیت سازی اجتماعی؛ تدوین منشور توانمند سازی و اقدام عملی برای ارائه بالاترین خدمت به ولی نعمتان

رویداد ملی ظرفیت سازی اجتماعی با هدف هم افزایی گروه های مردمی، نهادها و دولت، بعد از ظهر امروز در ساختمان ستاد بهزیستی کشور برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، این نشست با حضور دستیار رئیس جمهور در امور مردمی سازی دولت، مدیران عامل شستا، بنیاد ۱۵ خرداد، بنیاد برکت، رئیس مرکز آمار، معاون اشتغال و کار و جمعی از مدیران عامل بانک ها، هلدینگ ها و سازمان ها و گروه های مردمی برگزار شد.

 سید احمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت در این جلسه بر اهمیت توفیقی که به مسئولان بهزیستی بر خدمت رسانی به جامعه هدفی که به دلایل محتلف مورد امتحان الهی قرار گرفته اند، تاکید کرد و گفت:هفت میلیون نفر خدمت گیرنده سازمان بهزیستی هستند که در مقابل جامعه بیش از ۷۰ میلیون نفری ایران، تناسبی در حدود یک به ده ایجاد کرده اند که می توان امور هر یک نفر از اعضای جامعه هدف بهزیستی را به ده نفر ازاعضای عادی جامعه سپرد.

وی بر برنامه ریزی برای ایجاد طرح های کوچک، آسان و فراگیر تأکید کرد و افزود:ابتکار عملی که در برخی گروه های مردمی وجود دارد و از سال ها پیش در قالب نذورات، وقوف و خیرات مختلف اجرایی شده است، می تواند به کمک ما بیاید و اگر از مردم به عنوان ناظر و قاضی حل مسائل بهره مند شویم، به ظرفیت های جدیدی خواهیم رسید.  

سکو سازی خدمات بر اساس نیازهای جامعه

علی محمد قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در این نشست با اظهار خشنودی و تشکر از حضور حداکثری نمایندگان نهادهای دولتی، حلقه های میانی و سرمایه های اجتماعی در این نشست، اظهار امیدواری کرد که در این جلسه به منشور توانمند سازی و اقدام عملی در حوزه صف دست پیدا کنیم.
وی افزود:مقرر شده است که در آستانه هفته بهزیستی بتوانیم ظرفیت حرفه ای مشتمل بر نهادها، مجموعه های دولتی، بانک ها و ظرفیت های مردمی را به هم پیوند بزنیم این جلسه نقطه عطف این اشتراک و هم افزایی باشد.
رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه های بهزیستی در هفته بهزیستی گفت:در برنامه های هفته بهزیستی که قرار است تا یک ماه ادامه پیدا کند، ظرفیت ملی و ستادی با آورده های اقتصادی، اجرایی و دستوری در راستای روان سازی خدمات با ابلاغ ظرفیت های ملی این جلسه به  استانداران، اجرایی می شود.
وی افزود:از برنامه های هفته بهزیستی، حضور داوطلبان و همکاران بهزیستی در یک صد محله و منطقه محروم و دورافتاده، به مثابه میز خدمت یا سامانه هوشمندی است که در لحظه و بدون هیچ انتظاری پاسخ مردم را می دهد و به مشکلات آنها رسیدگی می کند و با این حضور، مردم موضوع امیدآفرینی و ظرفیت سازی را حس خواهند کرد.
قادری گفت:تلاش می کنیم تا ترغیب بیش از پیش نیکوکاران و محرومین نوع دوم(کسانی که توان خدمت به دیگران را دارند اما از روش های این خدمت رسانی در جامعه آگاه نیستند) در حوزه نیازمندی های مناطق محروم و همیاری و کمک به اقشار جامعه و ادامه یافتن این ظرفیت را، به یک ایده خدمتی و الگو تبدیل کنیم.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد شبکه های محلات، نهاد هلال احمر و...بتوانند قرار گاه راهبری خدمت، بر اساس نیازهای کشور «سکو سازی خدمات» را صورت دهند و  خدمت بی منت همراه با کیفیت در شریان های کشور تسری یابد.

واسپاری رویکرد اشتغال آفرینی به گروه های مردمی برای اولین بار

 محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست، گفت: شروع چنین حرکتی و اصل برگزاری این نشست بین صف و ستادی که می توانند به صف کمک کنند اثر گذار است و با توانایی هایی که در مجموعه بهزیستی سراغ داریم، امیدواریم به عرصه عمل هم برسد.
وی افزود: در معاونت توسعه و کارآفرینی اشتغال متولی هماهنگی و سیاست گذاری اشتغال کشور هستیم و این موضوع شاید قبل از دولت سیزدهم در نهاد وزارت کار نیفتاده بود و این نهاد به عنوان مجری وارد بازار کار می شد و طرح های ملی را اجرا می کرد. ما سعی کردیم از این موقعیت دور شویم و به سمت هماهنگی و سیاست گذاری برویم.
کریمی بیرانوند به مصوبات جلسات شورای اشتغال برای بهزیستی گفت: این مصوبات نتایج زحمات سازمان بهزیستی و موافقت رییس جمهور بوده است.اما اینکه از این ظرفیت قانونی و فرصت چه استفاده ای می توان کرد، نکته مهمی است.
وی افزود:بخش قابل توجهی از بار اشتغال کشور بر عهده سازمان بهزیستی است و قطعا سهم این سازمان هم باید از مصوبات بالاتر باشد.
کریمی بیرانوند بر استفاده از ظرفیت گروه های جهادی در تصمیم گیری ها و نقش آفرینی های اشتغال به صورت مستقیم اشاره کرد و افزود: این نکته مهم است که ضمن حفظ گروه های جهادی و مردمی بتوانیم آنها را در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها دخالت دهیم.
وی با اشاره به مصوبات جلسه هشتاد و چهارم شورای عالی اشتغال  گفت: با توجه به اینکه پایگاه های مردمی اشتغال آفرین یک حلقه میانی هستند که ارتباط خوبی با حاکمیت دارد و مردم به آنها اعتماد دارند، در جلسه مذکور مصوب شد پایگاه های مردمی اشتغال آفرین با توانایی اتصال۵۰ فرصت شغلی و کارجو  در طول سال  در منطقه هدف خودشان و تطابق با کارآفرینان و همچنین ایجاد ۵۰ اشتغال خانگی ایجاد،تعریف شوند.  
کریمی بیرانوند افزود:این یک مصوبه آماده اجرا و تعریف شده است و از همین جا اعلام می کنیم در خدمت هر نهاد و گروه مردمی که توان انجام این کار را دارد، هستیم و آماده ایم برای اولین بار با این رویکرد اشتغال آفرینی را هم به گروه های مردمی بسپاریم.

بهزیستی مهمترین شریک اجتماعی بنیاد پانزده خرداد

حمیدرضا علیان زادگان رئیس بنیاد پانزده خرداد با مقدس خواندن هدف جلسه گفت: اینکه در موقعیت محدود زمانی حضور خود بتوانیم خدمتگزار راستین عبادالله باشیم و ایجاد هم افزایی استراتژیک و تدوین منشور جامع توانمند سازی هدف مقدسی است که در این جلسه به دنبال آن هستیم.

وی افزود:بنیاد پانزده خرداد  از سالها قبل نهادی منشأ اثر بوده است  که در سه حوزه جمعیت، سلامت و عمران اجتماعی فعالیت دارد. حوزه سلامت با سازمان بهزیستی ارتباطی تنگاتنگ دارد که تأمین ۱۰ هزار قلم تجهیزات توانبخشی، تفاهم برای غربالگری تنبلی چشم کودکان و تأمین کمک هزینه عنک ۱۴ هزار کودک به صورت منظم و سالانه، مناسب سازی ۱۰ هزار مسکن افراد دارای معلولیت و... از جمله این همکاری هاست و افتخار ما این است که بتوانیم با سازمان بهزیستی که مهمترین شریک اجتماعی ماست، هم افزایی داشته باشیم.  

در ادامه این جلسه، تسهیل ضوابط در مردمی سازی خدمات، مهارت افزایی گروه های جهادی، تقویت مجموعه های مردمی، تاکید بر خدمات و تسهیلات معوض به جای بلاعوض با هدف توانمند سازی، استفاده از نظرات گروه های جهادی در تصمیم گیری ها ضمن حفظ استقلال آنان، بهره مندی از ظرفیت مساجد و هیأت های مذهبی، آسیب شناسی برنامه های مردمی سازی و... و. مورد توجه و تأکید قرار گرفت.

همچنین نمایندگانی از بانک های ملی، ملت، مسکن، مهر، سینا، سپه، کشاورزی، صادرات و  رفاه در جلسه حضور داشتند که  گزارش عملکرد خود را در راستای مسئولیت اجتماعی در تأمین بخشی از نیازهای جامعه هدف بهزیستی ارائه دادند.

حاضرین جلسه ظرفیت های خود را در زمینه های ساخت مسکن، تسهیلات اشتغال زایی، تسهیلات مسکن، مناسب سازی مسکن، تأمین تجهیزات توانبخشی و ... برای حمایت از مددجویان سازمان بهزیستی اعلام کردند.

 در پایان این جلسه منشور ظرفیت سازی مردمی توسط مدعوین امضا شد و از تمبر بزرگداشت هفته بهزیستی امسال با شعار برای مردم، برای به زیستن رونمایی شد.

کد خبر 83519

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =