۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
در رسانه | مشق مهر در بهزیستی

سازمان بهزیستی برای جذب حداکثری مشارکت های مردمی با چندین طرح معیشتی، سطح زندگی مددجویان را افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز قزوین، سازمان بهزیستی به منظور جذب مشارکت‌های مردمی چندین طرح را به اجرا می‌گذارد.  در این راستا پویش‌های مختلفی مانند ضیافت مهربانی، مشق مهر، عید تا عید و یلدای مهربانی به منظور جذب حداکثری مشارکت‌های مردمی و بهبود سطح رفاه و معیشت مددجویان در طول سال اجرا می‌شود.  دراین روزها هم اداره کل بهزیستی با هدف جمع آوری نذورات مردمی درعید قربان پویش حج مهربانی را به اجرا گذاشته است.  

بر این اساس مدیرکل بهزیستی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح جزئیات عملکرد این سازمان پرداخت.  

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: بهزیستی واسطه نیست، وسیله است و خیرین پیشاپیش دستگاه‌ها ارائه خدمت می‌کنند، جای خوشحالی و افتخار است که علیرغم سخت شدن شرایط و افزایش تورم و فشارهای ناشی از تورم با توجه به ویژگی‌های انسان دوستانه مردم کشورمان، پیشرفت‌های خوبی در زمینه مشارکت‌های مردمی داشتیم، سال قبل هزار و ۲۰۰ کیلوگرم گوشت تحویلی داشتیم که در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ این میزان به ۲ تن رسیده است و فرایند ادامه دارد و هنوز در آغاز راه مشارکت مردم قرار داریم و فارغ از فشارهای اقتصادی، احسان مردم همواره بیشتر می‌شود.

علی دهباشی پور گفت: برخی هموطنان در قالب مشارکت‌های نقدی و برخی در قالب مشارکت‌های غیر نقدی همراه بهزیستی هستند و شماره حساب‌های ۴۱۷۷۰۳۴۵۴۱۹۰۲۷۱۲ شماره حساب مشارکت‌های سازمان بهزیستی است و مردم می‌توانند از طریق این شماره کمک‌های نقدی خود را اهداء کنند و شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۶۰۸۳۸۰۸۸ و شماره شبای سازمان ۶۷۰۱۰۰۰۰۴۱۷۷۰۳۴۵۴۱۹۰۲۷۱۲ و همچنین افراد می‌توانند از طریق تلفن همراه  #۱۲۳* اقدام به همیاری مددجویان داشته باشند.

علی دهباشی پور همچنین با اشاره به فلسفه قربانی نیز اظهار کرد:  اقدام اولیه بهزیستی تقسیم بندی با در نظر گرفتن نیازمندترین افراد و با لحاظ مشکلات معیشتی و هزینه‌های زندگی و خانواده‌های دارای معلول و همچنین خانواده‌های بی سرپرست و ضایعان نخاعی و معلولین روانی و بیش از یک معلول در اولویت توجه سازمان بهزیستی قرار دارند.

وی در خصوص روند کار بهزیستی نیز تاکید کرد: با توجه به شرایط افراد (میزان قربانی- حمل قربانی و همچنین ناتوانی خانوده‌ها در توزیع گوشت قربانی) در جریان اهداء قربانی، سازمان بهزیستی وارد این حوزه خواهد شد.  بهزیستی از پیش از عید قربان اطلاع رسانی و اقدامات اولیه را انجام می‌دهد. اطلاع رسانی به شهرستان‌ها و ستاد مرکزی و تا هر زمان که مردم مراجعه کنند پذیرای نیات هستیم.

پویش‌های دیگر بهزیستی، همه ساله به فراخور مناسبت‌ها و رویدادهای مختلف و پیش از آغاز ماه مبارک رمضان پویش سفره مهربانی برگزار شد و گرفتن روزه سفره مردم پر شد که ۱۵۰۰ بسته معیشتی در ماه مبارک رمضان اهداء شد. پویش دیگری هر ساله در فصل شروع سال تحصیلی برگزار می‌شود. شب یلدا ۱۰۰۰ بسته معیشتی تنقلات شب یلدا اهداء شد.

وی گفت: برابر استاندارد سازمان بهزیستی کشور و چشم انداز بهزیستی ۴ درصد جمعیت کشور به عنوان معلول رصد می‌شود و برابر جمعیت استان بیش از ۵۲ هزار معلول می‌شود که ۲۷ هزار و ۹۹۶ معلول در حوزه توانبخشی شناسایی و تحت پوشش قرار گرفته است.

دهباشی پور اظهار کرد: بحث‌های قانونی وجود دارد که متاسفانه خیلی جدی گرفته نشده است و ظرفیت‌های که برای شناسایی وجود دارد مغفول مانده است و متاسفانه این موضوع نه در شرح وظایف بهزیستی شناسایی گنجانده شده و  نه ابزار و امکانات لازم برای این موضوع در اختیار بهزیستی قرار داده شده که از آن جمله میتوان به نیروی انسانی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: من سال‌ها پیش که در بخش توانبخشی فعالیت می‌کردم بارها این چالش مطرح شده که بخش زیادی از آن‌ها مرتفع نشده و تشخیص خیلی از معلولیت‌ها کار ساده‌ای نیست که از آن جمله می‌توان به معلولین ذهنی، روان، افراد کم بینا و کم شنوا و ... که در حوزه غربالگری بینایی و شنوایی اقداماتی انجام شده و افرادی که هرساله پوشش صدرصدی انجام می‌شود.  ماده ۲۹ قانون جامع حمایت از حقوق معلولین سازمان آمار کشور مکلف است آمار معلولین را به تفکیک نوع معلولیت احصاء کند.

مجری اشاره‌ای به  خبر انتشار یافته در فضای مجازی در خصوص بردار و خواهر معلول ذهنی اشاره کرد که مدیرکل بهزیستی اینطور پاسخ داد که بهزیستی تنها در موارد آزار و اذیت معلولان بر حسب گزارش و دستور قضایی می‌تواند به موضع وارد شود.  وی با رد برخی اطلاعات این خبر اظهار داشت: زمانی که خبر را خواندیم ارتباط اولیه شکل گرفت و پس از پیگیری‌های بعمل آمده ادعاهای مطرح شده صحت نداشت، اما نسبت به تحت پوشش قرار گرفتن این خانواده اقدام شد.

کد خبر 83171

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد