در رسانه | اجرای طرح غربالگری اضطراب برای ۲ هزار و ۷۱۰ کودک قزوینی

قزوین- ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان قزوین از اجرای طرح غربالگری اضطراب برای ۲ هزار و ۷۱۰ کودک قزوینی طی سه ماهه امسال خبر داد.

علی دهباشی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ۵۲۱ کودک مشکوک به اختلالات اضطراب شناسایی و برای برخورداری از خدمات تخصصی به مراکز مشاوره ارجاع شدند.

مدیرکل بهزیستی قزوین اظهار کرد: طرح غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ ساله با هدف شناسایی و ارجاع زودهنگام برای مداخله تخصصی و افزایش اطلاعات والدین درخصوص پیشگیری از اضطراب کودکان توسط دفتر مشاوره‌ اداره کل بهزیستی قزوین انجام می‌شود.

وی هدف از اجرای طرح غربالگری اضطراب را ارتقای سطح سلامت روان کودکان ۵ تا ۶ ساله، پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در آینده، شناسایی کودکان مشکوک به اضطراب و سایر اختلالات اضطرابی، مداخله تا سطح درمان یا کنترل و کاهش، آگاه‌سازی عمومی در خصوص ایجاد حس مسئولیت والدین جهت پیگیری و مراجعه به مراکز مشاوره جهت دریافت خدمات مشاوره‌ای عنوان کرد.

دهباشی پور با بیان اینکه اضطراب ممکن است از کودکی در افراد ظاهر شده و تا بزرگسالی ادامه داشته باشد،تصریح کرد: این اختلال هشداری است که فرد را گوش به زنگ می‌کند و به او هشدار می‌دهد که خطری در راه است و او را تهدید می کند.

این مسوول با بیان اینکه اضطراب، شباهت زیادی به ترس دارد چون در ترس نیز هشداری، فرد را گوش به زنگ می‌کند، گفت: افراد مضطرب اغلب علایمی نظیر سردرد، تعریق، تپش قلب، احساس تنگی در قفسه سینه و ناراحتی مختصر در معده دارند

وی خاطر نشان کرد: فرد مضطرب ممکن است احساس بی قراری کرده و به مدت طولانی نمی تواند یک جا بنشیند یا بایستد و ممکن است که اضطراب یک سری علائم روحی و روانی و فکری هم داشته باشد مثلاً با صدای زنگ تلفن می پرد و فکر می کند که می‌خواهند یک خبر ناخوشایندی را به ما بدهند.

اضطراب از شایع‌ترین اختلالات روانی است

مدیرکل بهریستی استان قزوین با بیان اینکه اضطراب از شایع‌ترین طبقات اختلالات روانی است،تاکید کرد: در بزرگسالان از هر چهار نفر یکی واجد معیارهای تشخیصی و حداقل یک اختلال اضطرابی بوده و شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است.

دهباشی پور با بیان اینکه با افزایش طبقه اجتماعی و اقتصادی از شیوع اضطراب کاسته می‌شود،افزود: بین ۱۰ تا ۲۲ درصد کودکان ممکن است انواع اختلالات اضطرابی را با شدت مختلف تجربه کنند و دخترها بیشتر از پسرها به اختلالهای اضطرابی دچـار می‌شوند و این مشکلات اغلب از سنین پیش دبستانی شروع و در دبستان نمود رفتاری پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: بنابراین از هر پنج کودک یک نفر اضطراب را تجربه می‌کند اما اکثریت آن‌ها برای درمان به متخصصان سلامت روانی ارجاع نمی‌شوند.

به گفته این مسوول، کودکان ۵ تا ۶ سال که امسال به مراکز تخصصی ارجاع شدند چهار جلسه از خدمات مشاوره در قالب یاری برگ (تخفیف تعرفه مشاوره) برخوردار شده و همچنین طی این مدت ۲۳ کودک از خدمات مشاوره حضوری در حوزه اختلالات اضطراب بهره مند شدند.

مدیرکل بهزیستی قزوین افزود: شناسایی زودهنگام و پیشگیری از آسیب‌های بعدی،آگاه سازی و حساس سازی والدین در این مورد و درمان اضطراب کودک از نقاط قوت این طرح به شمار می‌رود که پیش زمینه بهبود روابط کودک در خانواده است.

دهباشی پور تاکید کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی استان قزوین با ارائه خدمات گسترده، نقش عمده‌ای در تعدیل فضای روانی و اجتماعی جامعه، ارتقای دسترسی به خدمات سلامت روان و تقویت شاخص‌های سلامت روانی اجتماعی ایفا کرده است.

وی یاد آور شد: سازمان بهزیستی به عنوان یکی از متولیان اصلی سلامت اجتماعی در جامعه از طریق نیروهای متخصص روانشناس و مشاور خدمات مشاوره و امور روان‌شناختی را در مراکز دولتی و صدای مشاور (۱۴۸۰) به جامعه ارایه می دهد.

کد خبر 82848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد